Willem Breuker wilde niet, Hans Dulfer is niet benaderd

* * *..

Han Bennink – Hazentijd. Data Images/Toondist. Over drumfenomeen Han Bennink verschenen onlangs een biografie en een documentaire en hij was daardoor in korte tijd twee keer te zien bij De Wereld Draait Door. Geweldig dat een fantastische drummer de aandacht krijgt die hij verdient.

Vanwege zijn bijzondere persoonlijkheid en zijn spel dat je bij de keel grijpt, is alles wat je over hem kunt zien de moeite waard, dus ook deze documentaire van Jellie Dekker. Bennink zien drummen op stalen pijpen in een Zaanse smederij, roeien op het slootje voor zijn huis in de Rijp langs een door hem bewerkt windmolentje, hem uit zijn dak zien gaan in het Bimhuis: top. Toch is Hazentijd een tegenvaller. Dekker volgde Bennink weliswaar tot in Canada, het is haar toch niet gelukt een vinger achter zijn persoon te krijgen. Als kijker kunnen we niets dan observeren hoe de drummer speelt en hoe zijn volstrekt unieke beeldende kunst eruit ziet, maar waarom en hoe, daar moet je naar gissen. De personen die over hem aan het woord komen zeggen weinig. Bovenal zijn het niet de mensen die je zou willen horen. Grote Afwezige: Misha Mengelberg met wie Bennink al veertig jaar speelt. Volgens Dekker omdat ze niet altijd aardig over elkaar zijn en omdat ze over Mengelberg al de film Afijn maakte. Collega van het eerste uur Willem Breuker wilde niet, oude vriend Hans Dulfer is niet benaderd. Geen drummers aan het woord over Benninks techniek, geen muziekexperts over zijn betekenis. Geen familie of geliefden over de mens achter de muzikant. Ook jammer: de matige beeld- en geluidskwaliteit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden