Wildvreemden in de ogen kijken op Chatroulette

Een man met twee rode horentjes op zijn hoofd die sissende geluiden maakt, een grote groep schreeuwende Zweedse jongens en een meisje uit Noord-Korea dat naar het weer in Amsterdam vraagt. Het is een kleine greep uit de digitale ontmoetingen op chatroulette.com; de nieuwste internethype.

Anna van den Breemer

Het principe is simpel. Op de website wordt met een druk op de knop de webcam automatisch gestart. Registratie is niet nodig. Binnen een seconde kijk je recht in de ogen van een wildvreemde. En zij bekijken jou. Met de ‘next’-knop spring je naar de volgende kandidaat.

De website werd in november vorig jaar gelanceerd door de 17-jarige Andrey Ternovskiy uit Moskou en trekt inmiddels op elk moment al meer dan 50 duizend bezoekers. Die opvallend vaak geen kleren aanhebben. Volgens de statistieken is meer dan driekwart van de gebruikers man en is 23 procent naakt te zien. ‘Houdt uw kinderen hier ver vandaan’, schreef de New York Times.

De website trekt veel Nederlandse gebruikers. Van alle bezoekers komt 6,2 procent uit Nederland, goed voor een zesde plaats achter de Verenigde Staten, Brazilië, China, Groot-Brittannië en Turkije.

Keuzemenu

Wil Chatroulette echt groot worden, dan zal er toch een keuzemenu moeten komen, denkt Albert Benschop, internetsocioloog aan de Universiteit van Amsterdam. Ternovskiy heeft al aangekondigd dat er aanvullingen komen. Benschop: ‘Bijvoorbeeld filters en manieren om gericht met iemand in contact te komen.’

‘Nu vraagt iedereen zich af: waarom heeft niemand dit eerder bedacht?’, zegt Benschop. ‘Google is er naar verluidt al opgedoken. Grote kans dat ook websites zoals Facebook dit naar zich zullen proberen toe te trekken.’

Steeds meer mensen en bedrijven proberen een slaatje uit Chatroulette te slaan. Een kledingmerk geeft een outfit weg aan wie er een vrouw weet te versieren, werklozen solliciteren er en muzikanten en amateurdichters hopen ontdekt te worden.

Chatroulette Beeld
Chatroulette

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden