Drama

Wild Side

Liefdesscènes met flair

Van Parijse stationstoiletten naar het platteland, van betaalde seks naar intimiteit: Wild Side van regisseur Sébastien Lifshitz maakt grote sprongen.

In Wild Side wordt Stéphanie gevolgd, een transseksueel die zich tussen die uitersten beweegt. De stijl van de film is er op gericht de contrasten te benadrukken. Fragmenten gaan abrupt in elkaar over; natuuropnames volgen op nachtelijke prostitutie, en beelden van een stervende vrouw worden naast vrijende jonge lichamen gezet.

Stéphanie leeft samen met twee mannen. Jamel die zich eveneens prostitueert, en Michail, een uit het Russische leger gedeserteerde soldaat die geen Frans spreekt. Het is een vreemde driehoeksrelatie, die op de proef wordt gesteld wanneer de drie zich vanuit Parijs bij de moeder van Stéphanie voegen die ernstig ziek is en moet worden verzorgd.

De gevoelens worden daarbij zelden in de dialogen, maar vooral in een zuiver visuele stijl naar voren gebracht. Met name in de liefdesscènes laat Lifshitz zijn flair zien. Gefragmenteerd toont hij de drie hoofdpersonen die zich tegen elkaar aandrukken. Armen bewegen zich langs benen, een hand glijdt over een rug, zonder dat nog duidelijk is van wie de lichaamsdelen nou eigenlijk zijn.

Maar de kracht van zulke losse episodes weet de regisseur niet vast te houden. De scherpe tegenstellingen tussen de scènes voorkomen ook dat er een eenheid ontstaat die de aandacht tot het einde weet vast te houden.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden