Interview

'Wij geven de rust van papier en de snelheid van online'

Vandaag gaat PAPER van start, een digitale bloemlezing uit de kranten van de Persgroep. 'De leidende vraag bij de selectie is: waar praat iedereen over?'

Barbara van Beukering.Beeld Harmen de Jong

Met het digitale magazine PAPER wil Barbara van Beukering (48), oud-hoofdredacteur van Het Parool, orde scheppen in de chaotische wereld van de onlinejournalistiek.

Is er wel ruimte voor nóg een journalistiek platform?

'Jazeker. Er zijn zoveel nieuwssites, blogs en nieuwsbrieven, die ook nog allemaal pushberichten sturen. Dat levert een gestreste lezer op, die niets wil missen en snel is afgeleid. Met PAPER proberen we de rust terug te geven van het papier, met de snelheid en kwaliteit van een onlinemedium.'

Hoe gaan jullie dat doen?

'We bieden elke dag vijftien artikelen aan die je gelezen moet hebben. Dat zijn de beste stukken uit de kwaliteitskranten van de Persgroep: de Volkskrant, Het Parool , AD en Trouw, en zeven regionale dagbladen. Zes dagen per week, in vijftien verschillende rubrieken, met persoonlijke verhalen, interviews, columns en natuurlijk nieuws. We selecteren vooral vanuit ons journalistieke onderbuikgevoel, maar de leidende vraag is: waar praat iedereen over?'

Bieden veel kranten deze service niet zelf al aan op hun website?

'Klopt, maar wij onderscheiden ons met een eigen toon en smaak, en doordat we de luxe hebben om met stukken uit verschillende kwaliteitskranten te variëren. En anders dan de krantenkiosk Blendle bieden wij geen losse artikelen aan, maar een magazine waarin de verschillende stukken een geheel vormen. Leuk voor de lezer die geen tijd heeft om elke dag een hele krant te lezen, maar ook voor de abonnee die geïnteresseerd is in extraatjes van andere kranten.'

Wat vinden die kranten ervan dat hun stukken worden hergebruikt?

'We hebben natuurlijk uitvoerig overlegd met de hoofdredacties. Zij snappen dat we niet gaan kannibaliseren, maar de stukken een nieuw platform geven. Hier en daar zullen we wat sleutelen aan de vorm van de artikelen. Als de kranten verschillende interessante invalshoeken hebben, kunnen we bijvoorbeeld de reportage overnemen van Trouw, met een kader van de Volkskrant. Lange stukken zullen we misschien iets inkorten, maar altijd met liefde en beleid.'

Wat als een heel goed verhaal niet past in een van de rubrieken?

'Het past altijd. We maken het blad al een maand op proef en konden de belangrijke stukken altijd kwijt. Het is een puzzeltje: soms wordt een nieuwsverhaal ook behandeld door een prominente columnist, dan komt de nieuwsrubriek vrij voor een ander onderwerp. Natuurlijk valt er weleens iets af waarvan we denken: zonde! Soms kan het dan de volgende dag nog mee. Maar een artikel is nooit ouder dan een week.'

Een abonnement kost €5,95 per maand, de prijs van een glossy. Is het bedoeld voor vrouwen?

'Nee, onze doelgroep behelst zowel mannen als vrouwen. Daar zijn de onderwerpen ook naar. De rubrieken 'koopje van de dag' en 'paparazzi' doen misschien vrouwelijk aan, maar dat kan ook gaan om een voordelige oplader of een roddel over een Formule-1-racer. Vrouwen lezen sneller een magazine, maar uit onderzoek blijkt dat mannen een tijdschrift op de keukentafel ook vaak genoeg openslaan. Dit effect kan PAPER ook hebben, omdat het per abonnee op vijf apparaten te lezen is: je kunt het lezen op je telefoon, je tablet en je computer. Dat zijn er drie, dus je houdt nog twee versies over, die je kunt aanbieden aan je man.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden