'Wij breiden de openbare ruimte juist uit'

Het Amsterdamse stadsdeel Oud-Zuid is niet blij met de entree in de onderdoorgang van het nieuwe Rijksmuseum. Een demonstratie moet de twijfel wegnemen....

Die ruimte is precies wat de projectgroep Het Nieuwe Rijksmuseum (HNR) dinsdag wil laten zien tijdens een presentatie in de Passage. Stadsdeel Oud-Zuid, dat de vergunningen voor verbouwing moet afgeven, acht ook het aangepaste ontwerp, waarin de sleuf is versmald, in strijd met het bestemmingsplan. De Passage is openbare ruimte en daarin mag in principe niet worden gebouwd. Bovendien zou er te weinig ruimte overblijven voor de vele duizenden fietsers en voetgangers die de tunnel dagelijks gebruiken.

De projectgroep HNR heeft midden in de tunnel, tussen de twee rijen kolommen, een vlonder laten bouwen met daarop de contouren van de nieuwe entree en het hek eromheen. Tussen hek en kolommen blijft genoeg ruimte voor voetgangers, zo heeft HNR laten uitrekenen. De fietspaden aan weerszijden zijn tweeënhalve meter breed - minstens een meter breder dan de fietspaden in de directe omgeving.

De Passage líjkt ook veel ruimer dan de donkere tunnel van voor de verbouwing. De dichtgemetselde bogen in de zijwanden zijn opengebroken. Via de glasdaken van de binnenhoven daar achter stroomt het daglicht volop de Passage in. 'Wij halen geen openbare ruimte weg', zegt rijksbouwmeester Mels Crouwel, adviseur van HNR. 'Wij breiden hem juist uit, en niet zo'n beetje ook.' Dankzij het ondergrondse plein, zegt bouwleider Bart van der Pot: 'Voor de oude ingangen stonden vaak lange rijen wachtenden, tot op de Stadhouderskade. Straks verdwijnen al die mensen meteen onder de grond.' Om hem heen is het behoorlijk druk. Ronald de Leeuw, hoofddirecteur van het museum, staat radio- en tv-ploegen te woord. Jan Veraart loopt er rond, oud-topman van bouwconcern HBG en voorzitter van de stuurgroep die toezicht houdt op de verbouwing. 'Drie jaar geleden was al duidelijk dat het ontwerp voor het nieuwe Rijks niet op alle punten paste in het bestemmingsplan', zegt hij. 'Dat komt bij zulke grote projecten wel vaker voor.'

Kijk, daar rijdt Nelleke Noordervliet. 'Wat wordt dit mooi!', zegt de schrijfster, tevens lid van de raad van toezicht, bewonderend tegen Van der Pot. Waarom ze hier is? ' Het Rijks is toch van ons allemaal?' Tevreden is zelfs Marjolein de Lange van de Fietsersbond, een van de actievoerders tegen de ingang in de tunnel. 'Ze zijn mooi breed, die fietspaden.'

Alleen Emile Jaensch schittert door afwezigheid, de voorzitter van het bestuur van stadsdeel Oud-Zuid. Zijn woordvoerder Peter Rijken is er wel. Waarom komt het stadsdeel nu pas in het geweer tegen een ontwerp waarover het al twee jaar met het Rijksmuseum overlegt? 'Zo gaat het proces nu eenmaal', zegt Rijken.

De stadsdeelraad, die zich al in januari vorig jaar unaniem uitsprak tegen de entree in de Passage, velt naar verwachting in mei een definitief oordeel. Pas daarna kan de aanvraag voor de bouwvergunning de deur uit, die het Rijks al in november had willen versturen. Veel duurder zal het nieuwe museum daardoor niet worden, zegt Jan Veraart. 'We moeten het doen met ons budget van 272 miljoen euro.' Wel zal het later klaar zijn. 'Maar niet pas in 2009, zoals het Journaal beweerde.'

Antonio Ortiz, een van de twee Spaanse architecten van het nieuwe Rijks, is 'verrast' door het gevecht rond de fietstunnel. 'Mijn land kent veel meer een centraal gezag, bij jullie is de macht aan het volk.' Maar, zo haast hij zich daaraan toe te voegen: 'Dat is ook goed. Het is alleen anders dan ik gewend ben.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden