Wie zijn de winnaars en wat maakt hen zo succesvol?

Dit zijn de winnaars van de meest prestigieuze theaterprijzen: de Louis d'Or, de Theo d'Or, Arlecchino, en Colombina. Hans Kesting, Wine Dierickx, Risto Kübar en Ilke Paddenburg kregen de prijzen uitgereikt op het Gala van het Nederlands Theater. Wie zijn deze acteurs?

Hans Kesting.

Louis d'Or Hans Kesting voor zijn rol in Kings of War door Toneelgroep Amsterdam.

Hans Kesting speelt een van de drie koningen in Kings of War, de bewerking die Rob Klinkenberg maakte van Shakespeares koningsdrama's Henry V, Henry VI en Richard III. Ramsey Nasr was een gedreven en weldoordachte koning Henry V, Eelco Smits de goedgelovige ziel Henry VI die aan alles twijfelt en Kesting speelde de exuberante boosaard en moorddadige mankepoot Richard III. Kesting is een acteur die flink kan uitpakken en dat doet hij dan ook als deze Richard. In het begin geeft hij zijn personage nog iets menselijks mee, zodat we enigszins kunnen begrijpen waarom hij tot zijn gruweldaden komt. 'Geweten is een woord voor lafaards, de vuist is mijn geweten', zegt hij en Kesting balt gaandeweg de voorstelling die vuist, en zijn publiek siddert.

Overigens speelde hij dit seizoen nog een indrukwekkende rol, namelijk die van SS-officier Maximilien Aue in De Welwillenden naar het boek van Jonathan Littell. Daarin werd zijn ongebreidelde acteurstalent weldadig getemperd door regisseur Guy Cassiers en dat leidde tot een briljant twijfelende en tobbende oorlogsmisdadiger. Hoe dan ook: Hans Kesting excelleert in slechteriken.

Hans Kesting.Beeld Frank Ruiter

Theo d'Or: Wine Dierickx voor haar rol in Helpdesk door Wunderbaum.

De Vlaamse actrice Wine Dierickx valt al een aantal jaren op als buitengewoon veelzijdig actrice, die in Nederland vooral actief is bij het Rotterdamse collectief Wunderbaum. In 2009 won ze al een Colombina voor haar rol in Tien Geboden van NTGent, zondag ontving ze de hoofdprijs voor een actrice: de Theo d'Or 2016 voor haar rol in Helpdesk. Een kleine, maar hoogst originele voorstelling op locatie die een grote impact heeft en waarin ze alle facetten van haar talent kan tonen. Dierickx speelt hierin een telefonische hulpverlener die voortdurend moet luisteren naar en praten met mensen met allerlei problemen en gektes; van jonge moeders met moordneigingen, sneue jongens die geen humor hebben en hulpbehoevende oudjes. De hele voorstelling door heeft ze een headset op in een ook geluidstechnisch knappe performance, waarin Dierickx Pleegzuster Bloedwijn combineert met Nurse Betty. Kortom: een geweldig rol, om af en toe erg om te lachen, maar ook verdrietig omdat haar personage zo haar eigen sores en eenzaamheid kent.

Wine Dierickx.Beeld Fred Debrock

Arlecchino: Risto Kübar voor zijn rol in Dit zijn de namen door NTGent.

Tot voor kort was Risto Kübar volslagen onbekend in Nederland. Niet vreemd: hij maakte tot vorig jaar deel uit van theatergroep NO99 in Tallinn, Estland. Nadat die groep had samengewerkt met Johan Simons, die toen nog in München zat, werd Kübar daar opgepikt en verhuisde mee naar NTGent. In Dit zijn de namen, gebaseerd op de roman van Tommy Wieringa, speelt de tanige acteur de jonge vluchteling als opgejaagd wild, brutaal en speels. Ook zonder tekst is zijn aanwezigheid onontkoombaar Kübar is een acteur die zowel midden op het podium als aan de zijlijn aandacht blijft trekken en daardoor intrigeert. Op dit moment is hij te zien in Die Fremden, de RuhrTriënnale-productie van Simons die later deze maand naar Gent komt.

Risto Kübar.Beeld Phile Deprez.

Colombina: Ilke Paddenburg voor haar rol in Een soort Hades door Theater Utrecht.

In het toneelstuk Een soort Hades van Lars Norén vormt het verhaal van het jonge meisje Marie en haar vader, een bekend politicus, zonder meer de rode draad. In deze inkijk in een psychiatrische kliniek vol getroebleerde zielen wordt Marie gespeeld door de jonge actrice Ilke Paddenburg. Zij zit op haar kamer, ligt in bed en wacht. Wachten op haar vader, die plichtsgetrouw op bezoek komt, totdat zich een gruwelijk verhaal uit beider verleden openbaart. Was er sprake van incest of niet? En zo ja, is dat de reden dat dit meisje zo volstrekt in de war is? Paddenburg speelt haar rol intens en uitgesproken dramatisch, maar zonder dat het hysterisch wordt of over de top. Stug, onkreukbaar en broos, dat is ze. Tot aan het eind toe blijft de vraag: is het waar of niet? Ilke Paddenburg houdt de toeschouwer hardhandig bij haar les.

Ilke Paddenburg en Hein van der Heijden in Een soort Hades van Theater Utrecht.Beeld Roel van Berckelaar
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden