Wie zal de titanenstrijd om de gratis WhatsApper winnen?

WhatsApp is de onbetwiste koning van instant-messaging. Maar de concurrentie op berichtenapps verhevigt nu Google, Microsoft en Facebook ook meedoen. Waarom doen ze dit, en maken ze een kans?

Mensen testen de nieuwe Samsung-smartphone. Beeld getty

Negen op de tien jongeren in Nederland heeft WhatsApp. Van alle social media en instant messengers wordt WhatsApp het meest gebruikt: zo'n 70 procent gebruikt de app iedere dag. Bijna een vijfde stuurt zelfs meer dan 50 whatsappjes per dag, zo blijkt uit onderzoek van Hi.

WhatsAppen is voor veel jongeren als ademen. WhatsApp vervangt niet alleen sms'en, ook e-mail en telefonie boeten erdoor in aan populariteit. Berichten uitwisselen via WhatsApp is zo populair geworden omdat het in tegenstelling tot de sms gratis is - zolang de datalimiet niet overschreden wordt in elk geval. De kracht van WhatsApp ligt nu in de grote aantallen gebruikers: WhatsApp is al bijna honderd miljoen keer gedownload, bijna iedereen gebruikt het, en daardoor volgen nog meer gebruikers.

Impopulair
Maar nu heeft WhatsApp een aantal impopulaire aankondigingen gedaan. WhatsApp wil alle gebruikers jaarlijks laten betalen voor een abonnement. Dat zal sommige gebruikers afschrikken, al is het alleen maar omdat Android-gebruikers vaak geen creditcard aan hun account hebben gekoppeld en dit ook niet willen of kunnen. iPhone-gebruikers moesten eerst eenmalig betalen, maar moeten nu ook een abonnement afsluiten, zo maakte de CEO deze week bekend.

Bovendien heeft WhatsApp aangekondigd geen prioriteit te maken van een desktop-app, waardoor gebruikers dus gedwongen zijn steeds hun telefoon te checken, ook al zitten ze achter hun pc. Ook werkt WhatsApp niet op andere apparaten dan de smartphone, zoals iPod touch en de tablets als de iPad. Ondertussen groeit het aantal smartphone- en tablet gebruikers wereldwijd nog iedere dag in rap tempo.

De technologiegiganten lanceren inmiddels en masse nieuwe chatapplicaties. De reuzen ruiken bloed en strijden hevig om de nieuwe WhatsApp te worden. Deze zijn vrijwel allemaal wél gratis, want voor bedrijven zijn de gegevens van grote aantallen gebruikers van grote waarde. Apps als WhatsApp hebben toegang tot veel gegevens van gebruikers: contacten, foto's en locatie. Ze weten wie de gebruiker is en wat deze doet. De dienst die dus alle schapen over de dam krijgt, heeft het goud in handen.

Wie doorbreekt de hegemonie van WhatsApp en wordt de nieuwe koning van mobiele instant-messaging? Een overzicht van de kanshebbers:

Babble:
Al langer gaan de geruchten dat Google al zijn chatdiensten wil samenvoegen. Gisteren lekte de potentiële naam van de dienst uit: Babble. In Babble zouden een handvol Google-diensten worden gestopt die nu nog allemaal zelfstandig functioneren, zoals Google Talk, Google Hangouts, Google Voice, Google Messenger, Google Drive Chat en de chatservice in Google+. De app zal wel zelfstandig functioneren, denkt techsite Geek.com. Het voordeel van Babble zou zijn dat Gmail al 425 miljoen gebruikers heeft - die waarschijnlijk automatisch vindbaar zullen zijn in de contactlijst. Het aantal gebruikers van het Google-besturingssysteem Android zal dit jaar naar verwachting de grens van 1 miljard passeren. Google kan zijn eigen app dus een prominente plek in de Android Play Store geven, of zelfs standaard installeren op smartphones.

Facebook Messenger
Natuurlijk mengt ook het grootste sociale netwerk ter wereld zich in de strijd om de mobiele-berichtenverstuurder. Ook Facebook heeft al ruim een miljard leden dus de contacten zijn wederom makkelijk toe te voegen. De chatdienst wordt al actief gebruikt en de meeste leden krijgen berichtjes al als notificaties binnen op hun smartphone als ze niet achter de computer zitten. De integratie van de onlangs gelanceerde speciale chatapp Facebook Messenger met de desktop is naadloos. En de app biedt extra functionaliteiten zoals het kunnen zien van de locaties van de groepschatgenoten op een kaart.

MessageMe
Net nieuw en al na enkele dagen bovenaan de lijsten van meest gedownloade apps. Dat Facebook hiervan schrok en meteen de koppeling om Facebook-contacten te kunnen importeren blokkeerde, is op zich wel een eer voor de makers van MessageMe, maar wel vervelend voor de gebruikers. Het is nu alleen nog maar mogelijk om contacten via het adresboek toe te voegen, ze uit te nodigen per sms of iMessage of door een pincode te verstrekken aan anderen. Deze code kan worden gebruikt om contacten toe te voegen die de app gebruiken op een apparaat zonder simkaart, zoals de iPad. Ook biedt dat in de toekomst de mogelijkheid voor een desktopapplicatie. Met MessageMe kunnen naast de welbekende functies als foto's, video's, geluid en locaties ook doodles (handgeschreven notities) en muziek doorsturen.

Skype / GroupMe
Skype? Dat is toch voor videobellen? Ja, dat was het en daar wordt het nog steeds voornamelijk voor gebruikt. Maar Microsoft, dat Skype in 2011 overnam, heeft grote plannen met de bel/chatdienst. Dit jaar vervangt Skype het chatprogramma van Microsoft, Windows Live Messenger. Msn'en is geschiedenis en alles wordt geïntegreerd in Skype. Skype zal mogelijk ook worden geïntegreerd in Xbox Live, Kinect en Hotmail. Aangezien Skype al op miljoenen telefoons is geïnstalleerd en een enorm gebruikersbestand heeft, is de stap van WhatsApp naar Skype zo gemaakt. Op dit moment heeft Skype al de chatapp GroupMe om met groepen te WhatsAppen, maar deze app is nog niet heel populair en de vraag is of dit een losse app blijft als Skype het belangrijkste chatplatform wordt. Msn was de koning van de chat en Skype heeft de technologie van het voice-over-ip-bellen in de afgelopen tien jaar geperfectioneerd, misschien zijn ze samen de winnende combinatie.

En zij worden het waarschijnlijk niet:
Apple en BlackBerry hebben ook eigen chatapplicaties, namelijk iMessage en Ping. Het nadeel hiervan is dat in het geval van iMessage alleen iPhone-gebruikers gratis berichtjes naar elkaar kunnen sturen, en in het geval van Ping kunnen alleen BlackBerry-gebruikers dat. In de periode dat BlackBerry zeer populair was bij de jeugd - wat mede kwam door het pingen - beleefde het pingen hoogtijdagen. iMessage kwam in die zin te laat en inmiddels is ook de iPhone marktaandeel aan het verliezen, vooral ten gunste van Android-smartphones. ChatON, de chatapp van 's werelds populairste smartphonemaker Samsung komt eveneens niet van de grond. Met zoveel verschillende toestellen en systemen, heeft alleen een overkoepelende dienst nog kans van slagen.

Pingen kan sowieso uit ons vocabulaire worden geschrapt, want die andere dienst die verwarrend genoeg ook Ping heette, heeft zijn naam veranderd. Eerst naar Pingchat, en vorig jaar naar Touch. De app genoot grote bekendheid voordat WhatsApp terrein veroverde. Met de nieuwe naam en een nieuw uiterlijk werkt Touch aan een comeback, maar tot op heden is de vergetelheid het lot.

Het kan natuurlijk ook nog altijd dat een nog niet bekende partij opstaat en de wereld verovert. Er zijn momenteel vele kleine spelers op het veld, zoals Cubie Messenger en Textie, en er zullen nog veel nieuwe pogingen volgen. In een wereld waar sociale-mediahypes binnen enkele dagen tot grote hoogte kunnen opstuwen is niets ondenkbaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden