Column Paris Fashion Week

Wie wordt de nieuwe Karl Lagerfeld tijdens Paris Fashion Week?

Dag 1: Op zoek naar ‘new Lagerfeld’, en het naakte alfabet van Dior.

Heel eerlijk gezegd is de Paris Fashion Week maandag al begonnen met shows van de buiten modekringen relatief onbekende merken als het Zwitserse Ottolinger en het Franse Jacquemus. Jacquemus is het merk van de jonge Fransman Simon Porte Jacquemus, en die achternaam spreekt een beetje modeconnaisseur uit als Zjakkemúus. Onthoud die naam én die uitspraak, al was het maar omdat Simon Porte de nieuwe Lagerfeld wordt genoemd – al begrijp ik gezien zijn behoorlijk sexy kleding nog niet helemaal waarom. Benieuwd wie er tussen nu en volgende week dinsdag, als de laatste Chanel-collectie van d’oude Lagerfeld wordt getoond, nog allemaal als ‘new Lagerfeld’ wordt betiteld. Misschien een leuk televisieformat? Project Rembrandt, maar dan anders.

Naar een nieuwe Christian Dior hoeft voorlopig niemand op zoek. Sinds een paar jaar staat de Italiaanse Maria Grazia Chiuri aan het creatieve roer van het Franse luxehuis dat als eerste van de grote jongens op de Parijse modekalender staat. Vandaar dat het gros van de internationale modepers dinsdagmiddag in Parijs is neergestreken, om op tijd te zijn voor Chiuri’s nieuwe prêt-à-portershow, in de tuin van Musée Rodin. Of exacter: in een enorme doosvormige tent in de tuin van Musée Rodin. 

Voor de Dior show Beeld Cécile

In de doos wacht de bezoekers een levensgrote letterbak: langs drie wanden staan rijen dik en manshoog alle letters van het alfabet, gevormd door blote vrouwen. Het alfabet van Anthon Beeke uit 1969? Niet helemaal, het is werk van de Italiaanse kunstenaar Tomaso Binga uit 1976, die de letters niet heeft gevormd uit meerdere lichamen, maar van één vrouw per letter. Tomaso zelf is ook een vrouw, heet eigenlijk Bianca Menna (1931), maar koos er in de jaren zeventig voor om onder een mannennaam te werken, haar persoonlijke wapen tegen misogynie. Wat Binga’s werk met Dior van doen heeft? We zullen zien. Het licht gaat uit, de show begint. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.