Vooruitblik Oscars 2019

Wie wint zondag de Oscar voor beste film? De Volkskrant blikt vooruit

Een scène uit Roma van Alfonso Cuaron. Beeld AP

Wie wint? Wie zou moeten winnen? We blikken vooruit op de 91ste Academy Awards.

Beste film

Wie wint? Roma
Wie moet winnen? Roma

Waarom? Cuaróns epos over een inheems kindermeisje in het Mexico van de jaren zeventig leunt niet op verteltrucs, maar gebruikt puur cinematografische middelen om diep in te werken op de kijker. Gunstig voorteken: de acteurs vormen de grootste groep stemmers binnen de Academy, en zij gaven nadrukkelijk blijk van hun waardering middels de nominatie van beide Spaanstalige (en onbekende) Roma-actrices, Yalitza Aparicio en Marina de Tavira. Een risico: mogelijk zagen (te) veel Academyleden het door betaalzender Netflix verworven Roma thuis, op dat kleine scherm. En dan zagen ze niet dezelfde film. Ook zijn er critici - Steven Spielberg bijvoorbeeld - die redeneren dat Netflix-films zoals Roma primair voor televisie zijn gemaakt, en dus niet thuishoren bij de Oscars. 

Beste regie

Wie wint? Spike Lee (BlacKkKlansman)
Wie moet winnen? Alfonso Cuarón

Waarom? Roma beste film? Dan móet Cuarón automatisch de beste regisseur zijn, want Roma is nu juist bij uitstek auteurscinema. Maar ja, die Spike Lee. De 61-jarige New Yorkse filmer had in 1990 minstens drie beeldjes moeten krijgen voor Do the Right Thing, won niks. Deze misstap valt nu eindelijk te repareren, door Lee te bekronen voor z’n zo vitale, zowel komische als bloedserieuze racisme-aanklacht BlacKkKlansman; de eerste winnende zwarte regisseur ooit. Een kans om de geschiedenis te (her)schrijven – die laat de Academy niet liggen.

Beste acteur

Wie wint? Rami Malek (Bohemian Rhapsody)
Wie moet winnen? Christian Bale óf Willem Dafoe

Waarom? Maleks is een perfecte nabootser van Freddie Mercury; een kopie van het originele stramien. Knap. Maar collega’s Bale en Dafoe gaan verder, in die huid van de historische ander: zij kleuren bestaande ideeën over respectievelijk vicepresident Dick Cheney (in Vice) en schilder Vincent van Gogh (At Eternity’s Gate). Dat is nóg knapper.

Beste actrice

Wie wint? Glenn Close
Wie moet winnen? Glenn Close

Waarom? Met haar machtige,  rijpe en gekwetste blik regeert de 71-jarige Amerikaanse actrice over The Wife, het drama over de vrouw van een Nobelprijswinnaar, die met haar verborgen literaire talent eigenlijk niet de ‘vrouw-van’ zou moeten zijn. Close is voor de zevende maal genomineerd, won nooit eerder – daar is de Academy gevoelig voor. Ook gaf Close (daar was die blik weer) een handig stemmenwinnend duwtje met haar emotionele speech (‘wij vrouwen zijn verzorgers, maar we moeten ook persoonlijke voldoening vinden’) bij het winnen van haar Golden Globe.

Beste niet-Engelstalige speelfilm

Wie wint? Capharnaüm
Wie moet winnen? Roma

Waarom? Maar liefst twee regisseurs uit de beste niet-Engelstalige categorie zijn tevens genomineerd voor beste regie, Cuarón (Roma) en Pawel Pawlikowski (Cold War). Dat zou een gunstig voorteken moeten zijn. Toch kan de Academy zomaar bezwijken voor het van de straat geplukte Syrische straatschoffie uit het Libanese Capharnaüm, Nadine Labaki’s hevig op het gemoed timmerende melodrama over kinderverwaarlozing. Een zonderlinge uitkomst, maar voorstelbaar: een niet-Engelstalige film (Roma) als beste film (geschiedenis!), die tegelijk verliest van een andere niet-Engelstalige film.

Een host die afzegde, controversiële rollen en prijzen die dreigden te worden weggemoffeld: dit jaar was er wel heel veel gedoe rondom de Oscars. Gelukkig luisterde de Academy net op tijd naar (Nederlandse) cameramannen.

Beste documentaire

Wie wint? Free Solo
Wie moet winnen? Minding the Gap

Waarom? Twee memorabele sportfilms, die eigenlijk niet over sport gaan. Favoriet is de adrenalinehit Free Solo over de ongezekerde capriolen van ’s werelds meest begaafde en sociaal geremde bergklimmer. Maar er schuilt (nog) meer verborgen schoonheid en drift  in het intieme skatevriendenportret Minding the Gap van de Chinees-Amerikaanse skateboarder en filmer Bing Liu. Opvallend: vier van de vijf genomineerde beste documentaires waren vorig jaar geselecteerd voor het Amsterdamse documentairefestival IDFA.

Beste camera

Wie wint? Lukasz Zal (Cold War)
Wie moet winnen? Lukasz Zal

Waarom? Niks is zo apert romantisch en droevig als de cinematografie in Cold War, waarin cameraman Lukasz Zal de door het communisme geplette liefde eert in zwart-wit. De Pool was in 2015 al eens genomineerd voor Ida, gaat nu eens winnen.

Beste vrouwelijke bijrol

Wie wint? Regina King (If Beale Street Could Talk)
Wie moet winnen? Een actrice uit The Favourite – doet er niet toe welke

Waarom? Eigenlijk hadden ze de drie genomineerde actrices uit The Favourite (Olivia Colman voor beste hoofdrol, Emma Stone en Rachel Weisz voor bijrol) één ensemble-Oscar moeten toekennen. Nu zul je zien dat ze er alle drie naast grijpen, niet geholpen door de wet dat de Academy het dramatische vaak hoger acht dan het komische. Waarmee niet is gezegd dat King geen waardige winnares is voor haar moederrol in Barry Jenkins’ drama over politie-onrecht en liefde in het New York van de jaren zeventig.

Beste mannelijke bijrol

Wie wint? Mahershala Ali (Green Book)
Wie moet winnen? Ach..

Waarom? Favoriet Ali - een begenadigd acteur - won de bijrolcategorie twee jaar geleden nog als surrogaatvader en dealer in Moonlight, maar blijft in Green Book aan de veilige en behaaglijke kant als virtuoze zwarte pianist op tournee in de racistische zuidelijke Amerikaanse staten. Meer een hoofd- dan bijrol, eigenlijk. Maar de studio wilde Ali niet laten concurreren met collega Viggo Mortensen, die als chauffeur van de pianist genomineerd is voor beste hoofdrol, en wat meer scènes heeft dan Ali. Nu kunnen beiden winnen. 

Mahershala Ali in Green Book. Beeld AP

De acht genomineerde beste films:

Roma (in totaal 10 nominaties)

The Favourite (10)

A Star is Born (8)

Vice (8)

Black Panther (7)

BlacKkKlansman (6)

Bohemian Rhapsody (5)

Green Book (5)

De vijf genomineerde beste regisseurs:

Alfonso Cuarón (Roma)

Yorgos Lanthimos (The Favourite)

Spike Lee (BlacKkKlansman)

Adam McKay (Vice)

Pawel Pawlikowski (Cold War)

Records

Nooit eerder, op al die 91 Oscar gala’s, won een niet-Engelstalige film de hoogste trofee: die Oscar voor beste film. Een krankzinnig onrecht, uiteraard. En nooit won een regisseur een Oscar voor beste regie met zo’n niet Engels gesproken film. Al net zo idioot. Soms noemt men Michel Hazanavicius als de ene uitzondering; de wel bekroonde Franse regisseur van het Franse The Artist (beste film en beste regie in 2012). Maar in The Artist werd niet gesproken, dus dat telt niet. Met het Spaanse gesproken Roma wordt de linguïstische Oscar-ban (vermoedelijk) nu eindelijk eens doorbroken.

De Academy verkeert in een identiteitscrisis en ander ‘Oscargedoe’
Een host die afzegde, controversiële rollen en prijzen die dreigden te worden weggemoffeld: dit jaar was er wel heel veel gedoe rondom de Oscars. Gelukkig luisterde de Academy net op tijd naar (Nederlandse) cameramannen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.