Wie treedt in de voetsporen van Pierre Audi bij de opera?

Een rondje langs de kanshebbers

Dit najaar vertrekt opera-directeur Audi. Over zijn opvolger wordt druk gespeculeerd. Een rondje langs de kanshebbers.

Pierre Audi. Beeld anp

De toekomst van de opera komt vaak ter sprake op het Opera Forward Festival in Amsterdam. Maar in de wandelgangen klinkt vooral gefluister over een andere toekomst, die van De Nationale Opera (DNO), het organiserende huis.

Wie, luidt de vraag, neemt het stokje over van Pierre Audi, de directeur die in augustus 2018 na dertig seizoenen afzwaait? Tussen workshops en premières gaat het gerucht dat de keuze is bepaald. Dus wordt op Opera Forward driftig gespeurd naar tekenen.

Toevalstreffer

Neem Peter De Caluwe, operabaas te Brussel. Laat die niet bij verdacht veel voorstellingen zijn neus zien? En waarom regisseert Lotte de Beer twee premières? En wat moeten we met het bericht dat een eerste sollicitatiecyclus zou hebben geleid tot een patstelling in DNO's Raad van Toezicht?

Bij het opstellen van de profielschets zal zijn gedelibereerd over de vraag of DNO opnieuw een artiest aan het roer wil, zoals de reizende regisseur Pierre Audi. Of toch liever een manager, die de klok rond meedraait aan het Waterlooplein.

Audi's aanstelling in 1988 was een toevalstreffer. Alleen door noodlot - voor een Monteverdi-opera viel in 1990 niemand te vinden - kwam hij uit de kast als regisseur. Het zou niet verbazen als het organogram nu volgens de boekjes wordt getekend. Het Duitse operawezen mag succesvolle intendant-regisseurs kennen, de rest van de wereld houdt de disciplines graag gescheiden.

Lotte de Beer. Beeld Desiré van den Berg

Speurwerk

Dat is slecht nieuws voor de veronderstelde sollicitanten Lotte de Beer en Floris Visser. Deze dertigers barsten van ambitie en hebben allebei ervaring met het leiden van een kleine operatroupe. Maar oog in oog met de commissie zullen ze zijn doorgezaagd over hoe ze zich staande denken te houden in een verhitte arena van regisseurs en afdelingshoofden, geld en diva's, roddels en recensies.

Dan maken Peter De Caluwe en Aviel Cahn meer kans. Zij presteren goed bij de Brusselse Muntopera en Opera Vlaanderen in Antwerpen-Gent. Breed repertoire, van barokke Monteverdi tot modern experiment. Voeling met met andere disciplines, zo als film, beeldende kunst en dans. Maar dat heeft tegenwoordig zowat elk operahuis, dus zo beschouwd leveren ze meer van hetzelfde.

Wordt het misschien toch de onbekende Sophie de Lint. Ze is Nederlands van naam, Rotterdams van geboorte, groeide op in Zwitserland. Sinds 2009 werkt ze als Operndirektorin in Zürich. Onder intendant Andreas Homoki bepaalt ze de keuze van stemmen, dirigenten en regisseurs. Bronnen rond DNO beweren dat haar benoeming 'voor 99 procent' is afgekaart. Het verklaart misschien waarom ze een verzoek tot contact beleefd doch beslist uit de weg gaat: business trip, druk, geen tijd. Dat wordt speuren, dit weekend, onder de premièregangers van Opera Forward.

Sophie de Lint.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.