De Week in Boeken Gucci

Wie echt cool wil zijn leest natuurlijk boeken met letters

Modemerk Gucci promoot ineens het lezen van boeken en opende zelfs een boekwinkel in zijn chique boetiek in Soho.

Gucci Wooster Bookstore

Ik las het goed. ‘Een oud gedrukt boek is de cool new look, aldus Gucci’, stond er op nieuwssite Quartz.com. Eronder de foto van een mooie jonge vrouw, zittend tussen dure tassen en schoenen, haar knieën opgetrokken in een kabeltrui. Ze las een pocket van Umberto Eco. Het onderschrift: ‘Lees boeken. Alle modellen doen het.’

Mijn hart maakte een sprongetje. Zou luxe modemerk Gucci – dat vorig jaar zijn tassen van een beperkte oplage van Jane Austens Juvenilia voorzag en zich dit jaar liet inspireren door Donna Haraways essay A Cyborgh Manifesto – slagen waar zich in het zweet werkende boekhandelaren, marketingafdelingen bij uitgeverijen, medewerkers van bibliotheken en boekenpanels op televisie vaak zo jammerlijk falen?

Volgens Quartz was dat een uitgemaakte zaak. Gucci ­opende ­vorige week een boekwinkel in zijn chique boetiek in Soho, New York. ‘En als iemand van boeken­lezen weer een ding kan maken, is het waarschijnlijk Gucci wel.’

Daar zat wat in. Dus ik naar West Broadway. In tegenstelling tot wat je zou verwachten stond er voor de Gucci-winkel geen lange rij met bijna-lezers die dankzij het Italiaanse modehuis het licht hadden gezien en een boek wilden scoren. Wel stond er een beveiligingsbeambte met een oortje bij de voordeur.

De Gucci Wooster Bookstore bleek een leeshoek met twee grote boekenkasten en gele leren fauteuils. Ze hadden wel tweeduizend titels. Ik keek en zag boeken over kunst, design, architectuur en mode. En vooral heel veel oude en nieuwe fotoboeken: van Ed van der Elskens Hallo (250 dollar) tot Andy Warhols boekje met straatfotografie (45 dollar).

De boeken waren geselecteerd door een boekenman met een ­reputatie, David Strettell van Dashwood Books. Maar Dashwood Books is een fotoboekenzaak. Het waren geweldige boeken, maar wel geweldige pláátjesboeken.

‘Heeft u ook leesboeken’, vroeg ik aan een winkeldame met indrukwekkende Gucci-sneakers-met-kristallen. ‘Verkoopt u ook literatuur?’

Van de tweeduizend titels bleken er drie in de buurt te komen: reisverslagen van Cecil Beaton. Dat is een fotograaf.

Het gaat Gucci er natuurlijk helemaal niet om lezen cool te maken, zoals Quartz beweert. Het gaat Gucci erom zichzelf cool te maken. Met boeken van coole kunstenaars en fotografen. ­Boeken om in te kijken.

Helemaal niets mis mee. Maar wie echt cool wil zijn leest natuurlijk boeken met letters.

Alle modellen doen het.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.