InterviewBarbara Visser

Wie de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs ook gaat winnen, een uitzonderlijk talent is het zeker

Barbara Visser, voorzitter van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs, is lovend: ‘Het niveau is dit jaar erg hoog.’ Donderdagavond wordt in het Stedelijk Museum Schiedam de winnaar bekendgemaakt.

Barbara Visser.

Wordt het Isabelle Andriessen, met haar maffe, druipende sculpturen? Sharelly Emanuelson anders, die in haar video-installaties de complexiteit van het leven op de Caribische eilanden visualiseert? Of gaat de dertiende Volkskrant Beeldende Kunst Prijs naar Özgür Kar, Wouter Paijmans of Philip Vermeulen?

Donderdagavond weten we het, als de prijs in het Stedelijk Museum Schiedam wordt uitgereikt. Vijf kenners uit de kunstwereld droegen ieder een kunstenaar van onder de 35 voor. Een jury had vervolgens de taak te bepalen wie er met 10 duizend euro (beschikbaar gesteld door de Rabobank) en een boekpublicatie (gesteund door het Jaap Harten Fonds) vandoor gaat. Barbara Visser, zelf kunstenaar en oud-voorzitter van de Akademie van Kunsten, is de voorzitter.

U heeft zelf ook prijzen gewonnen. Wat heeft u dat opgeleverd?

Visser: ‘Ja, onder andere de David Röell Prijs en de Heinekenprijs voor de Kunst. Ik moet zeggen: zo’n bekroning zorgt ook voor druk. Toen ik mijn eerste oeuvreprijs kreeg, voelde het alsof mijn artistieke jeugd voorbij was. Voortaan, dacht ik, moest ik bewijzen dat ik die prijs waard ben. Dat heeft me ook afgeremd. Het gevaar bestaat dat je denkt: ik krijg erkenning, het mag nu nooit meer mislukken. Dat moet je van je afschudden, want je moet het onbekende blijven opzoeken.’

Wat stelt de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs voor?

‘De prijs heeft zeker een goede reputatie. Hij levert een jonge kunstenaar bekendheid en zichtbaarheid op. Het is vaak zo dat als ik een naam hoor en denk: o ja, die ken ik van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs – en dat geldt niet alleen voor de winnaars. Het is een kwaliteitszegel. En er is ook nog een museale component, van lang niet alle jonge kunstenaars is al eens werk tentoongesteld in een goed museum. Dat is voor hen ook een belangrijke ervaring.’

Wat zijn uw gedachten over deze lichting genomineerden?

‘Het niveau is erg hoog. De genomineerden zijn allemaal bezig met processen, met beweeglijkheid, maar hebben wel een eigen beeldtaal. Ik weet niet of het toeval is dat de voordragers alle voor installatie of installatie-achtige werken hebben gekozen, er zit geen schilder bij.

‘Wat kenmerkend is voor deze tijd, is dat er geen leidende stilistische principes zijn. Je ziet ook vaak dat disciplines worden gecombineerd. Er zijn geen taboes, geen grenzen. Dat brengt ook moeilijkheden met zich mee: waartoe verhoud je je dan? Hoe ga je om met die vrijheid?’

Op welke plekken scout u zelf talent?

‘Je kunt het best kijken bij de postacademische instellingen. De open dagen van de Rijksacademie en De Ateliers in Amsterdam of de Jan van Eyck Academie in Maastricht, daar komt talent uit de hele wereld samen. De kunstenaars zijn al door een grote voorselectie gegaan en krijgen daar de tijd om heel geconcentreerd te werken. Waar ik dan op let? Ik probeer aan te voelen of een kunstenaar aansluit bij een gevoel in de samenleving dat nog moeilijk onder woorden te brengen is.’

Uitreiking

De uitreiking is vanavond bij te wonen in het Stedelijk Museum Schiedam en vanaf 22.30 uur live te volgen in het programma Opium op Radio 4. Vanaf 21.00 uur vindt in het museum een gratis toegankelijke talkshow plaats met genomineerde kunstenaars en scouts. Het werk van de genomineerden is t/m 22/3 te zien in het Stedelijk Museum Schiedam.

Barbara Visser

Barbara Visser, niet te verwarren met de staatssecretaris van Defensie, werkt conceptueel, als fotograaf, video- en performancekunstenaar. Ze begon op de Amsterdamse Rietveld Academie aan een opleiding fotografie, maar stapte over naar beeldende kunst omdat ze volgens haar docenten meer met ideeën dan het medium zelf bezig was. Haar werk kenmerkt zich door vervreemding en ontsnapt aan trends en vaste vormen. Een fotoserie die veel aandacht trok, was The World Belongs to Early Risers (2001), van een badgast, die geniet van de zon terwijl verderop een aangespoelde vluchteling wordt gefotografeerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden