Recensie What Will People Say

What Will People Say maakt inzichtelijk hoe het is om – letterlijk en figuurlijk – geen kant uit te kunnen (drie sterren)

Het deels autobiografische What Will People Say toont hoe het is om – letterlijk en figuurlijk – geen kant uit te kunnen. Regisseur Haq weet het gevoel van beklemming en uitzichtloosheid goed te vangen.

What Will People Say

Zijn vrienden weten het wel. Mirza moet zijn 16-jarige dochter Nisha keihard aanpakken, vertellen ze hem. Niet omdat zij daarvan zal leren, maar omdat andere tieners in Noorwegen zoals zij in gevaar zijn. Het is zijn taak haar zo te straffen dat geen ander het nog in haar hoofd haalt te doen wat zij heeft geflikt.

Wat die gruwelijke misstap is? Een kus, meer niet. Maar vader Mirza wil niet geloven dat Nisha’s geflikflooi met haar Noorse vriendje daarbij is gebleven. En, belangrijker nog, de Pakistaanse gemeenschap heeft haar mening al klaar. Dus ontvoert Mirza zijn dochter naar familie in Pakistan, waar haar paspoort wordt verbrand en waar ze weer terug in het gareel moet worden gebracht.

What Will People Say is deels autobiografisch: regisseur Iram Haq werd zelf ook als tiener voor straf naar Pakistan gebracht. Haar film is een interessant inkijkje in de wereld waarin tweedegeneratiekinderen zoals zij zich staande moeten houden, met enerzijds de verleidingen van het vrije Noorwegen en anderzijds de starre regels van een gemeenschap waarin iedereen elkaar nauwlettend in de gaten houdt. Goedbedoelende hulpverleners, zo laat ze zien, slagen er niet in om ook maar iemand binnen die wereld te bereiken.

What Will People Say (3*)
Regie Iram Haq.
Met Maria Mozhdah, Adil Hussain.
106 minuten, in 21 zalen.

Het helpt de film als je weet van het autobiografische gehalte. Het geeft Haq, die ook het scenario schreef, regelmatig het voordeel van de twijfel. Zonder het slachtoffer tot schuldige te willen maken, kun je stellen dat Nisha zelfs voor een puber wel heel onbezonnen beslissingen neemt, die steevast keihard worden afgestraft. Zou een meisje dat weet dat ze op straat niet met een Noorse jongen gezien kan worden, dezelfde jongen uitnodigen op haar slaapkamer, terwijl haar ouders in de kamer ernaast liggen te slapen? Blijkbaar wel dus. Eindigen ouderliefde en redelijkheid echt zo abrupt bij een gebroken regel? Zo eenduidig is het blijkbaar – al doet Haq erg opzichtig haar best om vooral Nisha’s vader niet tot monster te maken.

Het verhaal van de Noors-Pakistaanse Nisha in What Will People Say, die gevangen zit tussen twee werelden, is het verhaal van regisseur Iram Haq (42). Waarom duurde het 25 jaar voordat zij dit naar buiten durfde te brengen?

Actrice Maria Mozhdah is zonder meer geloofwaardig als rebelse tiener die hoe langer hoe meer haar levenslust kwijt raakt. En waar Haq heel goed in is, is het vangen van dat gevoel van beklemming en uitzichtloosheid. Nu en dan laat ze iets van verlichting gloren, een ontsnappingsmogelijkheid, om dat gevoel vervolgens rücksichtslos de grond in te boren. What Will People Say is door het knappe camerawerk en de sterke montage soms ook misselijkmakend spannend – als Nisha het in Pakistan aan de stok krijgt met de politie bijvoorbeeld. Of tijdens het autoritje naar het vliegveld, waarbij Nisha haar zwijgzame vader en broer steeds paniekeriger smeekt te vertellen waar ze naartoe gaan. Dat is wat What Will People Say inzichtelijk maakt: hoe het is om – letterlijk en figuurlijk – geen kant uit te kunnen.