'Werknemers steeds vaker ontslagen door tweets en Facebook-updates'

Werknemers worden steeds vaker ontslagen vanwege uitlatingen die ze doen via sociale media. Dat meldt het AD maandag.

Beeld anp

Onderzoek van juridisch dienstverlener Arag wijst uit dat één op de drie ondernemers zijn medewerkers controleert. Tien procent doet het zelfs regelmatig. Dit leidt steeds vaker tot arbeidsconflicten, zo stelt Arag. 'Veel mensen gooien van alles op Facebook en Twitter en vaak zijn collega's met elkaar verbonden via sociale media. Wie zogenaamd ziek is, maar vervolgens feestend op een foto staat, kan in de problemen komen.'

'Mensen moeten opletten wat ze op internet zetten', waarschuwt Arag. 'Het zijn openbare bronnen en de informatie is te gebruiken als bewijsmateriaal voor ontoelaatbaar gedrag.' Rechters erkennen uitingen op internet ook als bewijs bij ontslag. Dat bleek onlangs in een zaak rond een werknemer van Blokker. Hij had de winkelketen op internet een 'hoerenbedrijf' genoemd en zijn teamleider een 'hoerenstumper'. Een collega speelde dit door naar de leidinggevende, waarop de man werd ontslagen.

Ook werd een operatie-assistente ontslagen die al maanden thuis zat, terwijl haar collega's via Facebook konden zien dat ze wel met haar bandje optrad. Of een productiemedewerker die thuis zat met rugklachten zette op Hyves dat hij aan het springen was bij een metalconcert. 'Collega's die dit zien pikken dit niet', zegt een arbeidsrechtadvocate tegen het AD.

Arag verklaart ook voor een deel de stijging van het aantal arbeidsconflicten, dat het eerste kwartaal van dit jaar met 20 procent toenam, door de economische crisis. Hierdoor zien werkgevers minder door de vingers en zijn kritischer geworden op personeel. De meeste bedrijven geven in het onderzoek aan een gedragscode voor sociale media in te willen stellen voor het eigen personeel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.