Werken ontwerpers te hard in mode-industrie?

De breuk tussen ontwerper Alber Elbaz (54) en modehuis Lanvin kwam net zo onverwacht als die tussen Raf Simons en Dior, vorige week. Dat wil niet zeggen dat ze vergelijkbaar zijn. Simons werkte pas drie jaar voor Dior, terwijl Elbaz al veertien jaar voor Lanvin werkte. Daarnaast is Dior onderdeel van het machtige modeconcern LVMH, terwijl Lanvin in handen is van de 74-jarige Taiwanese mevrouw Shaw-Lan Wang.

Alber Elbaz tijdens een show in Parijs. Beeld AFP
Alber Elbaz tijdens een show in Parijs.Beeld AFP

Dankzij de charmante Elbaz is Lanvin weer een succesvol label, geliefd bij filmsterren. Bovendien zijn de shows populair. Maar het merk dat vorig jaar zo'n 250 miljoen euro omzette, groeide de afgelopen tijd minder hard dan voorheen. Bovendien was het nieuwtje rondom het werk van Elbaz - klassieke en comfortabele glamour - er na veertien jaar wel af. Afgelopen week werd hij een paar keer genoemd als mogelijk opvolger van Simons bij Dior.

Volgens modewebsite businessoffashion is Elbaz opgestapt vanwege onenigheid met Shaw-Lan Wang en algemeen directeur Michèle Huiban. Hij zou gefrustreerd zijn over het feit dat het tweetal de verkoopprijs van het merk te hoog inschat en er niet in slaagt fondsen aan te trekken waarmee Lanvin sneller zou kunnen groeien.

Het vertrek van Elbaz is ook een belangrijke extra impuls voor de discussie over de prestatiedruk en de snelheid waarmee collecties elkaar momenteel opvolgen. Die discussie draait op volle toeren sinds Simons afgelopen woensdag aangaf bij Dior te vertrekken omdat hij zich wil focussen op zijn eigen mannenmodemerk.

Kwestie van big business

Van Elbaz is algemeen bekend dat hij ontevreden is over de gang van zaken in de mode. Vorige week, tijdens de uitreiking van de Fashion Group International Awards, een van de vele modeprijzen, deed hij openlijk zijn beklag over het feit dat ontwerpers image makers zijn geworden. In zijn woorden: 'Soms is het belangrijker dat een jurk er goed uitziet op een foto, dan op een lichaam. Het telefoonscherm moet schreeuwen. Maar ik fluister liever.'

Daarmee verwoordt hij een sentiment dat breder wordt gedragen: mode zou momenteel meer een kwestie van big business dan van creativiteit zijn. Ook Simons gaf aan dat het feit dat hij kan weliswaar kan omgaan met het eisenpakket van een groot en invloedrijk modemerk als Dior, maar dat hem dat niet per se een betere ontwerper maakt.

Dat twee bekende ontwerpers klagen over tijdsdruk, betekent nog niet dat er een revolutie aan de gang is. Daarvoor zijn de grote beursgenoteerde modeconcerns simpelweg te machtig. Bovendien zijn er genoeg ontwerpers die dromen van een baan bij een modehuis als Dior of Lanvin.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden