Nieuws Biënnale

Werk van Stanley Brouwn toch niet te zien op Biënnale van Venetië; weduwe maakt bezwaar

Drie kunstenaars zouden Nederland volgend jaar vertegenwoordigen op de Biënnale van Venetië, zo kondigde het Mondriaan Fonds anderhalve week geleden aan. Maar het worden er twee: de minimalistische tekeningen van de in 2017 overleden Stanley Brouwn zullen toch niet op het tweejaarlijkse internationale kunstfestival te zien zijn.

Expositie Stanley Brouwn in Stedelijk Museum Schiedam, 2017 Beeld Kim van Dee

Het fonds maakte vrijdag zelf bekend dat alleen het werk van Iris Kensmil (1970) en Remy Jungerman (1959) van 11 mei tot en met 24 november 2019 in het Nederlandse paviljoen in Venetië zal worden getoond. Birgit Donker, directeur van het Mondriaan Fonds en voorzitter van de jury die het oorspronkelijke voorstel had uitgekozen, zegt dat ‘aanvullende informatie’ van de vrouw van Brouwn tot de aanpassing heeft geleid.

De weduwe was volgens Donker vlak voor de bekendmaking anderhalve week geleden geïnformeerd over het tentoonstellingsplan door Benno Tempel, de directeur van het Gemeentemuseum Den Haag, die het idee had geopperd om de kunstenaars, die alle drie Surinaamse wortels hebben, tegelijk in Venetië te laten zien. ‘Ze heeft daarna bezwaren gemaakt tegen het plan en de manier waarop er werd gereageerd’, zegt Donker. ‘Toen hebben we besloten het anders te doen. Brouwn is vorig jaar overleden en zijn nalatenschap is natuurlijk nog heel kwetsbaar.’

De in 1935 in Paramaribo geboren Brouwn gaf nooit interviews. Zijn naam moest in kleine letters worden gespeld en zijn kunstwerken mogen niet op foto's worden gereproduceerd. Verzette zijn weduwe zich daarom tegen het tonen van zijn werk? Donker: ‘Nee, er zijn meerdere tentoonstellingen over Brouwn geweest. Het is een combinatie van het moment waarop de weduwe het hoorde en hoe het werd gepositioneerd in de pers. Het werd aan zijn persoon opgehangen en dat had hij hoogstwaarschijnlijk niet gewild.’

Volgens de Brusselse galeriehouder Jan Mot wil de weduwe geen commentaar geven. Mot vertegenwoordigde Brouwn en nu diens erven. Het bezwaar van de weduwe is niet dat er drie Nederlands-Surinaamse kunstenaars zijn uitgekozen, stelt hij. 'Stanley heeft uiterst zelden groepstentoonstellingen willen doen. Hij vond het belangrijk dat zijn werk zo direct mogelijk gezien kon worden. Dat er niks tussen staat. In een groepstentoonstelling verandert de waarneming.'

Kensmil en Jungerman zullen nu extra nieuw werk maken om de ruimte te vullen die voor de kunst van Brouwn was bedoeld. Zij zullen zich daarbij door hem laten inspireren. De weduwe is akkoord met het nieuwe plan. Donker: ‘Ik ben ontzettend blij dat zij nu zegt dat de nalatenschap is gerespecteerd, alsmede de artistieke positie van Kensmil en Jungerman.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden