Wereld achter de spiegel

ONZIN OM ALLEEN NAAR JEZELF TE KIJKEN IN DE SPIEGEL IN DE BADKAMER. PHILIPS ONTWIKKELDE DE SPIEGELTELEVISIE...

Even loeren in de spiegel of je haar goed zit. Als dat in orde is, kan de schakelaar om en verschijnt het NOS-Journaal in diezelfde spiegel. De MiraVision spiegeltelevisie die Philips deze week op de consumentenmarkt heeft geïntroduceerd, kost 3500 euro.

Voor dat geld heb je niet alleen een spiegel van 30 inch aan de wand hangen, maar ook op afroep een platte lcd-televisie. Zelfs de 'goedkopere' uitvoering van 23 inch is met 2400 euro nog flink aan de prijs. Innovatieve technologie komt nu eenmaal op de massamarkt via snobs.

De technologische truc van de nieuwe tv zit in een reflecterende folie die op een conventioneel lcdscherm is geplakt. Die folie kaatst het licht terug dat erop valt, met als resultaat een spiegeleffect. De coating laat echter ook in één specifieke richting licht door, dezelfde als het lcd-scherm erachter. De beelden komen daardoor voor bijna 100 procent door de spiegelende folie heen, er is nagenoeg geen lichtverlies.

De spiegeltv is één van de eerste commerciële producten uit het Homelab in Eindhoven waar onderzoekers van het researchinstituut van Philips nieuwigheden uitproberen met 'echte' consumenten in huis-en thuisomstandigheden. Daar zochten de onderzoekers naar een manier om de gezondheid van de huisbewoners te registreren zonder dat deze elke dag op een weegschaal moesten staan, om vervolgens hun gewicht en andere zaken nauwgezet in een schriftje te schrijven.

Discipline kent vaak maar een termijn van enkele weken, dan houdt het op met de lijstjes en de schriftjes. Speurend naar vaste rituelen in huis om zulke dingen als gewichtscontrole in te bouwen, kwamen de onderzoekers terecht in de badkamer.

De spiegel daar is een centraal punt waar huisbewoners dagelijks enige tijd doorbrengen: om tanden te poetsen, om te scheren, om make up aan te brengen. Er werden onder meer een weegmatje en sensoren ontwikkeld, en een spiegel-tv.

Aan de hand van het gewicht en de lengte kon de 'intelligente' apparatuur herkennen welke bewoner voor de spiegel stond. De persoon kon door middel van een keuzemenu aangeven of hij op het televisiescherm naar dieetadviezen, het nieuws, Donald Duck of de actuele stand van de AEX-index wilde kijken.

Consumenten die het systeem in de badkamer van het Homelab uitprobeerden, waren tevreden over het product. Nog enthousiaster waren ze over de spiegeltv, maar dan voor in de huiskamer omdat een reflecterende spiegel een ruimte groter maakt, en omdat de spiegel-tv aanzienlijk minder plek inneemt dan een standaardtelevisie in een deurtjeskast.

Dat resulteerde twee jaar geleden in een nieuw product dat Philips sindsdien op grote schaal heeft verkocht aan (dure) hotelketens in de VS.

Het bedrijf gaat er nu de consumentenmarkt mee op, geïnspireerd door wereldwijd onderzoek naar consumentenwensen, waarbij de spiegeltv erg hoog scoorde. De televisie in combinatie met internet neemt een steeds centralere plaats in huis in. Niet alleen in de huiskamer maar ook in andere vertrekken, tot de keuken en de badkamer toe.

In Nederland heeft meer dan tweederde van de huishoudens twee of meer tv-toestellen in huis. Dat aantal zal alleen maar verder toenemen, zeker nu beeldbuizen geen kubieke meters aan ruimte vullen, maar slechts één vierkante meter, plat tegen een muur.

Bovendien, zegt Philips-futuroloog Emile Aarts, krijgt een televisie steeds meer functies. In de eerste plaats brengt het apparaat de buitenwereld binnen via televisiebeelden en internet. Maar de tv wordt ook een belangrijk onderdeel van de huisbioscoop waarop je dvd's en video's kunt bekijken en de digitale foto's uit het fotoalbum kunt laten zien. 'Over enkele maanden komen zelfs plasmaschermen op de markt met een grootte van zestig inch.'

De consument wordt zelf steeds meer regisseur en producent van uitzendingen. Keuzes worden daarbij individueler, meent Aarts. De tenniswedstrijden van afgelopen zomer op Wimbledon waren via gewone televisiebeelden te zien, maar met internet konden ook beelden naar keuze worden binnengehaald van webcams die op verschillende plaatsen op de baan waren geplaatst.

'Of neem die modelbaanfanaten', zegt Aarts. 'Die kunnen via internet foto's en informatie uitwisselen, het tv-scherm kan daarbij een sociale functie vervullen.'

Philips ontwikkelt op dit moment in het Homelab intelligente software die kwalitatief goede videobeelden selecteert uit meters huis-, tuin-en keukenopnamen om daar vervolgens een eigen film van te componeren. De spiegeltv heeft weer de klassieke functies, meldt Aarts. 'Je kunt naar jezelf kijken, terwijl het nieuwe apparaat ook een blik biedt op de rest van de wereld.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden