Welkom in Fortnite Battle Royale

Bard van de Weijer bespreekt de logica en onlogica van technologica. Deze week: Fortnite Battle Royale.

Bard van de Weijer

Misschien had u het nog niet gemerkt: er is een nieuwe wapenwedloop gaande tussen diverse partijen, die elkaar met steeds zwaardere wapens naar het leven staan.

Welkom in Fortnite Battle Royale, de game die horden scholieren sinds enkele maanden in de ban houdt. Het idee achter Fortnite is oeroud: honderd spelers worden op een eiland losgelaten en moeten daar de strijd aangaan met elkaar. De laatste overlevende is de winnaar. Tijdens het spel steekt een verwoestende storm op, die spelers bijeendrijft. Gamers kunnen alleen spelen, of vriendengroepjes smeden.

Dit kennen we al jaren. Toch is Fortnite anders. Hoewel deze game een gewelddadige shooter is, is ze bezaaid met ontregelende grapjes. Zo kunnen vijanden zomaar de wapens laten zakken om samen een soepel dansje te doen. Je kunt een boogiebom gooien, waarna de opponent een paar seconden gedwongen wordt te dansen. Je kunt meesurfen op zelf afgevuurde raketten. Spelers verplaatsen zich per vliegende bus. 

Vraag als vader nooit waarom een bus kan vliegen, want je maakt jezelf onsterfelijk belachelijk. Doe alsof je het begrijpt. (Net zoals je nooit moet zeggen dat de graphics in Minecraft lelijk zijn en je geen dure 4K-televisie hebt gekocht om naar vuistgrote pixels te moeten kijken).

Ook prettig: al wordt er lustig op losgeknald, er vloeit geen bloed. Fortnite gaat vooral om overleven, je tegenstander te slim af zijn. Het gaat om het zoeken en vinden van betere wapens op geheime plekjes – het is paaseieren zoeken met AK-47’s. En het werkt: kinderen vinden het kennelijk leuk om uit een vliegende bus te springen en hangend aan een paraplu zachtjes te landen in onbekend terrein.

Dus staan jongetjes (meisjes lijken minder in bekoring) op het schoolplein te praten over Fortnite. Gaat het tijdens de voetbaltraining over Fortnite. Tijdens het eten. Als hun gametijd erop zit, gaan ze video’s kijken over Fortnite. Tot ook die tijd op is. Dan gaan ze Fortnitedansjes doen.

Waar komt de populariteit vandaan? Misschien omdat Fortnite gratis is, maar dat geldt voor veel games. Een betere verklaring voor het succes lijkt de vondst van battle passes. Hiermee kunnen gamers nieuwe uitdossingen verkrijgen. Betere strijders worden ze er niet van, ze kunnen zich ermee van anderen onderscheiden, zoals ze in het echte leven met Nikes en T-shirts van Vans doen.

Sympathiek is dat de passes niet nodig zijn om de game volledig te kunnen spelen. Maar kinderen slaan graag een paar weken zakgeld stuk op de extra’s. Het is een sympathieker verkoopmodel dan de in-app-aankopen die noodzakelijk zijn om veel andere ‘gratis’ games te kunnen spelen. Het idee slaat aan: Fortnite kent al vele miljoenen spelers. Kassa dus voor de makers. Iedereen blij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.