Recensie Muziek

Welke componist Ray Chen ook aanvat, de muziek komt steeds uit dezelfde mal (drie sterren)

Muziek van Tartini, Tsjaikovski, Stravinsky en Williams, door Ray Chen (viool) en Amsterdam Sinfonietta. 15/2, Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam. Herh. Tilburg, 19/2.

Ray Chen Beeld Julian Hargreaves

De ideale schoonzoon onder de meesterviolisten heet Ray Chen. Zie de Taiwanese Australiër glimlachend door een nieuw stuk zeilen van de Britse componist Adrian Williams. Alsof alle techniek hem komt aanwaaien, zo ontspannen levert Chen (29) het Concerto in One Movement af. Er lijkt niets wat hij niet kan, spelend op een Stradivarius die ooit toebehoorde aan de 19de-eeuwse vioollegende Joseph ­Joachim.

In 2009 won Chen als 20-jarig broekie de prestigieuze Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel. Tien jaar later, in het Muziekgebouw aan ’t IJ, is hij te gast bij Amsterdam Sinfonietta. Zonder de energie die dit strijkorkest door het nieuwe Concerto pompt, zou Chens blije verschijning algauw iets potsierlijks hebben. En zou Williams’ op speelplezier toegesneden stuk niet half zo fonkelen.

Sinfonietta Amsterdam Beeld Marco Borggreve

Het Concerto voegt zich naadloos in een programma dat draait om de Italiaanse zon. Het is een genot Chen te horen trippelen door de Tarantella uit Igor Stravinsky’s Suite italienne, noten die van oorsprong trouwens uit de pen vloeiden van de 18de-eeuwse componist-diplomaat Unico Wilhelm van Wassenaer. Maar na alweer een staaltje topviolistiek bij een geamuseerde glimlach borrelt de vraag: hoe diep reikt het musiceren van Ray Chen? Welke componist hij ook aanvat, de muziek komt steeds uit dezelfde mal. En een van zijn expressieve trucs wordt een cliché: een toon strak beginnen en pas in tweede instantie stevig vibreren.

In Tsjaikovski’s Souvenir de Florence, zonder Chen, ontpopt Amsterdam Sinfonietta zich als vanouds: de geduchtste strijkstokkenbrigade van Nederland. Heerlijke toegift ook, dat smeltende stukje Sjostakovitsj.

Ray Chen Beeld Ray Chen

Correctie

In deze concertrecensie staat te lezen dat Chen solist was in een compositie van Adrian Williams. Chen soleerde echter alleen in werk van Stravinsky en Tartini.