Actie / Thriller / Misdaad

Welcome to the Punch

Regisseur Creevy maakt van veel stereotype momenten toch iets bijzonders

Als roofdieren kijken ze elkaar aan. Agent Max Lewinsky (James McAvoy) is na een wilde achtervolging in zijn knie geschoten door crimineel Jacob Sternwood (Mark Strong) en ligt hulpeloos te wachten tot Sternwood hem het genadeschot geeft. Dan die lange, bloeddorstige blikwisseling, die de mannen voor altijd aan elkaar bindt. Zo hoort dat te gaan, in actiethrillers als Welcome to the Punch.

Bijna net zo vanzelfsprekend voor het genre is dat Lewinsky het als een vernedering beschouwt dat Sternwood hem levend achterlaat; drie jaar later heeft hij de traumatische ervaring nog altijd niet verwerkt. Buitenkansje dus, als Sternwood plotseling weer opduikt. Maar hoe dichter de door wraakgevoelens verteerde Lewinsky zijn aartsvijand nadert, hoe ingewikkelder de zaak blijkt te zijn.

De uit Aziatische voorbeelden en klassiekers als Bullitt (Peter Yates, 1968) bij elkaar gesprokkelde plot van Welcome to the Punch doet er verder weinig toe. Wat telt zijn de flair en de onderkoelde techno-stijl waarmee regisseur-scenarist Eran Creevy van veel stereotype momenten iets bijzonders maakt. Hij kan zelfs met een zwart-komisch bezoek aan de oma van een huurmoordenaar komen, zonder dat die scène te melig of ongepast wordt. Ook de uitstekende acteurs geven méér aan hun rollen dan er eigenlijk in zit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden