Weinig werk uit Hollywood, maar de sterren komen wel

Gilles Jacob, de 68-jarige programmeur van het filmfestival van Cannes, zag met zijn medewerkers meer speelfilms dan ooit (578), maar had zelden zoveel moeite kwaliteit te vinden voor de competitie....

Vooral in Hollywood ontbreekt het volgens hem aan artistieke ambitie, zodat de competitie slechts twee Amerikaanse films telt: The Cradle Will Rock van Tim Robbins en Limbo van John Sayles, regisseurs die binnen Hollywood een nogal onafhankelijke positie innemen.

Twee andere Amerikaanse regisseurs in competitie, Jim Jarmusch en David Lynch, maakten hun films met Frans geld (van Canal +), zoals nog drie andere competitiefilms mede door Franse producenten werden gefinancierd, naast de vier 'echte' Franse films als die van Leos Carax, Bruno Dumont, Raoul Ruiz en Jacques Maillot.

Buiten competitie worden er nog wel vier Amerikaanse films vertoond, terwijl er ook nog een geprogrammeerd staat in het officiële bijprogramma Un certain régard.

De magere Amerikaanse bijdrage is niet alleen de 'schuld' van Gilles Jacob. Hollywood laat zich graag zien in Cannes, voor de promotie van alles wat in Europa geld moet opleveren, maar is de laatste jaren een beetje bang voor de competitie van het meest prestigieuze festival ter wereld. Films die meedingen naar de Gouden Palm worden in commerciële kringen al snel voor 'kunstzinnig' versleten en bovendien is de kans om niet te winnen groot, wat schadelijk kan zijn voor de promotie.

Als het aan Gilles Jacob had gelegen, waren er nog twee Amerikaanse films vertoond: Eyes Wide Shut van Stanley Kubrick en Star Wars: Episode I - The Phantom Menace van George Lucas, maar de producenten Warner en Fox weigerden medewerking. Jacob had toch al pech dat behoorlijk wat begeerde films nog niet klaar zijn, zodat regisseurs als Jane Campion, Roman Polanski, Mike Leigh, Istvan Zsabo en Alan Parker ontbreken en wellicht pas in Venetië (begin september) hun nieuwe werk tonen.

Opmerkelijke deelnemers aan de competitie zijn dit jaar Amos Gitai (Kadosh, de eerste Israëlische film in competitie sinds 1974), de Belgische gebroeders Luc en Jean-Pierre Dardenne (de makers van La promesse, nu met Rosetta) en de Rus Aleksandr Sokoerov, een van de meest eigenzinnige 'kunst'filmers ter wereld.

Bekende namen zijn verder Peter Greenaway, Chen Kaige, Pedro Almodovar, Atom Egoyan, Takeshi Kitano, Marco Bellocchio en de onversaagd doorwerkende oude Portugees Manoel de Oliveira.

Dat zijn weer regisseurs waarvan de critici roepen dat ze alleen om hun naam gekozen zijn, waarop Gilles Jacob antwoordt: 'Maar het zijn wel degenen met het meeste talent.'

De mening dat er een groot gebrek is aan nieuw talent wordt gedeeld door de samensteller van de Semaine de la critique, de Franse journalist Jean Roy, die in het blad Variety verklaarde dat 1999 een van de moeilijkste jaren is gebleken om zeven jonge regisseurs te vinden die voldoen aan zijn kwaliteitseisen.

Hij heeft honderd Amerikaanse films gezien en er geen een goed genoeg bevonden, net zomin als een Franse film.

De moeite die de programmeurs van Cannes dit jaar hadden om hun selecties rond te krijgen, zal tijdens het festival, dat vanavond begint met Nikita Mikhalkovs Russiche epos De barbier van Siberië, in de publiciteit niet merkbaar zijn. Buiten de films zal de kermis van glitter en glamour weer op volle toeren draaien.

Verwacht worden onder meer: Susan Sarandon, Bill Murray, Emily Watson, Julie Ormond, Richard Harris, John Malkovich, Peter Fonda, Matt Damon, Elizabeth Taylor, Kris Kristofferson, Gérard Depardieu, Catherine Deneuve, Isabelle Huppert, Jeanne Moreau, Faye Dunaway (eregast in een programma over liefdesfilms) en Sean Connery, aan wie een speciale hommage is gewijd.

Ze zullen er allemaal zijn, zij het in Cannes zelf nauwelijks zichtbaar - alleen daar waar de tv-camera's staan opgesteld. Wat dat betreft zijn er de laatste jaren altijd twee festivals: dat van de films, in de zalen, en dat van de entourage, meestal ver buiten Cannes op streng bewaakte strandjes.

Rotterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden