Weifelend spel in ode aan de twijfel

Goh, zegt een toeschouwer na afloop van Iets in het piccolo-ronde Casa Mondo-tentje op De Parade. ‘Ik ben zo geraakt dat ik mij afvraag: moet ik morgen wel gewoon naar mijn werk gaan?’ Dat is precies wat Teatro met deze ode aan de twijfel wil bereiken....

Annette Embrechts

Met twee platinablondines (Jelka van Houten en Kirsten Mulder), twee jongens-jongens (Rick Pauk van Mulligen en Sanne den Hartogh) en twee gedienstige muzikanten (toetsenist Jan Groentenman en gitarist Koppe Koppeschaar) bezingt Teatro het moment dat je even niet meer weet wat of hoe. ‘Geef mij iets om van te houden, geef mij richting en een doel.’

Het viertal speelt opzettelijk weifelend. Ze aarzelen wie naar voren zal stappen met weer een vraag waarop het antwoord niet zo snel voorhanden is (‘Waarom heet een hamvraag een hamvraag?’).

De goedmoedige sfeer werkt, alleen jammer dat regisseur Marcus Azzini dit keer geen wrange wending heeft aangebracht, zoals vorig jaar wel in de voorstelling Goed en drie jaar geleden in Dat is het punt niet. De tussenpositie van de twijfel blijft nu enigszins een gemakkelijke pose.

Choreografe en danseres Lonneke van Leth maakt het zich verre van gemakkelijk met haar voorstelling Grip. In een grillig duet met trompettist Michael Varekamp zoekt ze naar tegenkleuren van het fenomeen jazzdiva. Ze worstelt met een berg krijtjes, schrijft songteksten op de vloer en raakt bezeten van demonen (paspoppen achter gaas) uit het showbizzbestaan.

Haar bewegingen verschieten van trefzeker en verleidelijk naar angstig en verward. Van Leth kiest ook een tussenpositie: tussen het neerzetten van een karakter en van een gevoel. Als ze het publiek meer haar domein durft binnen te leiden, wordt het een gewaagde, andersoortige Paradevoorstelling.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden