Wegener wordt weer vooral krantenbedrijf

Precies drie weken nadat VNU zijn dagbladen in de etalage zette, is al een koper gevonden. Vijf regionale kranten plus 72 huis-aan-huis-bladen gaan voor 1,8 miljard gulden naar Wegener Arcade....

Wegener Arcade verwerft vijf regionale kranten: BN/De Stem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad en De Gelderlander. Naast 72 huis-aan-huis-bladen verwerft de Apeldoornse uitgever ook nog de kabelkranten plus de regionale tv-zenders van VNU in Brabant en Limburg.

De nieuwe combinatie krijgt een omzet van circa 2,2 miljard gulden en 8800 werknemers, van wie zo'n 2570 afkomstig van VNU. Na de overname telt Wegener Arcade twintig dagbladtitels, 183 huis-aan-huisbladen en acht krantendrukkerijen.

Bestuursvoorzitter J. Houwert van Wegener Arcade erkent dat hij een flink bedrag neertelt voor de VNU-titels. 'Maar buurmans grond is maar één keer te koop en wij wilden het graag hebben.' Het mediaconcern financiert de overname voor ongeveer 600 miljoen gulden via de uitgifte van nieuwe aandelen en obligaties.

De samenvoeging van de Wegener-kranten met de VNU-titels moet zijn onderneming een aanzienlijk sterkere positie geven tegenover de landelijke kranten, tv, radio en Internet. Ook op het gebied van inkoop, distributie, commerciële diensten en grafische activiteiten verwacht hij voordelen.

Wegener Arcade-nieuwe stijl krijgt op de Nederlandse dagbladenmarkt een marktaandeel van 28,5 procent, bijna een verdubbeling. De Telegraaf haalt ongeveer 29 procent en PCM (onder meer de Volkskrant, Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad) 30 procent. 'De dagbladpers is zo behoorlijk in evenwicht', vindt de topman van Wegener Arcade.

Wegener Arcade beschouwt het uitgeven van regionale kranten 'en daaraan verwante informatieproducten' zoals huis-aan-huis-bladen als kernactiviteit.

Dat geldt niet langer voor de muziekactiviteiten. De onderneming wil die 'heroverwegen'. 'Onze muziekactiviteiten zijn niet in hoge mate winstgevend. Dat baart ons al jaren zorgen', aldus Houwert, die wel tevreden is over de resutaten bij de muziektelevisiezender TMF en Radio 10 Gold.

De groepsondernemingsraad van de VNU-dagbladen is voorzichtig optimistisch. 'Wij waren niet op voorhand tegen Wegener', aldus voorzitter S. van Brunschot. 'Het merendeel van de groep dagbladen blijft bij elkaar.' Ook de hoofdredacteuren van de betrokken kranten reageren overwegend positief. Ze zijn vooral blij dat de koper 'een echt krantenbedrijf' is.

De redactieraad en redactiecommissie van Dagblad De Limburger hebben 'gemengde gevoelens' over de doorverkoop naar De Telegraaf. Ze eisen dat in Limburg twee kranten zelfstandig naast elkaar blijven bestaan. De Telegraaf geeft in Zuid-Limburg ook het verlieslijdende Limburgs Dagblad uit. De Telegraaf wil niet garanderen dat beide kranten blijven bestaan. Topman Houwert van Wegener Arcade liet doorschemeren dat De Telegraaf zo'n vierhonderd miljoen gulden betaalt voor Dagblad De Limburger.

VNU gaat de verkoopsom van 1,8 miljard besteden aan uitbreiding van zijn marketingactiviteiten. 'Op dat gebied hebben we nog best wat wensen op ons lijstje staan', aldus bestuursvoorzitter J. Brentjens van VNU. Volgens hem gaat VNU het geld in elk geval niet gebruiken voor de overname van het Amerikaanse marketingbureau Nielsen Media Research, waarvoor het 5,3 miljard gulden neertelt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden