Weer rumoer rond SBS: maakt nieuwe aasgier kans?

Het wordt maar niet rustig rond de Nederlandse SBS-zenders. De aangetrokken kijkcijfers van SBS6 en de bijgelegde ruzie tussen aandeelhouders Sanoma en Talpa ten spijt, is opnieuw rumoer ontstaan nu een groot mediabedrijf uit Amerika de zendergroep zou willen overnemen. Maar maakt deze Amerikaanse 'mediacowboy' John Malone enige kans?

Beeld anp

Malone bestiert als grootaandeelhouder Discovery Communications, het mediabedrijf achter Discovery Channel en TLC, en zou volgens goed ingevoerde bronnen van De Telegraaf interesse hebben in een overname van SBS Nederland, het bedrijf achter de Nederlandse zenders SBS6, Net5 en Veronica. SBS is nu nog in handen van uitgever Sanoma en grootaandeelhouder Talpa.

'Niet te koop'
Het productiebedrijf van John de Mol bezit eenderde van de aandelen. Maar interesse of niet; SBS is niet te koop, melden Talpa en Sanoma vandaag eensgezind. 'Ons aandeel is niet te koop', meldt Talpa, dat zijn rol als hofleverancier uiteraard niet kwijt wil. Ook Sanoma is helder: 'Onze strategie is gericht op consumentenmedia in Finland en Nederland, inclusief SBS, en die is niet gewijzigd.'

Hoe eensgezind de aandeelhouders nu ook klinken, begin dit jaar was dat wel anders. Talpa wilde toen nog zelf alle aandelen in handen krijgen omdat de samenwerking met de Finnen maar niet van de grond kwam. De Mol deed een bod aan Sanoma, maar de uitgever gaf geen sjoege. Het wil niet af van SBS omdat het de tv-zenders hard nodig heeft in zijn ambitie om een multimediaspeler van formaat te blijven. Het geschil werd bijgelegd dankzij de komst van de nieuwe Sanoma-topman Peter de Mönnink. Hij bleek in staat om de twee bedrijven nader tot elkaar te brengen.

SBS6
In de tussentijd begon het ook te lopen bij de tot dan toe kwakkelende familiezender SBS6. Utopia wist de vooravond stabiel te krijgen en ook op primetime sloegen nieuwe programmatitels eindelijk aan. De rust leek wedergekeerd. Tot vandaag. Want hoewel de zenders officieel niet te koop zijn, is het maar de vraag of Sanoma bestand is tegen de diepe zakken van Malone's Discovery.

Het miljardenbedrijf kondigde eerder aan flink te willen groeien en voegde de daad bij het woord. Discovery nam vorig jaar de Scandinavische SBS-zenders over van het Duitse ProSiebenSat.1 en kreeg dit jaar de meerderheid van Eurosport (te zien in 54 landen) in handen. Discovery Communications maakte vorig jaar met 197 zenders ruim een miljard dollar winst op een omzet van ruim 5,5 miljard dollar.

John Malone Beeld reuters

UPC/Ziggo
Over een bod is nog niets bekend. Een eventuele overname zou de macht van 'mediacowboy' Malone - al tientallen jaren in het kabelvak - sterk doen toenemen in Nederland. Want naast de goedlopende Discovery-zenders in Nederland en de SBS-poot, is hij ook nog eens eigenaar van Liberty Global, het moederbedrijf van kabelaar UPC. En met de aanstaande overname van Ziggo bezit hij straks bijna 90 procent van de kabelmarkt en een groot deel van de zenders die daarop te zien zullen zijn.

Toch wisten Sanoma en Talpa al eens eerder een Amerikaans mediabedrijf van zich af te houden: FOX. Deze wereldspeler van formaat, in Nederland onder meer actief met FOXSports, FOX NL en National Geographic, toonde vorig jaar al interesse in een overname. Ook Fox' zakken waren goed gevuld, maar het antwoord van de Nederlandse eigenaars was even eensgezind: We zijn niet te koop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden