’WEER EEN KIPPEVELMOMENT’ vr 10.08.07

Festivals zijn er in soorten en maten. Op lokaal niveau drijven ze op vrijwilligers én de sponsorende middenstand. Deel 6: Waterpop in Wateringen....

‘Hoeveel schoorstenen heeft je vader?’ Een oud gezegde in de gemeente Westland, legt Yoka van Veen, publiciteitscoördinator van Waterpop, uit. Westland is een tuinbouwgebied met van oudsher veel stookinstallaties. ‘Als je vroeger met een nieuw vriendje thuiskwam, was de hoeveelheid schoorstenen van zijn vader een indicatie van zijn vermogen.’

Met die kennis in het achterhoofd lijkt de broeikas, die op de brug naar Waterpop gebouwd wordt, ineens een minder dubieus versiersel. En zal ook de enorme schoorsteen die op het festivalveld verrijst minder mensen achter de oren doen krabben.

Ter ere van de 30ste verjaardag van het festival, zaterdag in Wateringen, staan dit jaar ook op vrijdagavond al (regionale) bandjes op de bühne, zoals Brave, D!k en No Comment. Op zaterdag begint het officiële festival, met grotere namen als Moke, Green Hornet en Opgezwolle. Hoe die gestrikt zijn? ‘We hebben gewoon een heel goede programmeur’, zegt Van Veen trots. Met Faithless, Radiohead en The Verve als deel van de Waterpop-geschiedenis lijkt dat inderdaad het geval. Dat het hebben van alerte programmeurs ook een keerzijde kan hebben, werd duidelijk in 2000, toen Krezip werd geboekt. Kort daarop beleefde de band zijn grote doorbraak en het festival werd overspoeld door fans. Tot grote paniek leidde het gelukkig niet. Na beraad met de brandweer werd een passende oplossing bedacht. ‘We hebben een bordje met ‘vol’ neergezet.’

Dit jaar verwacht de organisatie zo’n 23 duizend bezoekers, onder wie veel kinderen. Speciaal voor de jeugd begint het festival traditioneel met een kinderact, dit jaar de musical Knofje en het Circus. Maar ook ouden van dagen vermaken zich opperbest, zo blijkt uit een foto in het jubileumboek. ‘Buurvrouw van der Helm (80+)’ heeft zich in haar klapstoel op het gras genesteld, op het hoofd een hoedje tegen de zon, in haar hand een biertje. ‘Voor Waterpop ben je nooit te oud of te jong’, luidt Van Veens overtuiging.

Voor de bovengemiddelde liefhebber van het festival bestaat dit jaar de mogelijkheid om loftuitingen op het festival te bezingen in een (verjaardags-)lied. Uit alle aanmeldingen wordt een winnaar gekozen die zijn creatie live ten gehore mag brengen. Of er al veel aanmeldingen binnen zijn? ‘Ja, er is zelfs al een winnaar gekozen. Ik moet die oproep nog van de site halen’, zegt Van Veen. Voor diegenen die nu achter het net vissen, is er gelukkig nog een andere, wellicht effectievere, manier om het festival lief te hebben. ‘Vrienden van Waterpop’ betekent zoveel als ‘donaties zijn welkom’. ‘Het is zo bijzonder als mensen iets willen bijdragen. Dat geeft elke keer weer een kippevelmoment. Maar’, grapt Van Veen, ‘misschien ben ik nogal emotioneel aangelegd’.

De emotionele huishouding daargelaten, gepassioneerd is de publiciteitsmedewerker zeker. Met vierhonderd vrijwilligers wordt elk jaar hard voor het festival gewerkt. ‘Je bent nog meer met Waterpop bezig dan met je eigen baan.’ Daar is op zijn minst een voorliefde voor Waterpop voor nodig en wellicht ook voor muziek in het algemeen.

Voor zover Van Veens passie voor beide nog niet duidelijk was door de Waterpop-poster voor het raam, de piano en gitaar in de hoek en een vriend die optreedt op Waterpop, is er nog zoontje Finn, die door de huiskamer scharrelt. Na een tijdje ritmisch met zijn voet op de kinderstoel getapt te hebben, loopt hij naar de cd-speler en zet Ernst & Bobby op. Luidkeels zingt hij mee. ‘Soms is het Pearl Jam’, verzucht Van Veen. ‘Dat vind ik toch iets beter.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden