Column Floortje Smit

Wedden dat Tarantino’s nieuwe film straks toch nét op tijd af blijkt voor Cannes?

Brad Pitt in Once Upon a Time in Hollywood

Floortje Smit, filmrecensent, werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur.

Toen vorige week bekend werd welke films er voor de hoofdcompetitie van het filmfestival in Cannes zijn geselecteerd, ging het in de nieuwsberichten over een film die er juist níét draait. ‘Quentin Tarantino’s Once Upon a Time in Hollywood is niet op tijd klaar voor Cannes’, schreef IndieWire. ‘De competitie in Cannes heeft geen Tarantino, maar wel vier vrouwelijke regisseurs’, meldde Vulture. De Volkskrant: ‘Nieuwe Tarantino nog niet af.’

Minder vreemd dan het lijkt: Once Upon a Time in Hollywood zou volgens eerdere berichten zeker in de competitie te zien zijn en daar werd reikhalzend naar uitgekeken. Want: een nieuwe Tarantino, en het onderwerp alleen al, belooft controverse. Er is weinig duidelijk over de plot, behalve dat het gaat over een acteur (Leonardo DiCaprio) en zijn stuntman (Brad Pitt) en dat Sharon Tate en Charles Manson in het verhaal aan bod zullen komen. Inderdaad, de sekteleider en de hoogzwangere vrouw die in diens opdracht gruwelijk werd afgeslacht in 1969.

Een interessant onderwerp voor een regisseur die bekend staat om zijn voorliefde voor expliciet geweld. Hoe en met hoeveel subtiliteit zou hij dit behandelen? Een man die het in eerste instantie geinig leek om de release van de film te laten samenvallen met Tates sterfdag, maar terugkrabbelde toen de zus van Tate hem beschuldigde van exploitatie?

Daarbij is er in de vier jaar na Tarantino’s laatste film, The Hateful Eight, nogal wat veranderd. De professionele provocateur kan niet meer automatisch op goodwill rekenen. ‘Ik wist genoeg en had meer moeten doen’, zei hij over zijn vroegere vriendschap met vaste producent Harvey Weinstein. Zijn muze Uma Thurman vertelde in een interview hoe Tarantino haar tijdens het filmen van Kill Bill onder andere had bespuugd en haar keel had dichtgeknepen. Het vrouwvriendelijke gehalte van zijn film zal daardoor onder een vergrootglas liggen.

Het pr-team probeert ondertussen als een dolle de zaak op te hitsen. Met een foto van Margot Robbie als Tate. Met de bekendmaking wie Manson gaat spelen – een griezelig gelijkende Damon Herriman. Met twee spectaculair saaie posters die zo fantasieloos zijn gefotoshopt dat dát weer een serie berichten opleverde.

En nu dit. Volgens festivaldirecteur Thierry Frémaux is Once Upon a Time in Hollywood vooralsnog niet klaar, omdat Tarantino zijn film per se op 35 mm wil vertonen. Wel was wat hij gezien had ‘fantastisch’ – mooie cliffhanger.

Wedden dat de film straks toch nét op tijd af blijkt voor Cannes? Dat Tarantino bij voorkeur met de filmblikken onder de arm de Croisette opstormt, waar hij door Frémaux met open armen zal worden ontvangen? Cannes kan hem met zijn sterren en eventuele controverse immers altijd goed gebruiken. 

Andersom geldt dat minder. Of Once Upon a Time in Hollywood wel of niet in première gaat, maakt eigenlijk niet meer uit. Deze Tarantino is inmiddels Cannes-proof: iedereen wil hem nu zelf zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden