tv-recensieJulien Althuisius

We zullen doorgaan, samen, tralalalalala, maar hoe zuiver zijn de intenties van adverteerders in crisistijd?

Bovendien lukt het sommige reclamemakers beter dan anderen om hun ware aard te verbergen. 

‘We zijn een beetje in zelfquarantaine gegaan’, zegt een jonge vrouw die zichzelf filmt. In het volgende shot staat de cameratelefoon op haar buik. Ze is zwanger. Dan een Yvon Jaspers-achtige voice-over. ‘Samen zijn we slimmer thuis.’ Het is een reclame, voor Ikea. Het beeld bestaat nu uit een mozaïek van negen plaatjes, allemaal mensen die zichzelf thuis filmen. Een oudere vrouw in de keuken, een jong gezin met kinderen, een man die van een strijkplank een bureau heeft gemaakt. ‘Laat thuis voor je werken’, zegt niet-Yvon Jaspers. ‘En wees lief voor elkaar’, zegt de oudere vrouw in de keuken. Is goed Ikea, doen we.

Als de kippen waren ze erbij, de reclamemakers. Nog voordat de eerste lading inferieure mondkapjes uit China was geland, was de reclamezendtijd al uitverkocht met inhakers op het coronavirus. Een van de eerste was drogisterij Kruidvat, waarin allemaal heel gewone medewerkers (die zichzelf filmden, uiteraard) in de camera zeiden dat ze er ‘gewoon’ voor ons zijn, ‘juist nu’. ‘We denken dat we dat het beste doen’, zegt een blond meisje met een haarband, ‘door zo veel mogelijk onszelf te blijven’, vult een ander meisje aan. Pianomuziekje, uitsmijter en weer verder.

ASR Verzekeringen steekt heel Nederland een hart onder de riem met een suikerzoet liedje (‘We tellen de uren, worden gek van de muren, maar we bellen de buren: we staan voor je klaar’) en beelden van handenwassen, lege bussen, een persconferentie van Mark Rutte en een meisje dat een rol toiletpapier hooghoudt.

Ze moeten ons een steuntje in de rug geven, deze reclames, een bemoedigende duw in de juiste richting. Samen, samen, samen is de boodschap. Kijk ons eens solidair en harmonieus zijn. We zullen doorgaan. Ramses! Lalalalalala! De adverteerders in deze crisistijd zullen beweren dat hun intenties zuiver zijn – en dat zal in een enkel geval ook wel kloppen – maar ze hebben natuurlijk altijd een belang en parasiteren in zekere zin op de situatie. ‘Het is goed om de commerciële boodschap nu even naar achteren te schuiven en de emotionele context van je klant centraal te stellen’, schrijft advertentieverkoper Ster in een blog over ‘Adverteren in crisistijd’. De reclame van ASR kreeg goede reacties van het Ster-testpanel. ‘Deze mooie beoordelingen stralen tevens positief af op het merk.’ Kassa.

Sommige adverteerders lukt het beter dan andere om hun ware aard te verbergen. Prachtig is het spotje van agrarisch actieplatform Agractie. ‘U kent ons van de boerenprotesten van de afgelopen maanden. Maar nu even niet. Nu werken onze boeren eerlijk en hard aan veilig Nederlands voedsel voor iedereen en om onze bedrijven overeind te houden in deze crisis.’ Pianomuziek, graanvelden, koeien. ‘Voor de toekomst van ons Nederland.’

Nog eentje dan, omdat hij zo mooi is. Isolatievereniging Venin zendt op primetime spotjes uit, waarin wordt opgeroepen vooral te blijven isoleren. ‘Ondanks deze zware omstandigheden waar we met zijn allen doorheen moeten’, zegt een betrouwbare stem, ‘blijven we positief en zorgen wij ervoor dat we isolatiemaatregelen blijven aanbieden.’ Gelukkig, alle zorgen voor niets.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden