‘We waren de eerste, er was niets vergelijkbaars’

Fabchannel is een internetzender die popconcerten uitzendt, onder meer vanuit het Amsterdamse Paradiso. De hele wereld kan meekijken. ‘Het is een extra reden om in Paradiso te willen spelen.’..

Het ‘experiment’ van America Online (AOL) om alle optredens tijdens Live8 rechtstreeks op internet uit te zenden en daarna nog een tijd on demand beschikbaar te stellen, was zó succesvol dat de internetgigant nu structureel werk wil maken van streaming popconcerten op internet.

Bij de Amsterdamse popzaal Paradiso zijn ze daar al vijf jaar mee bezig: Fabchannel heet de internetzender, die regelmatig rechtstreeks concerten vanuit Paradiso en de Melkweg uitzendt. Daarna blijven ze minimaal zes maanden op de site staan: er zijn nu 390 optredens opvraagbaar.

Zouden ze bij AOL überhaupt weten dat de grootste online database van popconcerten én de hoogwaardigste streaming concertregistraties uit Nederland komen? Er zijn wel wat kleine initiatieven, maar niemand heeft zo ongelooflijk véél als VPRO 3voor12 en niemand levert zulke verbluffende kwaliteit als Fabchannel. Allemaal gratis.

‘Dat is gewone televisie immers ook,’ zegt Justin Kniest. De managing director van Fabchannel zit in de kleine studio in de nok van Paradiso, dat hem in 2000 aanstelde om Fabchannel op te bouwen. Internetprovider XS4ALL leverde een breedbandverbinding die destijds nog niet voor consumenten beschikbaar was. Dutchview (voorheen het NOB) leverde de camera’s. ‘We waren de eerste,’ zegt Kniest. ‘Er was niets vergelijkbaars.’

Vier jaar werkten Kniest en zijn medewerkers in relatieve stilte. Voor promotie was amper geld. ‘We werkten op een underground-manier. Als we een concert uitzendden, zorgden we dat het werd aangekondigd op de site van de artiest en plaatsten we berichten op discussiefora voor muziekliefhebbers.’

Trouwens: Fabchannel wílde het in de beginjaren niet eens hoog van de toren schreeuwen. Eérst de kinderziekten genezen, was het devies. Soms was de anonimiteit frustrerend. Kniest: ‘In 2003 had ik het gevoel dat ik aan een dood paard stond te trekken. Niemand kende Fabchannel en als ik iemand vertelde dat ik iets met webcasting deed, kreeg ik te horen: leuk, maar heb je ook een baan?’

Inmiddels trekt Fabchannel vijfduizend bezoekers per dag (waarvan 35% Nederlanders en 25% Amerikanen) en beschikt de zender over een studio die aan de modernste eisen voldoet. De regisseurs kunnen schakelen tussen zes of zeven camera’s: een aantal vaste (nauwelijks groter dan beveiligingscamera’s en vanuit de studio te besturen) en een aantal dat door cameramensen worden bediend. Het publiek in de zaal heeft nergens last van. Beeld en geluid zijn van dvd-kwaliteit. Artiesten als Beth Hart en Arcade Fire lieten al live-dvd’s door Fabchannel produceren. Daar zit geld in, zodat Fabchannel voor de kijker gratis kan blijven. Een subsidie van het ministerie van OCW (tot 2008) draagt daaraan bij.

Een praktijkvoorbeeld: het optreden van de Britse groep Madness, vorige week in de Melkweg, werd bijgewoond door dik duizend bezoekers. Vijfduizend mensen vanuit de hele wereld keken live mee via Fabchannel en inmiddels hebben nog eens tienduizend mensen het optreden on demand bekeken.

En zo is iedereen blij: gratis concerten voor het publiek, extra prestige voor Paradiso en gratis promotie voor artiesten, die weten dat hun optreden door vele duizenden extra liefhebbers wordt bekeken. ‘Na afloop komen artiesten vaak even naar de beelden kijken in de studio,’ zegt Kniest. ‘Soms krijgen we ze nauwelijks de deur uit, zo enthousiast zijn ze. Fabchannel is inmiddels een extra reden om in Paradiso te willen spelen.’

Fabchannel breidt uit. Extra interactieve mogelijkheden zijn op komst, evenals samenwerking met andere prominente podia, zowel internationaal (het Brusselse Ancienne Belgique heeft interesse) als lokaal. Bij de gemeente Amsterdam loopt een subsidieaanvraag voor een glasvezelnetwerk naar podia als De Balie (lezingen) en de Stadsschouwburg. AOL mag dan een indrukwekkende naam zijn, voorlopig loopt Fabchannel voorop.

Kniest: ‘Tijdens uitzendingen kunnen kijkers met elkaar chatten. Soms roept iemand ‘location check!’ en meldt iedereen waar is. Amerika! Brazilië! Zuid-Afrika! Allemaal meekijken in Paradiso. Die kick is onbetaalbaar.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden