AlbumrecensieZion Train

We Shall Rise, zingt de Britse reggaeband Zion Train, en dat voelt goed ★★★☆☆

De plaat was natuurlijk al afgemixt ver voor de coronacrisis. Toch lijken de liedjes van Zion Train, nu de plaat eenmaal uit is, gemaakt voor deze tijd. Ze steken een hart onder de riem (We Shall Rise) of waarschuwen de mensheid voor de laatste maal (Watch Where). Waar komen we vandaan en waar gaan we op deze manier in godsnaam naartoe, is de ernstige vraag van het Britse reggaegezelschap.

Zion Train bracht in de jaren negentig dub en reggae onder bij de dance, en de band van producer en percussionist Neil Perch deed het destijds uitstekend in de sets van de betere crossover-dj’s. We hoorden al even niets meer van de Brit, maar Illuminate is een hernieuwde kennismaking die we ook even nodig hadden, ondanks de soms sombere, politieke mededelingen.

De al te straffe drumcomputers hebben plaatsgemaakt voor meer organische instrumentatie: Illuminate is eigenlijk een vrij traditionele dubplaat. Maar aanstekelijk en dansbaar zijn de tracks nog steeds. De band was altijd al omvangrijk, met meerdere vocalisten, blazers en percussionisten. Ook op Illuminate komt een rij gasten langs, die allemaal een eigen klankkleur inbrengen. De openingstrack We Shall Rise klinkt als vanouds; diepe bas, in nog diepere echo’s verzonken trompetten en trombones en de smekende stem van zangeres Cara. In Cultural Memories zingt de Italiaanse Michela Grena met een opera-achtige stem over de wijsheid die de muziek ons kan influisteren, bij een pompende bas, psychedelisch dubbende synths en weer zo’n puntige kopersectie. Prima feelgood-plaatje.

Illuminate

Zion Train

★★★☆☆