Tips

We mogen weer! De kunstredactie tipt al enkele mooie voorstellingen, films, exposities en concerten

Waar te beginnen als zaterdag de culturele lente losbarst? De Volkskrant tipt.

null Beeld Nastia Cistakova
Beeld Nastia Cistakova

‘We zijn allemaal kunstliefhebber en we gaan graag naar een theater en een museum. Maar stel je voor dat je een dag zonder zou moeten, dan kan dat.’ We konden immers, zo vond een zekere minister begin mei, ‘een mooie dvd opzetten’.

Onze stinkende best hebben we de afgelopen maanden gedaan om cultureel niet te verpieteren. Vierkante ogen kregen we van de live­streams van toneel en concerten (met een bezorg­dinertje vooraf en de nazit thuis op de bank). Virtueel hebben we door de zalen van galeries en musea gestruind (met de muis inzoomend op kunstwerken tot we kramp hadden).

Was het technisch knap gemaakt? Zeker! Beviel het? Tja. Went het? Neu.

You can’t beat the real thing.

Maar we mogen weer! Zaterdag barst de culturele lente los. De musea, theaters en bioscopen, ze zullen ons met open armen ontvangen, zij het op anderhalve meter. De capaciteit van theaters en musea is nog beperkt, dus ga niet op de bonnefooi.

Hier al een aantal smaakmakers. Wordt vervolgd.

Theater | Van onbegrepen mannen tot feest in het bos

Je hoort het om je heen, je merkt het aan je mailbox, je ziet het in de stad: de theaters gaan weer open! De lokroep van kunst was nog nooit zo sterk als tijdens deze sluiting. Laten we de heropening dan ook vieren door massaal kaarten te kopen. Voor Desperado bijvoorbeeld, het succesnummer van Kas & De Wolf uit 1997 dat theatergroep Suburbia nu opnieuw uitbrengt, met een tintelfrisse cast met onder anderen Fahd Larhzaoui en Ali Ben Horsting. Verwacht veel briljant verongelijkt geouwehoer van vier onbegrepen mannen. Première 10 juni op Landgoed De Kemphaan in Almere.

Of steek Davy Pieters een hart onder de riem. Deze interessante beeldende theatermaker zag dit coronajaar twee premières in rook opgaan, maar is nu terug met Do not look back with regret, een filmische voorstelling over rouw en troost. Vanaf 17 juni bij Theater Rotterdam. En dan staat ons vanaf 2 juli nog een feestje te wachten in het Amsterdamse Bos, waar het nieuwe artistieke team van Toneelgroep Oostpool aftrapt met Hollandsch Glorie: een uitbundige komedie over de gevoeligheden rond de vaderlandse geschiedenis. (Herien Wensink)

Musea | Van geurkanon in Enschede tot stadsnatuur in Rotterdam

In sommige musea gaan de tijdslots als warme broodjes over de toonbank, maar gelukkig is er genoeg keuze. Laat je in Rijksmuseum Twente meezuigen in de fascinatie van Christiaan Zwanikken voor mens, natuur en technologie. Hij vestigde zijn naam met hybride wezens – half dier, half machine – die hij mechanisch, computergestuurd of hydraulisch laat bewegen. In Enschede deelt hij nu zijn fascinatie met planten en biodiversiteit. Geluiden, geuren en klanken vullen zijn groene laboratorium, binnen en buiten. Zo ligt er in Enschede een proefveld met een lavendelsoort die hij ontdekte bij het Portugese klooster waar hij woont en werkt. Hieruit destilleert hij geurextracten voor puffende geurkanonnen.

Te zien, horen en ruiken in Rijksmuseum Twente: het geurkannon Nose Patrol van Christiaan Zwanikken. Beeld Cheryl Schurgers
Te zien, horen en ruiken in Rijksmuseum Twente: het geurkannon Nose Patrol van Christiaan Zwanikken.Beeld Cheryl Schurgers

Mens en natuur treffen elkaar ook in Garage Rotterdam, een expositieruimte voor hedendaagse kunst. Rotterdam, met haar grillige landschapsarchitectuur en weidse wereldhaven, vormt de inspiratie voor de groepstentoonstelling Garden State. Met video’s, installaties, foto’s en landschapsontwerpen (van Piet Oudolf) wordt in Rotterdam de vraag gesteld: harken we ons land strak aan, of durven we het onkruid toe te laten? Esther Kokmeijer toont het resultaat van ‘hedendaagse archeologie’. Haar boorkernen uit een Rotterdamse betonvlakte zitten vol glas, hout, plastic, metaal, rubber en grind. (Bart Dirks)

Klassiek | Van Rachmaninov tot avontuurlijke wereldpremière

Wie in een dampende menigte naar bandjes wil kijken, moet nog even (echt, nog héél even) geduld hebben, maar wie naar een klassiek concert wil, heeft ineens best weer wat te kiezen. Werp een blik op de agenda’s en je krijgt de indruk dat de zalen er stiekem vanuit gingen dat vanaf juni alles open kon. Het Utrechtse TivoliVredenburg heeft ervoor gekozen om geen testbewijs te eisen, in de Grote Zaal kunnen er dan 250 mensen komen. Daar kun je bijvoorbeeld op 15 juni naar pianist Boris Giltburg luisteren, die Liszt en Rachmaninov speelt.

De eerste grote ster die het Concertgebouw in Amsterdam aandoet, is de Amerikaanse mezzo Joyce DiDonato. Op 11 juni staat ze in de Grote Zaal met een programma van Händel tot Duke Ellington. Ook voor maar 250 man, dus wie bij dit exclusieve feestje aanwezig wil zijn, moet vrijdag stipt om 10 uur klaar zitten om kaarten te bestellen op concertgebouw.nl. Wie iets avontuurlijkers zoekt, kan 12 juni terecht in De Doelen in Rotterdam, waar trombonist Sebastiaan Kemner de wereldpremière brengt van The Holy Fool van Nicholas Moroz. Kemner krijgt dan de Nederlandse Muziekprijs uitgereikt. (Merlijn Kerkhof)

Fotografie | Van Eregalerij tot World Press Photo

U zou het nieuwe fotografieseizoen heel goed in Rotterdam kunnen beginnen. Daar opent woensdag 9 juni de Eregalerij van de Nederlandse fotografie (tegelijk verschijnt de gelijknamige publicatie). Fotokenners hebben 99 foto’s van 1842 tot ongeveer nu gekozen om een nieuwe blik te werpen op de geschiedenis van de Nederlandse fotografie. Natuurlijk, u komt een aantal bekenden tegen, maar zet u schrap voor nieuwe namen en verrassingen. En loop dan meteen even langs bij Ellen Thorbeckes China (t/m 3 oktober), met foto’s en fotoboeken uit de jaren dertig van de vorige eeuw.

In Amsterdam opent de World Press Photo Exhibition (t/m 29 augustus) in De Nieuwe Kerk, met genomineerde en winnende foto’s uit het pandemiejaar dat achter ons ligt. Ter herinnering: de winnaar van de foto van het jaar was de Deense fotograaf Mads Nissen met een foto van een zeldzame omhelzing, geschoten in het zwaar getroffen Brazilië. Volgens de jury: ‘De foto straalt kwetsbaarheid en verlies uit, maar ook de wil om te overleven.’ Al kun je dat je over veel foto’s zeggen die je de komende periode aan de muur van een expositieruimte ziet hangen. (Mark Moorman)

De film Lovers Rock van regisseur Steve McQueen. Beeld
De film Lovers Rock van regisseur Steve McQueen.

Film | De favoriet van Obama, John Hiatt én de filmredactie

Noem het een goedmakertje voor al wat verloren ging in dat thuiskijkjaar. De Small Axe-filmreeks van Steve McQueen, eerder uitgezonden bij de BBC, is nu alsnog in de bioscoop te zien. Hulde aan het Eye filmmuseum in Amsterdam, dat alle vijf (losstaande) delen over de Caribische gemeenschap in het Engeland van de jaren zeventig en tachtig op groot doek toont, vanaf 17 juni.

Inclusief die ene film, Lovers Rock, die zich vrijwel afspeelt tijdens een Jamaicaanse ‘blues party’, een huisfeest in de dan nog niet gegentrificeerde Londense stadswijk Notting Hill. Obama nam ’m op in z’n rijtje ‘favoriete films’. De Volkskrant-filmredactie verkoos ’m tot ‘beste film van het jaar 2020’. En onlangs tipte muzikant John Hiatt ’m nog, in diezelfde Volkskrant: ‘Ik heb nog nooit zo’n briljante choreografie van dansende mensen gezien. En dan nog die geweldige reggaemuziek daaronder. Ik kan het echt oneindig vaak terugzien.’

Lovers Rock is slechts sporadisch op doek vertoond, eenmalig in New York bijvoorbeeld, tussen twee virusgolven in. ‘Ik geloof niet dat ik ooit zo’n reactie heb gehad’, zei McQueen erover. ‘Het publiek ging dansend weg na de première, toeterend in hun auto’s. Dat is de kracht van een collectieve kijkervaring.’ Oproepje aan de distributeurs: laat tenminste dat ene deel, Lovers Rock, ook nog eens langs de theaters in het land touren. (Bor Beekman)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden