'We moesten sneeuw importeren uit Nederland'

Mannen voeren het woord op de eerste dag van het filmfestival van Venetië. Het zijn de bergbeklimmers uit de film Everest, over een fatale expeditie in de Himalaya. De vrouwen? Die zitten thuis ongerust aan de telefoon.

Beeld uit de film Everest.Beeld .

'We hebben zelfs sneeuw moeten importeren uit Nederland, échte sneeuw om in de Pinewood-studio's in Engeland uit machines te blazen.' Het is, als we de met zwaar accent Engels sprekende IJslandse regisseur Baltasar Kormákur (49) goed verstaan, dus óók Nederlandse sneeuw die de gezichten van de alpinisten geselt in de spektakelfilm Everest.

Behalve in de studio werd voor de openingsfilm van het 72ste filmfestival van Venetië gefilmd in de Dolomieten en op de echte Mount Everest, aan de voet en een heel eind hogerop. Voor vervoer waren helikopters beschikbaar en yaks. Geregeld moesten er hoogtezieke crewleden worden afgevoerd, de omstandigheden waren zwaar. 'Mijn acteurs wel wat pijn laten voelen, maar ze niet verwonden', verklaart Kormákur, 'dat was de opzet en dat is gelukt.'

Klein en selectief

Ook de 72ste editie van de Mostra internazionale d'arte cinematografica staat weer in het teken van de concurrentie met andere festivals. Artistiek directeur Alberto Barbera positioneert het Venetiaanse festival graag als klein en selectief. De competitie (om de Gouden Leeuw) telt 21 titels, waaronder potentiële publiekshits als The Danish Girl van Oscar-winnaar Tom Hooper (The King's Speech) en A Bigger Splash van Luca Guadagnino, bekend van de filmhuishit Io sono l'amore (2009).

'Best warm'

Josh Brolin (47), een van de hoofdrolspelers, nuanceert: 'Kijk, heel veel regisseurs zeggen je vooraf: we doen het echt, ik wil een écht gevecht met de elementen, jij contra de natuur. Dat geloven ze dan ook, maar dan kom je op de set en dan is het boven op de berg best warm en staat er een trailer voor je klaar en is alles eigenlijk vrij aangenaam. Ook in deze film simuleren we de ervaring, we ondergaan het niet echt. Als je een film maakt over een vliegtuigcrash ga je ook niet neerstorten. Anders heb je geen film.'

Everest, vanaf 17 september te zien in de Nederlandse bioscoop, is gebaseerd op een rampzalig verlopen beklimming in 1996, waarbij twaalf klimmers omkwamen. De befaamde Wildlife-journalist Jon Krakauer klom mee en publiceerde vervolgens zijn bestseller Into Thin Air. Enkele andere aanwezige klimmers weerspraken Krakauers kijk op de perikelen en ongelukken en schreven eigen verslagen.

Hoofdrolspeler Jake Gyllenhaal deelt handtekeningen uit in Venetië.Beeld Tristan Fewings/Getty

Verantwoordelijkheid

Kormákur baseerde zich niet expliciet op één bron, maar ligt duidelijk niet op een lijn met Krakauer; in de film is meer ruimte voor heroïek en opoffering. Een cruciale en onverantwoordelijke beoordeling van expeditieleider Rob Hall (Jason Clarke) wordt min of meer vergoelijkt. Dat de commercie en algehele drukte op de berg tot allerlei levensgevaarlijke situaties leiden, is wel nadrukkelijk in de film verwerkt.

Jake Gyllenhaal (32) speelt de meest roekeloze klimmer van het stel, die zichzelf op de been houdt met dopingachtige medicijnen. Vooraf werd hij benaderd door de kinderen van de echte klimmer, die bang waren dat hij hun vader geen recht zou doen. 'Voor mij als acteur voelde dat uiteraard als een enorme verantwoordelijkheid.'

Brolin werpt tegen: 'De verantwoordelijk is té groot, denk ik. Te groot om over na te denken. Verscheidene mensen uit de film zijn niet meer ons, anderen nog wel. Je moet dat naast je neerleggen als je acteert. En dan maar hopen dat je die echte personen geen enorm onrecht doet.' De acteur, die doorbrak bij het grote publiek in No Country For Old Men (2007), speelt de macho-Texaan en dokter Beck Weathers, die zijn eigen conditie voor de beklimming bepaald verkeerd inschat. 'Je zult mij niet horen zeggen: o, ik kan niet wachten tot Beck de film ziet. Nee, dank u.'

Beeld uit Everest.Beeld .

Vrouwen

De Amerikaanse acteur staat erom bekend dat hij net wat vrijer over filmervaringen spreekt dan zijn collega's, die zich bij dit soort persconferenties vaak enkel in gunstige superlatieven over elkaar en de opnamen uitlaten. 'Op een gegeven moment in die studio in Londen hadden we er ook wel genoeg van. Je kunt dat zelfs zien in de film: we waren er wel klaar mee, dat hele idee van de film. De romantiek was er wel van af. Oké, nu willen we naar huis, terug naar Los Angeles, dank u! Maar dát is dus het moment waarop Everest volgens mij echt goed wordt. Dat gemoed paste precies bij de scènes.'

De vraag van de Italiaanse pers - zou je zelf de Mount Everest willen beklimmen? - beantwoordt Brolin helder: 'Nee.'

Er zit slechts één vrouw uit de cast achter de tafel in het festivalpaleis, Emily Watson (48). In Everest blijft ze de hele film lang in het basiskamp, bellend over het weer en zich zorgen makend over de klimmende mannen. Andere, toch ook prominente actrices in nog beperktere bijrollen, Keira Knightley en Robin Wright, zijn niet eens meegereisd naar Venetië. In de film zitten ze ongerust thuis aan de telefoon, al of niet zwanger. In een tijdsgewricht waarin scheve man/vrouw-verhoudingen op elk zichzelf respecterend filmfestival voortdurend tot verhitte discussies leiden, valt dat op. Zelfs al is Everest gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis. Kormákur, in de verdediging: 'De Japanse klimster die meedeed aan de expeditie zit wél in de film.' De actrice die haar speelt zegt vrijwel niks gedurende de film, maar ze telt wel mee. Buiten dat, vervolgt de regisseur: ' De vrouw die door Keira wordt gespeeld is ook een klimmer. Als ze niet zwanger was, had ze die dag misschien ook op de berg gestaan, maar dat was dus niet zo. Daar hebben we ons aan gehouden.'

Beeld uit Everest.Beeld .
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden