'We filmen elke dag wel een stunt'

Cineast Dick Maas kreeg deze week een oeuvreprijs en werkt aan zijn nieuwe horrorfilm Sint. Met een avondlijke shoot in Amsterdam....

Er zitten, legt Dick Maas (1951) uit, ook ‘gewoon normale dingen’ in zijn nieuwe film Sint: ‘Veel schieten met pistolen, met auto’s scheuren, boten, boten die de kant op vliegen, ach ja, ontploffingen, vuur, en veel sneeuw natuurlijk, dat is ook nog een dingetje.’

De regisseur, eerder deze week geëerd met de oeuvreprijs van het Imagine Amsterdam Fantastic Filmfestival, zit vrijdag in het Amsterdamse theater Kriterion. Deze middag geeft hij een toelichting bij enkele van zijn minder bekende (korte) films, die te zien zijn op het festival. Daarna wacht een nacht–shoot voor de horrorfilm over de Goedheiligman, die eind dit jaar in première zal gaan. ‘Het is toch een ander soort actie dan Flodder of Amsterdamned. Stunts en achtervolgingen, dat ken ik wel. Maar dit is ook met veel vechtpartijen, met wat meer choreografie. Pieten die mensen belagen – dat soort dingen.’

Leuk, noemt hij het, zo’n oeuvreprijs. ‘Al vind ik zelf dat ik pas op de helft zit. Ik wil doorgaan tot het echt niet meer kan. Als je ziet hoe Clint Eastwood dat doet, dan heb ik nog wel even.’

Niet dat films maken met de jaren makkelijker wordt. ‘Ik heb nog nooit een Nederlandse speelfilm gemaakt die minder dan 400.000 bezoekers trok. Je zou denken dat ik daarmee wel iets van credit bij het Filmfonds zou hebben opgebouwd. Niet dus. En zonder geld van het fonds kun je hier bijna geen film maken.’

Vorige maand is een nieuw script van hem afgekeurd voor subsidie, zegt Maas. ‘Ik word consequent afgewezen door het fonds. Door steeds in beroep te gaan en processen te voeren, lukt het me uiteindelijk wel om films te maken, maar het is jammer dat het zo moet. Dit ging over een beroemde quizmaster die in de vergetelheid raakt. Een soort – eh - feelgoodmovie. Naar mijn idee heel leuk en origineel, maar het werd weer niet goed bevonden.’

Zijn film Sint werd ook ‘twee of drie keer’ afgewezen. ‘Pas toen we met rechtszaken begonnen, draaide het fonds weer bij.’

Hij heeft er inmiddels wat gesprekken over gevoerd met de nieuwe directeur van het Filmfonds, Doreen Boonekamp. ‘Ze is best van goede wil, maar ze moet nog de daad bij het woord voegen. Het is ook een cultuur daar, met al die commissies, die verander je niet zomaar.’

Moordwijven (2007), zijn vorige film, ook meermalen afgekeurd door het Filmfonds, werd goed ontvangen en bezocht. Maas stak zijn salaris erin, en die gok pakte na een verkoop van de film aan Duitsland uiteindelijk lucratief uit. ‘Sint hoop ik ook aan het buitenland te verkopen. Te Hollands? Dat denk ik niet. Die Japanse horror is heel Japans, maar doet het hier toch ook goed Sint is uiteindelijk gewoon een universele film, met een good guy en een bad guy.’

Maas is afhankelijk van de inkomsten van nieuw werk. Films als Amsterdamned, Flodder en De lift leveren hem niets meer op; hij is de rechten kwijtgeraakt met het faillissement van First Floor Features, het bedrijf dat hij deelde met Laurens Geels. ‘Vreselijk genaaid ben ik. Deels ook eigen stommiteit geweest, natuurlijk. Ik probeer nu zeg maar een tweede oeuvre op te bouwen.’

Huub Stapel, terugkerend acteur in het oeuvre van Maas, speelt de rol van Sint, een uit de dood herrezen, wraakzuchtige bisschop. ‘Hij is eigenlijk alleen herkenbaar in de proloog, die in de middeleeuwen speelt. Daarna moet Huub twee uur de make-up in. Of het is de stuntman.’

Volgens Stapel is Maas tegenwoordig milder geworden, op de set. De regisseur: ‘Ach ja, misschien wel. De laatste film die we samen deden, Flodder in Amerika, was niet zo’n beste ervaring. Dat was een stressvolle film, in hartje van New York draaien, dan krijg je wrijving en lopen de spanningen af en toe op. Het heeft wel even geduurd voor Huub en ik weer bij elkaar over de vloer kwamen. Soms is het ook wel gezond om even uit elkaar te gaan.’

45 draaidagen heeft hij uitgeteld voor Sint. ‘Dat is weinig hoor. Ja, leuk voor een film waarin veel gepraat wordt door mensen in een kamer, maar dit is met achtervolgingen over daken en zo. Met één minuut film kun je al twee weken bezig zijn.’

Vannacht vaart hij weer met boten door de grachten; bekend terrein na Amsterdamned. Een van de hoofdrolspelers, Egbert-Jan Weeber, heeft dan net de horrorklaas met een vlammenwerker belaagd, en belandt vervolgens in een bootje met explosieven. ‘Eigenlijk filmen we elke dag wel een stunt’, zegt Maas. ‘Gisteren zaten we met een paard in een kindertehuis. Nou ja: dieren, kinderen, en boten hè, dat zijn de dingen die zo’n shoot vertragen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden