We besteden de helft van onze dag aan media. Zoveel?

Het moet de nieuwe standaard in onderzoek naar mediatijdsbesteding worden: het rapport Media:Tijd van een aantal prominente partijen toont hoeveel tijd Nederlanders aan onder andere tv-kijken, lezen en internet besteden. Conclusie: We besteden meer dan de helft van de tijd dat we wakker zijn aan media, namelijk 8 uur en 40 minuten per dag, is de conclusie van het onderzoek. Zoveel?

Twee meisjes spelen met hun smartphone. Beeld ANP

Niet helemaal, bij dat cijfer vallen namelijk behoorlijk wat kanttekeningen te plaatsen. Zo wordt de tijd waarin we naar de radio luisteren en ondertussen de krant lezen dubbel gerekend. Een dag kan zo plotseling meer dan 24 uur bevatten. En wist u dat u volgens dit onderzoek ook bezig bent met mediagebruik als u uw administratie doet, uw banksaldo checkt en uw moeder belt? U bent dan namelijk met een computer bezig, en dat is een mediadrager, zegt Jos de Haan van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Naast het SCP zijn het NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia), NLO (Nationaal Luister Onderzoek) en SKO (Stichting Kijkonderzoek) betrokken bij het onderzoek. Onderzoeksbureau GfK voerde het onderzoek uit onder bijna 3000 respondenten.

Vreemd
Na aanvankelijke verwarring over de dubbeltellingen - 'dat is inderdaad vreemd', geeft De Haan toe - heeft het SCP herberekend dat de Nederlander nog steeds 7 uur en 20 minuten op een dag met media bezig is. Hiervan is 2 uur en 23 minuten uitsluitend bestemd voor mediagebruik, al dan niet in combinatie met andere vormen van mediagebruik. De overige bijna 5 uur worden media tijdens andere activiteiten gebruikt, dan luisteren we radio tijdens het autorijden, kijken we tv tijdens het eten en hebben we Spotify aanstaan onder het studeren of werken.

Ondanks de opkomst van tv-kijken via de computer, smartphones en tablets, kijkt 93 procent nog gewoon via het aloude televisietoestel. Ook lezen van papier is goed van 78 procent van de leestijd. Bij de overige leestijd hebben e-readers, tablets, pc's en laptops elk een gelijk aandeel van 4 procent. De vaste radio neemt ook nog een flinke 67 procent van de luistertijd in. Op doelgroepniveau zijn er echter grote verschillen: jongeren gebruiken naar verhouding meer mobiele apparaten, ouderen lezen vaker van papier en kijken meer tv via vaste toestellen.

Op een hoop
Volgens De Haan kan het bevreemdend werken dat ook zaken als software updaten, administratie bijwerken en een verzekering afsluiten onder mediagebruik valt - een acceptgiro door de brievenbus van de bank gooien werd in vroegere tijden ook niet op één hoop gegooid met televisiekijken - maar is dit onderzoek een stap in de goede richting.

'De mediadrager en de mediainhoud worden voor het eerst apart bevraagd. In eerdere onderzoeken werd gewoon internetgebruik als één gegeven genomen. Het wordt steeds relevanter om onderscheid in het internetgebruik aan te brengen.' Maar het SCP denkt er niet over om die vormen van computergebruik buiten de definitie van mediagebruik te laten vallen. 'Het is steeds moeilijker om harde grenzen te trekken, massacommunicatie en interpersoonlijke communicatie lopen op internet enorm door elkaar heen. Bankzaken staan daar misschien het verst vanaf, maar om een totaalbeeld te krijgen wordt het wel meegenomen.'

Het vernieuwde tijdsonderzoek is een nulmeting en moet het precedent scheppen voor de komende jaren. Volgens het SCP is het format ook internationaal doorgesproken, om vergelijkingen met andere landen te kunnen maken omtrent mediagebruik. 'Daar ontbrak het echt aan', zegt De Haan. Ook moet dit onderzoek de verbindende schakel zijn tussen de kijk-, luister- en internetgebruikonderzoeken die er op dit moment zijn. NOM, NLO en SKO zullen hun eigen 'verdiepende' onderzoeken blijven uitvoeren. Het SCP zal op basis van dit onderzoek eind 2014 nog een gedetailleerder rapport uitbrengen.

 
Ondanks de opkomst van tv-kijken via de computer, smartphones en tablets, kijkt 93 procent nog gewoon via het aloude televisietoestel.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.