Songfestival Buitenbeentje Waylon

Waylon maakt heel wat los en dan moet het hele feest van het Songfestival nog beginnen

Het schuurt in de aanloop naar de halve finale van het Songfestival van donderdag aan alle kanten tussen Waylon en zijn volgers. De zanger lijkt vooral lichtgeraakt. Als dat nog maar goedkomt.

Waylon op de blauwe loper voorafgaand aan de openingsceremonie van het Eurovisie Songfestival. Foto ANP

Een traditioneel uitzwaaimoment op Schiphol hoefde van Waylon niet zo. Laat hem het maar lekker anders dan anders doen, moet omroep Avrotros, in Nederland de drijvende kracht achter het Eurovisiesongfestival, hebben gedacht; past ook wel bij hem en zijn eigenzinnige liedje. Anderhalve week geleden zette de zanger per tourbus en in stilte koers naar Lissabon, waar hij donderdagavond met countryrocker Outlaw In ‘Em de finale van het Songfestival probeert te bereiken. 

Samen met Ilse DeLange veroverde Waylon (Willem Bijkerk) in 2014 als The Common Linnets de tweede plaats in Kopenhagen, met Calm After The Storm. Nu hij solo terugkeert, zegt hij voor niets anders dan de winst te gaan – natúúrlijk gaat hij voor de winst. Maar zit dat erin?

Een plaats in de finale op zaterdag is haalbaar voor Nederland, gokken de wedkantoren. Maar Waylon op nummer één, dat zien de bookmakers niet meer gebeuren. Een paar weken geleden waren ze nog behoorlijk optimistisch. Outlaw In ’Em stond in de top-10, maar de afgelopen dagen zakte Nederland naar de twintigste plaats en nog iets verder. Het is afwachten wat de vakjury’s en televoters ervan denken, maar vooralsnog lijkt de kans het grootst dat de volgende editie van het Songfestival door Cyprus, Israël, Noorwegen, Estland of Frankrijk wordt georganiseerd.

Wat is er gebeurd? Lastig te zeggen. In het positiviteitscircus dat het Songfestival is, wist Waylon deze week niet alleen met gezelligheid de aandacht op zich gericht. Eenmaal ter plaatse in Portugal maakte hij op Instagram bekend een baby te verwachten met vlogger Bibi Breijman, met wie hij sinds november een relatie heeft. En toen? Toen volgde een foto van zijn podiumpak (onvermijdelijke hoed, laarzen, jas met panterprint, zijn naam in grote letters op de gitaarband), een eerste sneertje naar de pers en de gebruikelijke Songfestival-controverse van het kaliber De Jurk (Trijntje Oosterhuis, 2015) en De Tien Seconden Stilte (Douwe Bob, 2016). 

'Zielig mannetje'

In Waylons geval: Mot Met Een Paar Journalisten. De Nederlandse verslaggevers die naar Portugal zijn gevlogen, wonen in Lissabon onder meer repetities bij, en speciaal voor hen gearrangeerde persmomenten. Maar met De Telegraaf en het AD wil Waylon niet meer praten, schreven De Telegraaf en het AD deze week.

‘Je steekt je nek uit voor je land. En dan zou het leuk zijn als iedereen die daarin meegaat ook gewoon zijn nek uitsteekt en zijn best doet om het op een positieve manier te benaderen’, zei Waylon ‘exclusief’ tegen RTL Boulevard - de een zijn ‘boycot’ is de ander zijn item. De geweerde AD-verslaggever werd door de zanger zuurheid verweten en een ‘een zielig mannetje’ genoemd.

Er zou wat zijn voorgevallen tussen de journalist en het management van Waylon in de aanloop naar het Songfestival. Op Radio 2, dat dagelijks uitzendt vanuit het delegatiehotel in Lissabon, riep Waylons manager Paul Brinks de Nederlandse pers op een voorbeeld te nemen aan buitenlandse collega's, die zich wel achter ‘hun’ artiest zouden scharen.

Het AD bestempelde Outlaw In 'Em bij de presentatie van het nummer in De Wereld Draait Door als ‘te gedateerd’. ‘Deze scheurende ode aan de bandeloosheid past prima in zijn eigen repertoire, maar zou op het Songfestival-podium vrijwel gelijk staan aan zelfmoord.’ 

Maandag zette de krant een video online waarop te zien is hoe Waylon uitbarst tegen een medewerker, terwijl iemand van Avrotros de boel probeert te sussen. Vond de omroep niet leuk. De Telegraaf, ook te zuur bevonden, zette het Waylon dinsdag betaald op de voorpagina en deelde twaalf punten uit voor zijn ego: ‘Waylon wil alleen eigen stem horen.’ Een video-interview met de Belgische zangeres Sennek werd voorzien van de kop: ‘Kijk Waylon, zo kan het ook!’ 

Ook het online commentaar dat Waylon kreeg op zijn podiumact werkte mogelijk niet sfeer- en kansverhogend. Bij de eerste repetities in Lissabon kwam voor het eerst de choreografie in beeld. De zanger staat met zijn gitaar op een verhoging, geflankeerd door muzikanten. Halverwege gooien zij hun instrumenten aan de kant om wild te gaan dansen. Krumping, lichtte Waylon hun stijl toe, wat hem betreft hartstikke toepasselijk als ‘het buitenbeentje van de dans’.

Een tikje controversieel, oordeelde het Amerikaanse Songfestivalfanblog Wiwibloggs. De vier zwarte dansers rondom witte Waylon zouden het lied een nare bijsmaak geven, temeer omdat het lied over ‘outlaws’ gaat. ‘Dat het optreden in de nasleep van de Black Lives Matter-beweging komt, voegt alleen maar meer vraagtekens toe’, aldus Wiwibloggs.

‘Was de repetitie van Waylon een grap?’, schreef De Telegraaf over de ‘zombieachtige dansers’. Inmiddels lachen ze wat meer, die dansers, en lijkt het met de kritiek wel mee te vallen. Optimistisch blijven, is het Songfestival-devies. 

Nationale competitie

Sinds 2013, ook wel: sinds Anouk, organiseert omroep Avrotros geen televisiecompetitie meer om te bepalen wie Nederland vertegenwoordigt op het Eurovisiesongfestival. Daniël Dekker, namens Avrotros perswoordvoerder en delegatiehoofd, vormt de selectiecommissie met programmamaker en presentator Cornald Maas, zanger Jan Smit, en Avrotros-directeur Eric van Stade. De drie zussen van O'G3NE eindigden vorig jaar als elfde. Dit jaar viel de keuze op oude bekende Waylon. Hij komt donderdag uit in de tweede halve finale. Van de 18 landen gaan er die avond tien door naar de finale op zaterdag, waar ze het opnemen tegen tien acts uit de eerste halve finale en de zes landen die sowieso geplaatst zijn voor de finale. Dat zijn gastland Portugal, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Groot-Brittannië. De finale van vorig jaar trok meer dan 4 miljoen Nederlandse kijkers. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.