Waxjassen, laarzen en hi-tech kleding: het beste spul voor buitenshuis

null Beeld Paul Faassen
Beeld Paul Faassen

Aangezien wandelen, vogelen, tuinieren en vissen zo’n beetje het enige is wat er op het gebied van recreatie nog te beleven valt, is er een dringende behoefte aan passende kleding. Want met een felgekleurd windjack sta je voor schut. Kijk maar eens hoe de Britten dat doen, met hun koninklijke familie als rolmodel, en we leggen feilloos het verschil uit tussen cottagecore en gorpcore.

De grootste ster van The Crown was niet Emma Corrin als lady Di, niet Gillian Anderson als Margaret Thatcher en zelfs niet Olivia Colman als the Queen. De echte hoofdrol in seizoen 4 van de televisieserie was weggelegd voor de Barbour-jas. Deze oer-Britse, oerdegelijke, mosgroene waxjas, werd in de serie gedragen door iedereen, van Charles en Diana tot de koningin zelf.

De Barbour is een vast bestanddeel in de garderobe van de Britse upperclass, voornamelijk omdat het er heerlijk jagen en vissen in is geblazen, favoriete hobby’s van de koninklijke familie. Maar ook in hippere kringen had de jas al een zekere cultstatus, vooral sinds stijlvoorbeeld Alexa Chung hem een aantal jaar geleden droeg naar muziekfestival Glastonbury en bleek dat de toch ietwat tuttige klassieker het ook heel goed doet in combinatie met denim hotpants, regenlaarzen en rockmuziek. Maar sinds de hoofdrol in The Crown staat de Barbour ineens met stip bovenaan op modeverlanglijstjes van echt bijna iedereen.

De ‘Barbour-porno,’ zoals website The Cut de alomtegenwoordigheid in de serie noemde, zorgde voor een stijging van 196 procent van het aantal online zoekopdrachten naar de jas. Het is niet zo gek dat juist nu niet alleen de Barbour-jas, maar ook de rest van de royal country-garderobe – Harris tweed blazers, Hunter regenlaarzen en zelfs deerstalker-hoeden en zijden hoofddoekjes – ineens zo in de belangstelling staat. Sinds ‘naar buiten’ zo ongeveer de enige activiteit is die het laatste jaar nog wél mocht, is de aanschaf van buitenkleren een van de weinige aankopen op kledinggebied (naast joggingpakken) die nog ergens op slaat en waar plezier aan te beleven is.

Al gingen we pre-corona ook heus naar buiten, tegenwoordig lijken wandelen, vogelen, tuinieren, vissen en wadlopen nationale obsessies geworden. Daar zijn uiteraard gespecialiseerde kleren voor nodig en de gemiddelde Nederlandse buitengarderobe kan daarom wel een upgrade gebruiken. Die blijkt meestal te bestaan uit ‘gewone’ kleren, met voor de outdoor-beleving daaroverheen een windjack in een primaire kleur. Maar wie naar geoefende buitenrecreanten kijkt (lees: de Britse upperclass), die valt het meteen op dat ‘felgekleurd’ nou net níét een eigenschap is die hun garderobes kenmerkt.

Een beetje smaakvol verkeren in bos en dal doe je liever in schutkleuren: olijf- of donkergroen, bruin, beige, of een mix van deze stemmige herfsttinten gevangen in een subtiele tweedruit. Natuurlijk is het daarbij vooral chic als de kledingstukken het patina hebben van jarenlang vertoeven op een modderig landgoed, maar dat is het mooie van die buitenhobby’s, dat patina heb je zo bij elkaar gerecreëerd. En goeie outdoorkleren zijn niet alleen een praktische aanschaf in deze tijden, evenals een verstandige investering (want tijdloos en niet kapot te krijgen), ze zijn ook nog eens cool. Want zowel de country als de bijbehorende look zijn felbegeerd momenteel, vooral bij bewoners van de stad.

Cottagecore

Vorig jaar zomer verscheen het album Folklore van Taylor Swift. Op de cover zien we de zangeres in sfeervol zwart-wit tussen de bomen van een mistig bos, gekleed in een oversized, geruite, wollen jas. Niet het enige begerenswaardige kledingstuk dat ze draagt ter ere van het album; de een na de andere romantisch-folky outfit komt voorbij in de clips, van Little House on the Prairie-soepjurk tot rustieke linnen top. Een versie van het knusse kabelvest dat ze draagt in de clip van Cardigan heeft het zelfs geschopt tot officiële merchandise en is te koop via haar site. De filmpjes spelen zich allemaal af in dromerige graanvelden, sprookjesachtige bossen of op verlaten stranden.

Wie op zoek was naar een ultieme uiting van cottagecore hoeft niet verder te kijken. Deze terug-naar-de-natuurtrend speelde al wat langer (sinds 2018 wordt de hashtag gebruikt en stijgt het aantal Instagram-accounts dat zich ermee bezighoudt), maar kreeg door de wereldwijde lockdowns als gevolg van de coronapandemie een flinke impuls. Cottagecore laat zich omschrijven als een esthetiek waaruit een diep verlangen spreekt naar ‘de terugkeer’ naar een bucolisch paradijs dat eigenlijk nooit heeft bestaan. Een fantasiewereld waarin we een simpel leven leiden in harmonie met de natuur, waar we zelf brood bakken, groente uit eigen moestuin eten en onze eigen garens spinnen. We plukken er bloemen voor droogboeketten, borduren kruissteekjes, bakken potten en maken quilts. En tijdens deze activiteiten dragen we cottagecore kleding.

Hoewel ook geïnspireerd door en bedoeld voor in de natuur, is cottagecorekleding wezenlijk anders van karakter dan de countrygarderobe van The Queen en consorten. De kleren zijn eerder romantisch dan praktisch, ze hebben een nostalgische Arts & Crafts-uitstraling en zijn het liefst zelfgemaakt. Niet per se letterlijk door onszelf, maar bijvoorbeeld door ‘kleine’ (en peperdure) nichemerken die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. De handgequilte jasjes (gemaakt van vintage stoffen) van de Deense Line Sander bijvoorbeeld, of de gebreide spencers van het Britse Cooking Apple.

Kleding met een uitstraling alsof ze al in de familie zijn sinds betovergrootmoeder Laura Ingalls er nog mee bij dat huisje op de prairie huppelde, zoals de jurken van zelfgeweven en plantaardig geverfde stoffen van het Amerikaanse Ace & Jig. Ze ademen tijdloosheid, geen vluchtige mode. Kleren voor op een of andere idyllische boerderij, ook al woon je eigenlijk driehoog achter in de stad. Want dat is het paradoxale (en sinds de coronacrisis ook nogal het pijnlijk ironische) van de cottagecore-trend: hij speelt zich vooral binnen af. Of treuriger nog, online, op Instagram, TikTok en Tumblr. Niet zo verrassend natuurlijk, in veel landen is de mogelijkheid om naar buiten te gaan zelfs geheel of gedeeltelijk verboden. Geen wonder dat het eindeloos staren naar plaatjes van pastorale tafereeltjes dan een heerlijk escapisme biedt. En die Holly Hobbie-jurk kan altijd gedragen worden, ook als de bijpassende bloeiende heide of de pittoreske cottage niet voorhanden zijn.

null Beeld Paul Faassen
Beeld Paul Faassen

Country gent

Misschien dat alle mannen nu inmiddels zijn afgehaakt, maar dit hele countrygebeuren is dus echt niet alleen voor vrouwen. Je weet dat iets aan de hand is als David Beckham zich er ook vol overgave op stort. Beckham deinst al zijn hele leven niet terug voor een mode-experiment of twee, en we dachten dat we hem inmiddels wel hadden gezien in alle looks die het modespectrum te bieden heeft, van top-tot-teen leder, tot rokken, tot strak in het pak. Toch wist hij, tijdens zijn lockdown op het Engelse platteland, een nog niet eerder uitgevoerde mode-incarnatie te exploreren: die van country gent.

Want ja, ook de Beckhams ontdekten de wandeling als tijdverdrijf en voor David betekende dat vooral het veelvuldig posten van foto’s van zijn nieuwe wandelgarderobe: ruige, gebreide truien en vesten, tweed jasjes, corduroy broeken en jagersjassen. Kers op de taart: elke keer een andere hoed of flatcap en een heuse wandelstok, alsof hij zo van de set van The Crown kwam gebanjerd. En waar Beckham het dus zocht in de klassieke country look, had zanger Harry Styles juist een ultiem cottagecore-moment toen het veelkleurige, gebreide lapjesvest dat hij droeg tijdens repetities voor de Today Show viral ging.

Wat leek op een kunststukje van oma Styles was in feite een high-fashion-ontwerp van de Britse designer JW Anderson. Het sprak zo tot de verbeelding dat Anderson het patroon online zette waarna iedereen thuis aan het breien sloeg en het resultaat postte op Instagram en TikTok. Als één kledingstuk de corona pandemie representeert (huisvlijt x comfort wear x internetgekte) is het wel dit Harry Styles-vest, dat inmiddels is opgenomen in de collectie van het Victoria & Albert Museum in Londen.

Gorpcore

Wie tenslotte wat minder heeft met The Crown-cosplay of zelfgebreide knusheid, maar toch de buitenmens in zichzelf een beetje knap wil kleden, die kan zich wenden tot de categorie gorpcore (een term die is afgeleid van de naam die doorgewinterde wandelaars gebruiken voor proviand onderweg: good ol’ raisins and peanuts). Speciaal voor iedereen die wat meer performance en tech verlangt van zijn of haar uitrusting en meer houdt van ademende, dan wel isolerende fleece en gore-tex dan van kaasdoek en geitenwol. En daar hoeven ze helemaal niet voor aan extreme sporten te doen, want gorpcore is outdoor performance wear voor mensen die niet per se outdoor performen.

Naast traditionele outdoormerken als Patagonia en The North Face die geliefder lijken dan ooit, zijn ook minder bekende namen zoals het Japanse Snow Peak en het duurzame Britse surfmerk Finisterre populair bij de outdoor-fakende stadsmens die wat te besteden heeft. Zelfs voor ouderwetse labelsnobs is er een bijpassende garderobe voor in de buitenlucht dankzij de samenwerking van The North Face met Gucci. Naast traditionele outdoor items zoals het pufferjack, het joggingvest en wandelschoenen, bevat deze collectie ook kledingstukken waar je misschien minder ver in komt tijdens een hike in de wildernis (we noemen een gewatteerde rok of een enkellange zijden jurk), maar die zijn dan weer heel schattig en cottagecore-gebloemd. En zo lang niemand nog echt op reis kan of wil om gewaagde uitstapjes in de woeste natuur te maken, moeten we dat gevoel van avontuur maar zo lang oproepen tijdens lawa’s (zoals de populaire ‘lange wandeling’ tegenwoordig liefkozend wordt afgekort) door de urban jungle.

Gorpcore beantwoordt op die manier dus eigenlijk op eenzelfde manier aan ons diepe verlangen naar en onze fantasieën over het buitenleven als cottagecore en de klassiekers dat doen. En nu het er niet naar uitziet dat we op korte termijn weer in pakken op kantoren zitten, is zo’n buitenitem misschien wel de beste mode-aankoop van het seizoen, of je het nou draagt in de echte natuur, of tijdens het zoveelste rondje in het park.

Country boodschappenlijst

Klassiek

Merken die al decennia bestaan en al even lang geliefd zijn bij outdoor kakkers, maar nu ook bij jong en hip.

Barbour – Hét adres voor de gewilde waxjas en het doorgestikte jack (en bijpassende versies voor de hond).

Dubarry – Dit Ierse merk is vooral bekend van de kenmerkende leren countryboots.

Schöffel – Favoriet bij posh Engeland, voornamelijk vanwege de fleece bodywarmers.

Holland & Holland – Al bijna 200 jaar álles op het gebied van de jacht.

Auqascutum – Britse klassiekers, met name de trenchcoat in al zijn verschijningsvormen.

Hunter – Vooral bekend vanwege de Wellington-boots, maar met steeds meer kleding in het assortiment.

Aigle – Franse buitenspullenmakers, ook voornamelijk geliefd vanwege de rubberlaarzen.

Cottagecore

Voor alle moderne Hollie Hobby’s die dromen van een leven in een pittoresk huisje op de heide, gevuld met droogbloemen en de geur van zelfgebakken brood.

Line Sander – Met de hand gestikte patchwork jasjes van vintage stoffen en duurzaam geproduceerde katoen.

Dôen – Door twee Californische zusters gerund merk dat zo ethisch mogelijk opereert en uitblinkt in dromerige jurken.

Ace & Jig – Hippe hippiekleding gemaakt van zelfgeweven en plantaardig geverfde stoffen.

Batsheva Dress – Vaak hooggesloten jurken voorzien van pofmouwen, geïnspireerd op traditionele kleding van bijvoorbeeld de stereotype huisvrouw of de pioniersvrouw op de prairie.

Horror Vacui – Nostalgische nachtkleding vormt de inspiratiebron van de ontwerpen van de Duitse Anna Heinrichs.

Cooking Apple – Wollen truien, vesten en spencers, handgebreid door een klein team in de Britse Cotswolds.

Gorpcore

Performance wear die met zijn high-tech stoffen bestand is tegen alles van bittere koude tot zwoele hitte, maar tegenwoordig vooral populair is bij de wandelende inwoner van de urban jungle.

Patagonia – Favoriet bij hikers, klimmers en surfers die het lot van de planeet ook hoog hebben zitten.

The North Face – 55 jaar oud en mede dankzij coole samenwerkingen met bijvoorbeeld Sacai en Gucci, populairder dan ooit.

66 North – Jassen, broeken, boots en nog veel meer gemaakt van bijzondere materialen zoals ‘Polartec NeoShell’ uit IJsland.

Snow Peak – Bekende camping & hiking spullen met een Japans gevoel voor mode en design.

Arc’teryx – Technische gear voor de extreemste omstandigheden, zelfs een rondje mountainbiken op de Veluwe.

Fjällräven – Deze aardrijkskundelerarenfavoriet van weleer timmert lekker aan de weg bij een jongere en hippere crowd, vooral vanwege hun focus op duurzaamheid.

Teva – Sinds een paar zomers de coolste sandalen op het terras.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden