Waterhoofden in het strafschopgebied
Sensible Soccer zou goed beschouwd een computerspel kunnen zijn zoals een advocaat dat zou ontwerpen.
Waarom? In tegenstelling tot de felrealistische voetbalgames Fifa van Electronic Arts en Pro Evolution Soccer van Konami lijken de spelers in Sensible Soccer helemaal nergens op. Het zijn stripfiguurtjes met een hoofd dat veel te groot is voor hun lichaam, ze dragen shirts waaraan geen clubkleur valt te herkennen en voetballen voor ‘Rotterdam’ in plaats van voor een Feyenoord of Sparta. Geen gedoe dus met de portretrechten van voetballers of het merkrecht van een club.
Klopt, zegt John Hare van uitgever Codemasters. ‘We zouden veel geld kwijt zijn aan het recht om de echte clubs en echte spelers af te beelden.’En met een knipoog voegt hij er aan toe: ‘Als je de legale valkuilen weet te vermijden, kun je nog een heel eind komen.’
Het merk- en portretrecht is geen onderwerp dat gamesmakers lichtvaardig aan hun laars lappen. Vier jaar geleden daagden Ajax, Feyenoord en PSV Sony voor de rechter, omdat het Japanse concern zonder toestemming de gezichten van spelers en de shirts van hun clubs had gebruikt voor This Is Football , een spel voor de PlayStation 2. De clubs eisten een deel van de winst op en een dwangsom van 100 duizend euro voor als Sony het vonnis zou negeren.
De beperkingen die het recht oplegt zijn niet per se ongunstig voor Sensible Soccer, legt John Hare uit. Wil je spelers levensecht nabootsen, dan vraagt dat veel capaciteit van de computer. Dat gaat weer ten koste van de speelbaarheid. Visueel realisme is maar een deel van het spel.
‘Vergelijk het met een opblaaspop. Die kan nog zo mooi zijn en er nog zo echt uitzien, de illusie is over zodra je haar aanraakt.’ Fifa en Pro Evolution Soccer appeleren meer aan de tv-kijker, zegt Hare, Sensible Soccer bedient de liefhebber van voetbal.
Die kan ondanks de goedkoop ogende vormgeving zijn lusten botvieren met het voetbalspel van Codemasters. Ze kunnen meer dan vijfduizend spelers opstellen uit meer dan 350 teams, hun uiterlijk veranderen, het weer en de stadions. Er zijn 21 verschillende typen spelers: een zwaarlijvige speler - ‘goed voor de verdediging’ - wordt aangeduid met ‘taarteter’.
Het naderende wereldkampioenschap is al volledig na te spelen - en in fractie van de tijd die de afwikkeling van het toernooi in Duitsland kost. Wedstrijden in Sensible Soccer duren namelijk van vijf tot twinig minuten, in plaats van de negentig minuten pure speeltijd, pauze en eventuele uitloop voor blessures en verlengingen. Schwalbes (fopduiken in het strafschopgebied; een Duitse uitvinding) zijn er niet bij.
En tijdrekken ook niet. Is de bal eenmaal in het spel, dan moeten de gamers snel handelen. ‘Je moet in de fractie van een seconde beslissen’, zegt John Hare, ‘net als op een echt voetbalveld, waar de tegenstander ook elk moment in je nek kan springen.’ De bediening van Sensible Soccer is eenvoudig gehouden. Het heeft veel weg van tafelvoetbal: richten en schoppen. De gamer kijkt vanuit een schuine, hoge positie op het veld neer.
Hare was een van de bedenkers van het originele Sensible Soccer, dat in 1992 voor de Amiga op de markt werd gebracht. De spelers bestonden uit niet meer dan drie beweegbare delen: een lijf, een rechter- en een linkerbeen.
Het spel verscheen in 1998 ter gelegenheid van het WK voetbal voor het laatst. Het was toen al voorbij gedribbeld door Fifa. Codemasters schat dat zo’n 50 miljoen consumenten wel eens een versie van het spel in handen hebben gehad. Sensible Soccer schijnt vooral populair te zijn in Duitsland en Polen.
Het komende wereldkampioenschap in Duitsland was een mooie gelegenheid om het stof van deze klassieker af te blazen, aldus Hare. Ruim een jaar geleden verscheen er al een versie voor mobiele telefoons. Codemasters heeft nog een dozijn ‘vergeten’ klassiekers in zijn bezit die nieuw leven zijn in te blazen, meent Hare. Zo verschijnt er een moderne update van Micromachines uit 1991. Hare zelf droomt van een herrijzenis van zijn eigen succesnummer, Canon Fodder, uit 1992.
Officiële website: Codemasters - Sensible Soccer
Sensible Soccer verschijnt ergens vóór juni voor de Xbox, PlayStation 2 en pc. Prijs nog onbekend.