Wat wil Google nou echt met 'spookstad' Google+?

Een spookstad wordt Google+ tegenwoordig wel genoemd. Na een extreem succesvolle start - duizenden bedelden om een uitnodiging voor het toen nog gesloten netwerk - bleek het voor velen te veel werk om nog een sociaal netwerk te onderhouden - naast Facebook en Twitter. En zo nam de activiteit na een bruisende start weer gauw af. Althans zo lijkt het, want volgens Google zelf loopt het precies volgens plan.

Google.Beeld afp

Google+ is namelijk geen sociaal netwerk, verklaart Ade Oshineye in een gesprek met Volkskrant.nl. Oshineye is bij Google verantwoordelijk voor Google+.

'Google+ is een sociale laag voor alle Google-apps, die je ervaring beter maakt, zonder dat je het bewust merkt. Zo gebruiken honderden miljoenen Gmail, YouTube, de zoekmachine van Google en Android-telefoons. Google+ zit hier overal in geïntegreerd, zodat al die ervaringen socialer worden.'

Oshineye: 'Zo kun je zoekresultaten, websites en artikelen en andere content +1'en of direct met een groepje mensen delen, kun je direct een discussiegroep rondom een YouTube-video starten, en zit de Google+-balk boven bijna alle toepassingen.'

Google weerspreekt alle negatieve berichten. De site wordt juist veelvuldig gebruikt, klinkt het: 'Ongeveer 50 miljoen mensen met een Google+-account gebruiken het netwerk dagelijks. Per maand zijn er 100 miljoen actieve gebruikers.'

Slechts 3 minuten
Uit cijfers van ComScore blijkt echter dat Google+--gebruikers ongeveer drie minuten per maand op het sociale netwerk besteden, tegenover 405 minuten per maand op Facebook - de grote concurrent.

Volgens Google maakt dit helemaal niet uit. 'Bij een afhaalrestaurant ga je ook niet berekenen hoe lang mensen blijven zitten'. 'We willen onze gebruikers een naadloze sociale ervaring geven', zegt Oshineye. 'Je gebruikt het en het werkt, zonder dat je er bewust bij nadenkt. Zoals water uit de kraan, daar denk je ook niet na over hoe het werkt.'

Zo zitten er Google+-knoppen in YouTube, waardoor je heel makkelijk je video naar een bepaalde groep mensen stuurt - zoals familieleden of collega's. 'We hebben daardoor de algehele YouTube-ervaring beter gemaakt'. Deze familieleden hoeven niet op Google+ te zitten, maar krijgen het binnen in bijvoorbeeld hun e-mail. Hun reactie komt dan weer binnen via Google+. 'Uiteindelijk gaat het erom, lost het je probleem op'.

Want volgens Oshineye is er een probleem met delen. 'We hebben onderzoek naar deelgedrag gedaan, als je altijd alles automatisch met iedereen deelt, dan neemt de deelbehoefte af. Terwijl het heel waardevol kan zijn om grensoverschrijdend, persoonlijk contact te hebben. Google+ gaat ook niet om hoeveel followers je hebt, maar om relevant delen.'

Bedrijven
Volgens Oshineye is wat er openbaar gebeurt op Google+ 'het topje van de ijsberg'. Zo wordt Google+ ook veel door bedrijven gebruikt, die via bijvoorbeeld Google Hangouts, een soort Skypen, vergaderingen organiseren en informatie delen via zogeheten kringen. 'Heel veel van wat met Google+ wordt gedaan, is aan het oog onttrokken. Wij hebben gebruikers echt controle gegeven om met de voor hen relevante personen informatie te delen. Zoals je in het echte leven ook niet constant op een zeepkistje staat te schreeuwen.'

Dáár zit de uitdaging dan ook voor Google, besluit Oshineye: 'We hebben iets gebouwd wat heel veel mensen gebruiken, maar we krijgen er niet de waardering voor.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden