Wat vonden we ervan? Rembrandt – Velázquez, Rijksmuseum Amsterdam

Wat vonden we ervan? Rembrandt – Velázquez, Rijksmuseum Amsterdam

Wat vonden de bezoekers van Rembrandt – Velázquez, in het Rijksmuseum in Amsterdam? 

Mick Lemmers Beeld Georgia Oost

Mick Lemmers (20), Student
‘Ik vind dit een heel gave expositie. Ik was nog nooit in het Rijksmuseum geweest, maar mijn moeder wilde me graag meenemen. Dit is dus mijn eerste keer, en toen zijn we meteen naar deze expositie gegaan. Dat is gelijk heel indrukwekkend. Marten en Oopjen vind ik prachtig, het zijn best donkere schilderijen maar toch weet Rembrandt met licht mooie details naar buiten te brengen. Ik vind het ook mooi dat deze kunstwerken zo realistisch zijn geschilderd.’

Hana Shusterman (40), Administratief medewerker

Hana Shusterman Beeld Georgia Oost

‘Dit is een prachtige expositie. Ik wist helemaal niks van Velázquez, maar het is interessant om te zien hoe de stijlen van Velázquez en Rembrandt zo erg op elkaar lijken, maar hier en daar ook van elkaar verschillen. Dat is een mooi contrast en ik vind het leuk om de verschillen in de stijlen en technieken te zoeken. Het valt me vooral op hoe er met licht gespeeld wordt, dat is heel mooi gedaan. Soms glittert het hier en daar zelfs een beetje.’

Alain Désoulières (73), Historicus

Alain Désoulières Beeld Georgia Oost

‘Mijn eerste indruk van deze expositie is al heel positief. De Vlaamse stillevens vind ik erg mooi om te vergelijken met Spaanse stillevens. De gelijkenis is enorm opvallend, dat vind ik leuk om te zien. Het is mooi om te zien hoe het schilderij De bedreigde zwaan naast het schilderij De heilige Serapion hangt. Deze twee kunstwerken lijken enorm op elkaar, dat was mij eerst nooit opgevallen. Maar nu zie ik het voor het eerst, en ik vind het prachtig.’

Laatste kans

De thuiskomst, t/m 30/11, Internationaal Theater Amsterdam.

Beeld Jan Versweyveld

Eindelijk wordt Harold Pinters bekendste toneelstuk De thuiskomst weer gespeeld in Nederland. En goed ook. In deze krant krijgt de voorstelling, geregisseerd door Nanouk Leopold, vier sterren. Vanuit een kale, grotachtige ruimte regeert vader Max over zijn zonen: Lenny is een charmante pooier en Joey houdt van boksen. Tot de verhoudingen veranderen als er iemand terugkeert in het gezin. Het gaat over vrouwenhaat, moederliefde, botsingen en familiebanden. Trouw’s recensent Hanny Alkema geeft de voorstelling drie sterren: ‘Intrigerend, ontregelend en ongrijpbaar is deze Thuiskomst, maar niet emotionerend.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden