Wat vonden de critici deze week van de bioscoopfilms (31)

Wekelijks selecteert de Volkskrant nieuwe films die u volgens de filmrecensenten niet mag missen. En films die u kunt overslaan. Deze week: het zwart-komische While We're Young met Ben Stiller en Adam Driver. Verder animatiefilm De Kleine Prins en het indringende La loi du marché met de Franse topacteur Vincent Lindon.

Ben Stiller en Naomi Watts in While We're Young.Beeld .

While We're Young

Documentairemaker Josh (Ben Stiller) en zijn vrouw, filmproducente Cornelia (Naomi Watts), uit New York hebben het moeilijk met hun veertigerssleur. Het stel veert dan ook op wanneer ze vriendschap sluiten met hippe twintiger Jamie (Adam Driver) en zijn vrouw Darby (Amanda Seyfried). In de slipstream van de nieuwe vriendschap verhipsteren Josh en Cornelia al snel: hoedje op, puntschoenen aan, op de racefiets naar straatfeestjes, hiphoplessen en ayahuasca-sessies.

De midlifecrisis film While We're Young is de achtste film van de Amerikaanse onafhankelijke filmmaker Noah Baumbach (Greenberg, Frances Ha), waarmee hij opnieuw bewijst dat hij goed kan observeren, ziet Volkskrant-recensent Pauline Kleijer in haar driesterrenrecensie. 'Zowel de hipsters met hun ironische hang naar retrospullen als de onzekere veertigers zijn knap getroffen.'

Toch is de film wel erg gladjes vindt Kleijer. 'Het sterke begin krijgt een weinig overtuigend vervolg. Josh probeert hierin zijn nieuwe beste vriend te ontmaskeren als poseur, terwijl hij natuurlijk beter zijn eigen elitaire houding onder de loep kan nemen.' De grens tussen ergernis en vermaak wordt regelmatig overschreden, de finale is rommelig maar toch zijn de meeste grappen fijn. 'Vooral het komische talent van Driver wordt goed benut: hij weet exact de fysieke maniertjes van een al te zelfbewuste twintiger te vangen.'

Midlife-hipster

Indie-held Noah Baumbach maakt tragikomedies die eerder schrijnend zijn dan geestig. Ook While We're Young, over een student en zijn leermeester, is er zo één. Floortje Smit sprak de regisseur.

Het stadsappartement (met kip) van Jamie en Darby (Amanda Seyfried, midden).Beeld .

Volgens Trouw zit Baumbachs scenario vol slimme, droge dialogen en zijn Ben Stiller en Naomi Watts niet alleen een perfecte combinatie als tobberig, intellectueel koppel, 'maar ook afzonderlijk op de toppen van hun kunnen'. Vier sterren.

NRC (vier sterren) noemt While We're Young 'een bittere en melancholische satire op de jaloezie tussen generaties, op nieuwe technologie versus oude authenticiteit, over de eeuwenoude zoektocht naar echtheid'.

While We're Young is op zijn best als Baumbach de verschillen tussen beide generaties smeuïg uiteenzet, schijft Het Parool. Ook lovende woorden hier voor Naomi Watts die 'laat eindelijk weer eens zien wat een uitstekende comédienne ze is'. De patstelling tussen Josh (die vindt dat je als documentairemaker niets mag manipuleren) en Jamie (die van mening is dat je de waarheid best een handje kunt helpen) is volgens Het Parool interessant, 'maar dat zuigt wel het leven uit de personages, die plots pionnen zijn in een strak georkestreerde discussie die de film overstijgt. Hoe hard Baumbach het ook probeert, de menselijke maat vindt hij niet meer terug.' Drie sterren.

Cinema.nl geeft vier sterren aan de film van Baumbach. 'Wat While We're Young zijn meest toegankelijke, en misschien ook wel beste film tot nu toe maakt, is de milde blik waarmee de hoofdpersonen worden vastgelegd. Konden eerdere Baumbach-personages soms akelig zuur uit de hoek komen, het door Stiller en Watts gespeelde echtpaar (goede casting trouwens) blijft sympathiek - soms onnozel of kleinzielig, maar ook goed bedoelend en begrijpelijk.'

While We're Young. Regie: Noah Baumbach. Met: Ben Stiller, Naomi Watts, Adam Driver, Amanda Seyfried, Charles Grodin. 97 min., in 31 zalen.
De tekst loopt door onder de trailer.

Ben Stiller en Adam Driver in While We're Young.Beeld .

De Kleine Prins

Vijf jaar werkte Mark Osborne (Kung Fu Panda) aan de geanimeerde filmversie van De kleine prins, het wereldberoemde geïllustreerde sprookje uit 1943 van schrijver, tekenaar en piloot Antoine de Saint-Exupéry. Het is meer een verhaal geworden over de magie van het lezen, dan dat het boek is verfilmd. 'Wat Osborne, overduidelijk een groot liefhebber van het werk, wil laten zien, is het effect dat De kleine prins kan hebben. Hoe het boek je even anders naar de wereld kan laten kijken,' schrijft Volkskrant-recensent Floortje Smit in haar recensie.

Een verhaal in een verhaal in een verhaal is het, in een mix van computeranimatie en stop-motion. Met name de laatste, waarin de kleine prins figureert, zijn echt goede scènes, vindt Smit die de film drie sterren geeft. 'Sprookjesachtig is het, die prins met het kindergezichtje en zijn wapperende sjaal en de vos met zijn pluimstaart, en met oneindig veel liefde gemaakt.'

Still uit De kleine prins.Beeld .

Hoe maak je een animatiefilm van een beroemd boek?

De kleine prins verfilmen zou de delicate poëzie van het sprookje verbreken, dacht regisseur Mark Osborne. Dus bracht hij een hommage aan de magie van het lezen ervan. Een gesprek met Mark Osborne.

Lauwwarme prut, vindt Trouw (twee sterren) die verder schrijft dat het verhaal een Amerikaanse make-over heeft gekregen in een zielloze, gepolijste stijl. 'De gelaagde verwondering over de curieuze wereld van volwassenen uit het boek blijkt vertimmerd tot een eendimensionale boodschap over het koesteren van fantasie en trouw blijven aan jezelf bladiblah. De rijkdom en de kracht van animatie voel je dan weer wél in de korte stop-motion animaties van het jongetje in de woestijn, die je ziet als de oude man verhalen aan het meisje vertelt. Helaas bewijzen die meteen de armoede van de rest van deze ongeïnspireerde poging.'

Het Parool ziet dat Mark Osborne zichzelf volledig in dienst van Le Petit Prince heeft gesteld. 'Toch is de film zeker niet zonder problemen. De tweede akte duurt echt te lang en Osborne herhaalt de belangrijkste boodschap - vergeet nooit hoe het was om kind te zijn - een keer of tien te vaak. Maar wat staat er veel moois tegenover.' Vier sterren.

Cinema.nl vindt dat de twee werelden uit de film, de geanimeerde wereld met het kleine meisje tegenover de scènes met de kleine prins met ouderwetse stop-motion, wonderwel bij elkaar passen. 'En ook de grote thema's uit De kleine prins (fantasie, vriendschap, geluk) worden mooi doorgetrokken in de wereld van het kleine meisje. Als er al iets op de film aan te merken is, dan is dat het wat al te avontuurlijke einde, waarin de poëzie van het begin te makkelijk wordt opgegeven voor een spannend slot.' Vier sterren.

De Kleine Prins. Regie: Mark Osborne. Met: Rachel McAdams, Paul Rudd, James Franco, Mackenzie Foy. 108 min., in 97 zalen.
De tekst loopt door onder de trailer.

280 talen

Le petit prince verscheen voor het eerst in 1943 en geldt, op de Bijbel als onbetwiste koploper na, als een van de meest vertaalde boeken ter wereld. De website van de erven van Antoine de Saint-Exupéry, die de verfilming van Osborne volledig omarmen, spreekt van 280 vertalingen, inclusief braille, en 150 miljoen verkochte exemplaren. De schrijver/piloot, die zijn verhaal persoonlijk illustreerde, verwerkte zijn eigen ervaringen als piloot in Le petit prince - in zijn memoires vertelt hij hoe zijn vliegtuig ooit crashte in de Sahara.

La loi du marché

In dit indringende Franse drama van regisseur-scenarist Stéphane Brizé valt vooral het extreem subtiele acteerwerk van Vincent Lindon op. Lindon speelt een laagopgeleide man die wordt ontslagen. Na lang zoeken wordt hij uiteindelijk aangenomen als beveiliger van een warenhuis, waar hij op zoek moet naar kruimeldieven tussen financieel armlastige klanten en collega's - en zodoende medeverantwoordelijk is voor hun arrestatie of ontslag.

Lindon, die op het filmfestival van Cannes met de prijs voor Beste mannelijke acteur werd onderscheiden, houdt zijn spel gedurende de hele film klein en sober, ziet Kevin Toma, Volkskrant-recensent. Vier sterren krijgt de film die 'verontrustend sociaal realisme op zijn best' is. 'Alles moet je aflezen aan zijn gezicht en lichaamshouding. Daarin schuilt de kracht van Lindons extreem subtiele acteerwerk: alsof de frustraties en verbijstering die je als toeschouwer voelt, alleen maar sterker worden doordat ze afketsen op Thierry's bedrieglijk beheerste oppervlak.'

Scène uit La loi du marché met Vincent Lindon.Beeld .

l'Observateur

Hij viel met zijn rol in La loi du marché in de prijzen. Vincent Lindon bezit naar eigen zeggen slechts één kwaliteit als acteur: hij is ultra flexibel. Berend Jan Bockting sprak met de Franse topacteur.

Ook Cinema.nl geeft vier sterren aan Stéphane Brizé's sociale drama. 'La loi du marché maakt vooral indruk omdat de wanhoop over al die kleine en grote hindernissen constant voelbaar is maar nooit zichtbaar wordt. Thierry houdt z'n frustraties binnen en Brizé brengt die over door scènes extra lang aan te houden. Een sobere strategie waar je van moet houden, maar hier past die vorm.'

Het Parool (vier sterren) vindt La loi du marché een 'boze film vol ingehouden woede'. 'De documentairestijl en de nadruk op sociale misstanden doen aan het werk van de Belgische gebroeders Dardenne denken, maar La loi du marché is een Franse film. De inhoud kan Europees, actueel en urgent genoemd worden.'

Ook NRC (vier sterren) is lovend over de rol van Lindon. 'Acteur Vincent Lindon heeft een enorm vermogen om personages te spelen waarvan je onmiddellijk aanneemt dat ze ook werkelijk bestaan. Of zouden kunnen bestaan. Dat talent is onder acteurs schaarser dan je zou denken. Lindon is een acteur die écht verdwijnt in zijn rol, die nooit extra zal uithalen voor effect. Hij doet zijn werk juist door de kijker te laten vergeten dat hij naar een acteur kijkt.'

La loi du marché. Regie: Stéphane Brizé. Met: Vincent Lindon, Karine de Mirbeck, Matthieu Schaller. 93 min., in 18 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden