Wat vonden de critici deze week van de bioscoopfilms (28)

Wekelijks selecteert de Volkskrant nieuwe films die u volgens de filmrecensenten niet mag missen. En films die u met een gerust hart kunt overslaan. Deze week: ijzingwekkend La isla mínima, modedocu Dior and I en Terminator Genisys. 'Kijken naar deze Terminator voelt als het afwerken van een checklist met relikwieën uit het filmmuseum.'

Still uit La isla mínima. Beeld .

La isla mínima

Pedro is in La isla mínima een politieofficier in het Spanje van 1980 (vijf jaar na de dood van Franco) en wordt met zijn oudere collega Juan vanuit Madrid naar Andalusië gestuurd om daar in de moerassen de verdwijning van twee tienerzusjes te onderzoeken. De agenten stuiten op een muur van wantrouwen. Ze treffen ook al snel de lijken aan van de meisjes - niet de eersten die hier op brute wijze aan hun einde kwamen.

La isla mínima, de derde film van regisseur Alberto Rodríguez, was begin dit jaar de grote winnaar van de Goya Awards, de belangrijkste Spaanse filmprijzen, schrijft Volkskrant-recensent Pauline Kleijer in haar recensie. De tien Goya's die de film in de wacht sleepte noemt ze 'een terechte bekroning voor een eigenzinnige, intrigerende film noir die een sterke plot combineert met ijzingwekkende spanning, een scherpe blik op het recente verleden van Spanje en een fraai psychologisch duel tussen de twee hoofdrolspelers'. Vier sterren geeft Kleijer aan het stijlvolle tijdsbeeld waaraan vrijwel alles klopt: broeierig camerawerk, prachtige luchtopnamen en opvallend bevlogen acteerwerk.

Volgens NRC is La isla mínima geen feelgoodfilm. 'Er is geen poëtische gerechtigheid, of hoogstens genoeg om de schijn op te houden. Het ergste kwaad wordt niet bestraft. Het woekert voort onder de intrigerende schoonheid van het moeras.' Vier sterren.

Cinema.nl schrijft in de driesterrenrecensie dat regisseur Alberto Rodríguez een geweldige broeërige sfeer creëert. Maar de personages zijn net wat te plat en de film neigt soms naar camp. 'De zwakste schakel is de plot, die zich stap voor stap ontrafelt als bij een speurtocht, en wat veel op toevalligheden leunt. Waardoor het niveau van Fincher en Capote - uitblinkers in strategisch-psychologische schaakpartijen tussen personages - ondanks de aardige poging daartoe niet wordt geëvenaard.'

La isla mínima. Regie: Alberto Rodríguez, Met: Raúl Arévalo, Javier Gutiérrez, Antonio de la Torre, Jesús Castro. 105 min., in 16 zalen.
De tekst loopt door onder de trailer.

Still uit La isla mínima. Beeld .

Dior and I

Dior and I is een kijkje-achter-de-schermen-documentaire over de eerste acht weken van de Belgische ontwerper Raf Simons bij modehuis Dior, de tijd die hij heeft om een hautecouturecollectie te maken. Normaal kost dat vier tot zes maanden maar Simons is binnengehaald bij modehuis Dior als opvolger van de ontslagen John Galliano. Een haast onmogelijke klus.

'De tijdsdruk is een zegen voor documentairemaker Frédéric Tcheng, die in het voorjaar van 2012 de vuurdoop van Simons bij Dior mocht vastleggen. Haast en stress geven de film een intrinsieke spanning,' schrijft Pauline Kleijer in haar recensie. Dat is een vertrouwd ingrediënt, en die bevat de film wel meer. 'Tcheng laat uitgebreid zien dat mode meer is dan een vlaag inspiratie. Achter de schermen gaapt de kloof tussen ideaalbeeld en haalbaar resultaat, tussen een idee en een met bloed, zweet en tranen in elkaar gezet gewaad, bezet met duizenden kralen.' Drie sterren.

Still uit Dior and I. Beeld .

Een modedocumentaire maak je zo

De documentaire Dior and I, over de eerste acht weken van ontwerper Raf Simons bij Dior, wordt geprezen om haar eerlijkheid. Vier voorwaarden om een oprechte film te maken over een modehuis in een analyse.

'De beste film over de mode-industrie is nog altijd de speelfilm Prêt-à-porter (1994) van Robert Altman, maar de documentaire Dior and I komt dicht in de buurt,' schrijft NRC in de recensie van Dior and I. 'Simons verklaarde de historie van Dior (ooit baanbrekend met de 'new look' met slanke tailles en wijde rokken) weer een plek te willen geven in zijn ontwerpen. Dat gaf Tcheng gelegenheid om ook dat verleden van het modehuis in beeld te brengen. Het lijkt simpel: hoe een idee en een lap stof een jurk worden. Maar dat het gaat zwieren en je er rondjes in kunt draaien, is gewoonweg een wonder.' Vier sterren.

Volgens Trouw levert de film mooi drama op, 'zeker voor de mediaschuwe Simons'. 'Dat hij er in slaagt iets moois te presenteren in een zaal waar Marion Cotillard en Sharon Stone op de eerste rij zitten, heeft hij, zo wordt wel duidelijk, vooral te danken aan het voortreffelijke handwerk.' Drie sterren.

Dior and I. Documentaire. Regie: Frédéric Tcheng. 90 min., in 12 zalen.
De tekst loopt door onder de trailer.

Terminator Genisys

Niet meer dan één ster had Volkskrant-recensent Berend Jan Bockting over voor het vijfde deel van de filmserie waarin slimme, oorlogszuchtige machines de mensheid bedreigen in hun voortbestaan. 'Terminator Genisys is een exponent van de behaagzieke nostalgie-industrie. Het is een film die inzet op hervertelling van filmklassiekers in het keurslijf van de moderne Hollywoodblockbuster.'

Kijken naar deze Terminator voelt als het afwerken van een checklist met relikwieën uit het filmmuseum, vindt Bockting. Verder ontbreekt interne logica, is moeder Connor (een rol van Emilia Clarke) een inwisselbare actieheldin en blijft de clichématige maatschappijkritiek buitenkant. 'Terminator Genisys biedt de leegste kijkervaring van deze zomer.' Duidelijk.

Still uit Terminator Genisys. Beeld .

Voor de duvel niet bang

Emilia Clarke is niet meer weg te denken uit de hitserie Game of Thrones. Toch permitteerde ze zich een uitstapje naar de wereld van de actieblockbusters - als Sarah Connor is ze te zien in Terminator Genisys. Wat maakt haar zo populair?

Ook Trouw is niet positief: twee sterren voor deze 'tragische ideeënarmoede'. 'Ook al zijn de explosies en achtervolgingen hier en daar best vermakelijk en ook al was geloofwaardigheid bij deze franchise toch al nooit het belangrijkste criterium - zo werd Connor aan het eind van 'Terminator Salvation' uit 2009 nog snel even gered door een harttransplantatie in een winderige woestijntent - nu is het mooi geweest.'

Het Parool heeft het in de tweesterrenrecensie over een 'opgewarmd kliekje'. 'Dat is het grote probleem hier: het ontbreekt volledig aan nieuwe ideeën en dus aan noodzaak. Wat Schwarzenegger roept als hij zich uit een helikopter laat vallen? I'll be back, inderdaad.'

NRC (ook twee sterren) vindt dat de film hopeloos verdwaalt in zijn eigen universum en 'even hol galmend als Hans Zimmers muziekscore' is.

Terminator Genisys. Regie: Alan Taylor, Met: Arnold Schwarzenegger, Emilia Clarke, Jason Clarke, Jai Courtney, J.K. Simmons, Byung-hun Lee. 126 min., in 103 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden