Wat vonden de critici deze week van de bioscoopfilms (27)

Wekelijks selecteert de Volkskrant nieuwe films die u volgens de filmrecensenten niet mag missen. En films die u met een gerust hart kunt overslaan. Deze week: te weinig striptease in Magic Mike XXL, Meet me in Venice van Eddy Terstall en jeugdfilm Minions.

Still uit Magic Mike XXL. Beeld .
Still uit Magic Mike XXL.Beeld .

Magic Mike XXL

De film Magic Mike van regisseur Stephen Soderbergh werd in 2012 een overdonderende hit onder vrouwen en homo's, met dank aan een parade van overbodig naakt, wasbordjes en strakke billen. En nu is er opvolger Magic Mike XXL, geregisseerd door Soderberghs rechterhand Gregoy Jacobs.

'We willen mannen als lustobject neerzetten, omdat dat al genoeg is gebeurd met vrouwen', beloofde hoofdrolspeler Channing Tatum in een interview met CBS. 'Verdere ambities lijkt de vervolgfilm niet te hebben. Een plot van betekenis ontbreekt - daar kwam het publiek de eerste keer immers ook niet voor,' schrijft Volkskrant-recensent Floortje Smit in haar recensie. De film volgt Mike die terugkeert als stripper in een roadtrip naar een strippersconferentie 'die om de zoveel tijd wordt onderbroken door een of meerdere lapdances'.

Strippers zijn eigenlijk een soort therapeuten, zo wordt zonder ironie gesteld, schrijft Smit verder. 'Het geld is leuk, het dansen plezierig, maar ze doen het vooral om hun publiek te plezieren, in alle soorten en maten.'
Magic Mike XXL mikt op een individuelere ervaring, met meer dans en heel wat minder blote billen. Dat is jammer, vindt Smit. 'Als er iets is wat Magic Mike blootlegde, was het de behoefte om in een bioscoop ongegeneerd naar mannennaakt te kunnen staren. Een serie fijne stripteases, is dat te veel gevraagd?' De film krijgt van de Volkskrant-recensent wel een extra ster voor het feit dat de film zich zo richt op de vrouw.

En wat vindt de echte stripper?

Kevin Talle werkt als stripper. Op verzoek bekeek hij Magic Mike XXL. Een reactie uit het werkveld.

Still uit Magic Mike XXL. Beeld .
Still uit Magic Mike XXL.Beeld .

Het Parool noemt Magic Mike XXL 'een schaamteloze pornoficatie van het mannelijk lichaam in al zijn goed geoliede glorie'. De inhoud uit de eerste versie - de schaduwzijde van het stripperleven - ontbreekt volledig in dit slappe vervolg, is te lezen in de tweesterrenrecensie. 'Wie voor de wasbordjes komt, zal gelukzalig naar huis gaan. Wie iets anders zoekt, kan beter thuis blijven.'

Cinema.nl geeft ook twee sterren en vindt dat het script kabbelt langs een serie akkefietjes zonder pointe. 'Magic Mike XXL is niet meer dan één groot, matig, langdradig vrijgezellenfeest, met als boodschap dat het strippervak met overbedeelde spierballenhunks in een legitieme behoefte voorziet bij onderbedeelde dames.'

Regie Gregory Jacobs. Met Channing Tatum, Joe Manganiello, Matt Bomer. 115 min., in 117 zalen.
De tekst loopt door onder de trailer.

Meet me in Venice

Toen filmmaker Eddy Terstall 8 jaar was, vertrok zijn vader en die was vervolgens meer dan twintig jaar niet in zijn leven. Meet Me in Venice, zijn nieuwe film, gaat over een kind dat, net als Terstall, vol vragen zit over zijn afkomst.

De dialoog in Meet Me in Venice is minder spitsvondig dan wat voor typisch Terstalliaans doorgaat, minder humoristisch ook, ziet Volkskrant-recensent Bor Beekman in zijn recensie (drie sterren). 'Waar Terstalls stadse komedies goed toekonden met een directe stijl, zonder opsmuk, oogt de lowbudgetroadmovie Meet Me in Venice toch wat karig. Er had ook wel iets bespaard mogen worden op het gestaar uit rijdende treinen.'

Beekman schrijft verder dat Terstall de kunst verstaat in een enkel zinnetje een sfeer te treffen, dat hoofdrolspeelster Petzoldt ontegenzeggelijk iets eigens bezit (al klinkt haar dialoog op momenten wat gerepeteerd) en dat Terstall een origineel thema aansnijdt, maar: 'Echt pakkend of confronterend drama levert dat niet op.'

Still uit Meet me in Venice. Beeld .
Still uit Meet me in Venice.Beeld .

Interview Eddy Terstall

De filmmaker over de totstandkoming van zijn nieuwe film.

In de tweesterrenrecensie van Trouw is te lezen dat de Engelse dialogen er hortend en stotend uitkomen. 'Ze vloeien niet soepeltjes voort uit de situatie, maar worden opgelepeld. Alsof het schooltoneel is.' De scènes doen gekunsteld aan. 'Geen spoor van de amusante relatiekomedies die Terstall rond de eeuwwisseling maakte, en waarin de regisseur zich betuigde als een gevat dialoogschrijver en een getalenteerd acteursregisseur.'

NRC vindt dat de roadmovieformule, waarbij de reis een band smeedt, verfrissend werkt voor Terstall, 'omdat hij meestal rondom een ensemble personages cirkelt'. En zo zijn er meer elementen die nieuw zijn in zijn werk, vervolgt de driesterrenrecensie. Minder is NRC te spreken over videoverslag en de voice-over van dochter Liza, die had achterwege gelaten mogen worden. 'Soms hoef je alleen maar een treinreis met twee mensen te maken om ze beter te leren kennen dan jezelf.'

'Meet me in Venice bevat mooie locaties, mooie ontmoetingen en mooie muziek, maar blijft psychologisch aan de oppervlakte hangen', aldus Het Parool, ook goed voor drie sterren. Positief is de krant over 'multitalent' Roberta Petzoldt als Liza. 'Terstall legt Liza fraaie teksten in de mond als: 'Ik weet niet of ik een goede moeder kan zijn, omdat ik gewoon niet zo blij ben.' Die aardse, onderzoekende woorden botsen prettig met Petzoldts magisch-realistische uitstraling. Vrijwel elk memorabel moment ontstaat uit dat contrast. Jammer dat Terstall haar geen betere, originelere plot schonk. Petzoldts personage stijgt ver boven zijn film uit.'

Meet Me in Venice Regie: Eddy Terstall. Met: Roberta Petzoldt, Beppe Costa. 95 min., in 11 zalen.
De tekst loopt onder de trailer door.

Minions

De gele, pilvormige wezentjes uit Verschrikkelijke Ikke 1 en 2 vormden voor veel kijkers de grootste attractie van beide familiefilms. Ze hebben nu hun eigen film: Minions.

Er zit veel grappigs in de avonturen van de gele, pilvormige figuurtjes, en verveling is uitgesloten, maar Minions mist een sterke verhaallijn, schrijft Volkskrant-recesent Pauline Kleijer. 'De animatiefilm is eerder chaotisch en ontregelend dan meeslepend. Wat wel weer past bij de subversieve inhoud. Dat rommelige karakter past overigens wel bij de subversieve inhoud: met hun hang naar het kwaad zijn de zo onschuldig ogende Minions dwarse filmhelden. Minions bevat geen stichtelijke boodschap en verrassend weinig sentiment - wel zo verfrissend.' Drie sterren.

Still uit Minions. Beeld .
Still uit Minions.Beeld .

Kinderen onthullen

Wat kinderen zo leuk vinden aan Minions? Ze vertellen het zelf.

Volgens Trouw dwingen makers Pierre Coffin en Kyle Balda respect af met hun eigenzinnige artistieke koers. 'Behalve de voice-over aan begin en eind wordt er nauwelijks een begrijpelijke taal gesproken want de minions brabbelen maar wat. De makers zochten de komedie dus niet in slimme verbale grappen zoals we gewend zijn uit Amerikaanse animaties, maar veel meer in de idiote capriolen van de kleine gele anarchisten. De kracht van 'Minions' zit vooral in de slapstick.' Vier sterren.

De NRC-recensent geeft een ster meer: vijf in totaal, en vindt het feit dat er niet veel verhaal is 'eigenlijk een verademing, net als het gebrek aan groei van de stuntelende Minions'. 'Hier geen didactische leercurve of wat opgeplakt voelende morele boodschapjes à la Pixar en Disney over het volgen van je hart. Dat gebrek aan plot laat alle ruimte voor een niet aflatende surrealistische en anarchistische grappenstroom.'

Het eerste kwartier is leuk, schrijft Het Parool. Maar na het vooral visueel aantrekkelijke begin vloeit de film over in een geijkte achtervolging, is te lezen in de driesterrenrecensie. 'Daarmee verliest hij flink wat kracht.'

Minions Regie: Pierre Coffin, Kyle Balda. 91 minuten, in 337 zalen (originele en Nederlands gesproken versie).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden