Wat vonden de critici deze week van de bioscoopfilms (25)

Wekelijks selecteert de Volkskrant nieuwe films die u volgens de filmrecensenten niet mag missen. En films die u met een gerust hart kunt overslaan. Deze week: Eisenstein in Guanajuato van Peter Greenaway, debuut Ilo Ilo en The Age of Adaline met onder meer een rol voor Michiel Huisman.

Still uit Eisenstein in Guanajuato. Beeld .

Eisenstein in Guanajuato

Eisenstein in Guanajuato is een barokke soort-van-biopic over de Russische regisseur Sergej Eisenstein, bekend van Pantserkruiser Potjomkin en Oktober. Een ode van Peter Greenaway die zich concentreert op de tien laatste dagen die een van 's werelds grootste filmregisseurs in Mexico doorbracht. Daar wilde de 33-jarige Eisenstein rond 1931-1932 een nieuw (overigens nooit voltooid) epos opnemen: Que viva México!

Volgens de Britse, in Nederland woonachtige regisseur lag de Rus toen voornamelijk in een enorm tweepersoonsbed met zijn Mexicaanse gids, die hem ontmaagt met behulp van olijfolie. Een Russisch nationaal icoon dat verwikkeld is in expliciete seks, met erecties vol in beeld: dat is nogal wat voor een land waar homoseksuele propaganda officieel verboden is - niet alle Russen zagen daar de humor van in, vertelt Greenaway in het interview (+) met Volkskrant-filmrecensent Floortje Smit.

Eisenstein in Guanajuato is het eerste deel van een drieluik over Eisenstein (1898-1948). Volkskrant-recensent Pauline Kleijer noemt de film in haar viersterrenrecensie een opmerkelijk luchtig en een vermakelijk, flamboyant drama waarin Eisenstein wordt geportretteerd als een groot kind. Kleijer is te spreken over de allesbehalve saai vormgeging waarbij het indrukwekkende camerawerk en de slimme montage speels zijn, zonder drammerige intellectualisme en obsessieve gegoochel met de filmtaal waar Greenaway om bekend staat.

NRC ziet dat Eisenstein een mens van vlees en bloed is. 'Door van Eisenstein een wat clownesk figuur te maken, ontdoet Greenaway hem van zijn heiligenstatus.' Het is volgens het dagblad ontroerend dat het Greenaway gelukt is een film te maken waarin symmetrie in tijdsduur voorop staat - net als Eisenstein dat ooit wilde. Vier sterren.

Trouw geeft ook vier sterren. 'Greenaway mag een zekere reputatie hebben opgebouwd als intellectuele, postmoderne, ontoegankelijk beeldenmaker, met 'Eisenstein in Guanajuato' levert hij een geestig en liefdevol portret af van een kunstenaar die in den vreemde doodziek wordt van mescal en leert dansen met skeletten.'

Cinema.nl is minder positief met twee sterren. 'Het probleem is echter dat het allemaal nauwelijks boeit en dat de film een soort misplaatste arrogantie uitstraalt. Alsof al die seks- en doodsymboliek en het spelen met camera en montage in een film over een van de grootste regisseurs in de geschiedenis die film onaantastbaar maken. Niet dus.'

Elsevier geeft drie van de vijf sterren. 'Voor filmfreaks is dit werkstuk vol Eisenstein beeldcitaten verplichte kost.'

Eisenstein in Guanajuato. Regie Peter Greenaway 105 min., in 12 zalen.
De tekst loopt door onder de trailer.

Ilo Ilo

Regisseur-scenarist Anthony Chen had als jochie zelf een kindermeid, afkomstig uit de Filipijnse provincie Iloilo. Met zijn afwisselend verstikkende, bitter-komische en aangrijpende regiedebuut Ilo Ilo brengt hij een mooie hommage aan de volhardende heldin uit zijn jeugd.

Hoofdpersoon in Ilo Ilo is de Filipijnse Teresa die eind jaren negentig naar Singapore vertrekt om geld te verdienen voor haar pasgeboren, thuis achtergelaten zoontje. Ze belandt in het gezin van Keng Teck Lim, die stiekem werkloos is, zijn hoogzwangere echtgenote Hwee Leng een gefrustreerde secretaresse, en hun 10-jarige zoontje Jiale doet het erg slecht op school. De leefomstandigheden van Teresa zijn niet al te best.

Het debuut van Anthony Chen, waarmee hij twee jaar geleden de Gouden Camera won op het Filmfestival van Cannes, is volgens Volkskrant-recensent Kevin Toma 'een film waar veel onderhuids blijft en de personages vaak hardvochtig met elkaar communiceren, die zo een gaaf, rijk en ontroerend familieportret wordt. En Ilo Ilo blijkt dan niet één, maar vier kwetsbare helden te hebben'.

Still uit Ilo Ilo. Beeld .

Ilo Ilo laat volgens de NRC-recensie op impliciete wijze de klassen- en cultuurverschillen zien tussen de hardwerkende dienstmeid en haar werkgevers. 'Eerst is er onbegrip en racisme maar als het echtpaar de religieuze Teresa beter leert kennen, verandert dat gestaag. Gelukkig waakt Chen ervoor zijn film té feelgood te maken.' Vier sterren.

Ook Het Parool geeft vier sterren. 'There is something rotten in the state of Singapore is de boodschap van het autobiografisch geïnspireerde Ilo Ilo. Chen slaagt er knap in de familiecrisis te verweven met de grote crisis in de Singaporese maatschappij in 1997. Hoe zou de regisseur over het heden denken?'

En Cinema.nl is eensgezind met vier sterren: 'Ilo Ilo is een fraai drama dat je diep raakt en nergens te sentimenteel wordt.'

Ilo Ilo. Regie Anthony Chen. Met Yeo Yann Yann, Chen Tianwen, Angeli Bayani, Koh Jia Ler, Peter Wee. 99 min., in 7 zalen.
De tekst loopt door onder de trailer.

The Age of Adaline

29 is ze, als Adaline Bowman, geboren in 1908, met haar auto in het water stort, onderkoeld raakt en door de bliksem wordt getroffen. En 29 blijft ze, qua uiterlijk althans, omdat de inslag de structuur van haar genen danig in de war schopt. 'Prima uitgangspunt voor een film in de fantasierijke liefdesdrama-categorie maar Adalines aandoening had een frisse kijk op de liefde kunnen bieden.' Twee sterren geeft Volkskrant-recensent Berend Jan Bockting.

De ongeloofwaardige premisse van The Age of Adaline, een film van Lee Toland Krieger, is desondanks geruime tijd volstrekt aannemelijk, ziet Bockting. Blake Lively (Gossip Girl) is uitstekend als Adaline, vindt hij. Ook de scènes met de enige die weet wat er aan de hand is, haar dochter (gespeeld door 82-jarige Ellen Burstyn), zijn vertederend, 'even naturel als onwerkelijk'. Michiel Huisman als onweerstaanbare Ellis die in het heden de dan 107-jarige Adaline versiert, speelt moeiteloos de flirt, maar komt weinig verder dan de buitenkant. 'De fraaie beelden van nachtelijk San Francisco zijn romantischer. En dan moet de plottwist die leidt tot de bespottelijke laatste akte nog komen.'

Still uit The Age of Adeline. Beeld .

Ook dagblad Trouw is niet enthousiast. 'Mooi is aanvankelijk de epos-achtige allure van het romantische drama, aangevuld met een Hitchcock-achtige spanning. Maar dat blijkt al gauw een te grote belofte. Na Huismans entree koerst de fraai vormgegeven film af op een drakerig 'boy meets girl' verhaaltje, met aan het slot een stevige moraal over de waarde van ouder worden.' Twee sterren.

NRC geeft drie sterren en denkt niet dat The Age of Adaline Huisman zal helpen te bewijzen dat hij meer is dan een mooi gezicht. 'Huisman is in de film vrijwel 100 procent zwijmelobject en nauwelijks een personage met vlees op de botten. Dat Huisman Ellis zo nadrukkelijk guitig wil laten zijn, helpt ook niet echt.'

Het Algemeen Dagblad (vier sterren) is vol lof voor de rol van Huisman. 'Nederlandse kijkers zullen vooral letten op de vertolking van Michiel Huisman. Hij slaagt met vlag en wimpel voor zijn eerste hoofdrol in een Amerikaanse productie: zijn Engels is magnifiek, zijn acteren zeer geloofwaardig en hij blijft kaarsrecht overeind tegenover een ervaren rot als Harrison Ford die zijn vader speelt.'

The Age of Adaline. Romantiek. Regie Lee Toland Krieger. Met Blake Lively, Michiel Huisman, Harrison Ford, Ellen Burstyn. 113 min., in 96 zalen.

Michiel Huisman en Blake Lively in The Age of Adaline.'Ik heb geprobeerd jeugdige energie te laten doorschemeren.' Beeld Diyah Pera

Het geheim van Michiel Huisman

Bijna altijd speelt Michiel Huisman het type onweerstaanbare man. De camera houdt van hem, ook nu weer in de film The Age of Adaline. Hoe minder hij zegt, hoe meer je je afvraagt wat hij denkt. Lees hier het interview (+).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden