Wat vonden de critici deze week van de bioscoopfilms (23)

Wekelijks selecteert de Volkskrant nieuwe films die u volgens de filmrecensenten niet mag missen. En films die u met een gerust hart kunt overslaan. Deze week: het luchtige drama Dancing Arabs, de komedie Spy en het tegenvallende Rendez-vous van Antoinette Beumer.

Beeld uit Dancing Arabs. Beeld null
Beeld uit Dancing Arabs.

Dancing Arabs

Dancing Arabs wil laten zien hoe gelijk iedereen eigenlijk is. Luchtig, soms op het naïeve af. Maar dat is ook verfrissend. Het is volgens Volkskrant-recensent Floortje Smit 'een fijn coming-of-agedrama met fijne, jonge acteurs. Riklis schetste de tijdsgeest niet alleen via raketaanvallen, maar ook via de muziek'.

Cinema.nl vindt de relaties die Eyad aangaat 'op het eerste gezicht wat makkelijk scoren (een onmogelijke liefde, een vriendschap met een gehandicapte jongen), maar ze zijn zo kundig en liefdevol uitgediept dat het nergens wringt. De jonge liefde straalt, dankzij de chemie van de acteurs en de juiste benadering van de regisseur.' Vier sterren.

Het Parool noemt in de driesterrenrecensie Dancing Arabs lange tijd een fraai portret. 'Voor iedere deur die Eyad met veel moeite opent, worden er twee in het slot gegooid. Hoewel er nauwelijks geweld aan te pas komt, zie je de wanhoop in zijn lijf sluipen. Het conceptuele, zwaar geforceerde slot stelt echter flink teleur. Plots kijk je naar goedkope sciencefiction.'

Dancing Arabs. Drama, regie Eran Riklis. Met Tawfeek Barhom, Danielle Kitzis en Michael Moshonov. 105 min., in 7 zalen.
De tekst loopt door onder de trailer.

Spy

In Spy speelt Melissa McCarthy een CIA-analist die vanachter haar bureau fungeert als oog en oor van de spion in kwestie, Bradley Fine (Jude Law). Wanneer Fine bij een volgende missie om het leven komt, grijpt Cooper haar kans: ze gaat eindelijk zelf undercover, vastbesloten de moordenares van Fine hoogstpersoonlijk te vangen. Volkskrant-recensent Berend Jan Bockting vindt McCarthy's personage 'een komisch lichtpuntje in een film die op het eerste gezicht een tamelijk flauwe, dertien in een dozijn-Bondparodie lijkt'. Maar, ziet Bockting, regisseur-scenarist Paul Feig (Bridesmaids) tilt zijn film net voldoende op om niet in het moeras van generieke spionnenkomedies te blijven steken. Drie sterren.

Melissa McCarthy in Spy. Beeld null
Melissa McCarthy in Spy.

Melissa McCarthy laat zich niet wegpesten

Melissa McCarthy is ouder en dikker dan de gedroomde hollywoodster. Toch zit ze Sandra Bullock en Angelina Jolie op de hielen als best betaalde actrice. Een profiel van de atypische actrice.

Volgens de viersterrenrecensie in NRC Handelsblad is Spy twee vliegen in één klap: 'Zowel een grappige spy-spoof als een spionnenfilm met sterke actiescènes. Een bij vlagen briljante demonstratie van het beste wat de moderne komedie te bieden heeft, met zowel leuke verbale als fysieke humor, een stevige dosis absurdisme - zie vooral de hilarische bijrol van actieheld Jason Statham - en een sympathieke boodschap.'

The Guardian geeft de komedie 4 sterren. Volgens de recensent hebben zowel regisseur Paul Feig als actrice Melissa McCarthy een uitstekend gevoel voor actualiteit en humor.

Kluchtig spionnenwerk dat leuk is zo lang het duurt, zegt dagblad Trouw over Spy (drie sterren). De recensent vindt het mooi hoe Jude Law en Jason Statham die normaal gesproken hoofdrollen vertolken, op locatie in Boedapest (dat in de film ook doorgaat voor Parijs en Rome) vakkundig naar bijrollen worden gedirigeerd.

Spy. Komedie, Regie: Paul Feig. Met Melissa McCarthy, Jason Statham, Jude Law, Rose Byrne, Miranda Hart. 120 min., in 97 zalen.
De tekst loopt door onder de trailer.

Rendez-vous

Antoinette Beumer regisseerde vier succesfilms achter elkaar (De Gelukkige Huisvrouw, Loft, Jacky en Soof) maar voor haar nieuwe film Rendez-vous hoef je niet naar de bioscoop, zegt Volkskrant-recensent Kevin Toma. 'Vrijwel iedere scène schiet haar doel voorbij. En spannend wordt het ook niet in deze thriller.'

Simone (Loes Haverkort) vertrekt in de film met haar jonge gezin naar Frankrijk, om daar een nieuw bestaan op te bouwen in de vervallen boerderij die haar moeder haar heeft nagelaten. Terwijl man Eric (Mark van Eeuwen) zich volop in de verbouwing stort en hun twee kinderen op school proberen te aarden, tracht ook Simone haar evenwicht te hervinden. Lastig, vooral ook door alle aandacht die een knappe jonge bouwvakker (Pierre Boulanger) aan haar besteedt.

Loes Haverkort in Rendez-vous. Beeld null
Loes Haverkort in Rendez-vous.

Dagblad Trouw houdt het bij een ster en is ook niet over Beumers film te spreken. 'Antoinette Beumers adaptatie van de bestseller 'Rendez-vous' van Esther Verhoef mikt op passie en suspense maar is een tenenkrommende, potsierlijke thriller die grenst aan zelfparodie.'

Cinema.nl noemt Rendez-vous 'een (trage) variatie op Help, mijn man is klusser! en Ik vertrek.' De recensent geeft twee sterren en vervolgt: 'Er zitten een paar machtige helikoptershots in Rendez-vous, maar die vallen net zo uit de toon als de fijne muziek van Stromae (Alors on danse, Formidable en Tous les mêmes natuurlijk, met rendez-vous in het refrein). Veel spannends gebeurt er ook al niet; het handjevol clous wordt onderstreept en herhaald. Rendez-vous moet het eigenlijk alleen hebben van de broeierige sfeer.'

NRC vraagt zich af of het nodig is de kijker zo bij het handje te nemen. De Nederlandse aannemer is nogal een rare snuiter. Zo zit Peter Paul Mullers haar in een hele rare scheiding, hij praat anders dan gebruikelijk: dat maakt hem bij voorbaat sinister. Zoals Beumer met allerlei stilistische middelen - cameravoering, muziek, montage en spel - er stelselmatig voor zorgt dat er voor de toeschouwer niets te raden overblijft. Twee sterren.

Rendez-vous. Thriller, regie: Antoinette Beumer. Met Loes Haverkort, Mark van Eeuwen, Peter Paul Muller, Pierre Boulanger. 100 min., in 118 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden