Wat vonden de critici deze week van de bioscoopfilms (21)

Wekelijks selecteert de Volkskrant nieuwe films die u volgens de filmrecensenten niet mag missen. En films die u met een gerust hart kunt overslaan. Deze week: Project T laveert tussen twee en vier sterren. Verder Mike van Diems' De Surprise en remake van Poltergeist.

Redactie
Britt Robertson in Project T. Beeld .
Britt Robertson in Project T.Beeld .

Project T/ Tomorrowland

Project T is niet na te vertellen, schrijft Volkskrant-recensent Floortje Smit in haar viersterrenrecensie die de film een dappere blockbuster met een liefdevolle boodschap noemt. Project T, die buiten de Benelux Tomorrowland heet, is mede geschreven door Lost-scenarist Damon Lindehof en biedt explosies en robots. 'Het speelt zich af in de wereld van kinderdromen, waar deuren naar andere dimensies zich elk moment kunnen openen en er een geheime club bestaat die altijd op zoek is naar nieuwe leden.'

Het doel van Project T is volgens Smit een ouderwets optimistische sciencefictionfilm die wil verbluffen én aanzetten tot nadenken. 'Zeg maar Interstellar light.' Daarbij liet regisseur en scenarist Brad Bird (The Incredibles, Ratatouille) zich inspireren door het sciencefictiongedeelte van Disneyland, ontworpen in de jaren vijftig. Een film voor een jongere doelgroep die doet denken aan de avonturenfilms van de jaren tachtig, zoals Back to the Future, ziet Smit, met rollen voor George Clooney en de charismatische Britt Robertson 'als 'nerd' zonder het gebruikelijke verslofte uiterlijk'.

undefined

null

de Volkskrant

Waar ging het mis met de film? Dat vraagt NRC zich af in de recensie (twee sterren). 'Studio Disney en regisseur Brad Bird kleunen behoorlijk mis met familiefilm.' Het probleem, schrijft NRC, is de nodeloos omslachtige structuur met personages die direct in de camera praten, en het verhaal een paar keer opnieuw laten beginnen. 'Daardoor duurt het veel te lang voor het avontuur echt begint, en blijft onscherp wat er in de film op het spel staat.' 'Maar pas echt onoverkomelijk is het suikerzoete, zwaar aangezette moralisme. De filmmakers willen zo graag de wereld verbeteren, dat ze zijn vergeten om eerst een betere film te maken.'

Ook Het Parool (twee sterren) is teleurgesteld: 'Een prekerige en stugge puinhoop'. 'Voor een film van Bird stelt Tomorrowland danig teleur. Hij pakt aardig uit met een paar actiescènes en een - frustrerend kort - bezoekje aan de stad van de toekomst, maar draagt doorgaans een meer gestroomlijnde en samenhangende visie uit.'

Ook Cinema.nl geeft twee sterren en noemt Project T een 'uiterst braaf avontuur' en 'op vrijwel elk vlak mislukt'. Volgens de recensie is er een totaal gebrek aan inspirerende hoofdpersonages, is de montage een gigantische bende en de muziek volledig inwisselbaar. 'Maar al met al is Project T vooral een lege huls: rijk aan degelijke actiesequenties en conservatieve slapstick, arm aan ideeën.'

De meningen lopen uiteen want The Guardian is het wat beoordeling betreft weer eens met de Volkskrant: vier sterren. 'Brad Bird verdient lof voor het verpakken van zulke grote ideeën in zo'n toegankelijk en spannend retro-futuristisch avontuur.'

Project T. Regie: Brad Bird. Met: Britt Robertson, George Clooney, Raffey Cassidy, Hugh Laurie.129 min.,in 88 zalen.
De tekst loopt door onder de trailer.

undefined

Still uit Project T met links George Clooney. Beeld .
Still uit Project T met links George Clooney.Beeld .

De Surprise

Mike van Diem won in 1997 een Oscar met Karakter. Achttien jaar later is er de opvolger: De Surprise, met Jeroen van Koningsbrugge en Georgina Verbaan. Van Diem heeft een kort verhaal van Belcampo uit een in 1968 verschenen bundel verfilmd, en gaat over een suïcidale man die een euthanasiebedrijf inhuurt en uit het aanbod de 'speciale aanbieding' kiest. De zogenaamde surprisemoord.

Niet een doorsnee romantische komedie, ziet Floortje Smit in haar recensie van de film (drie sterren), die De Suprise een filosofische zwarte actiekomedie en melancholische romantische film in één vindt. 'En dat wordt hoe langer hoe meer het probleem. Uiteindelijk lijdt toch de romantiek onder de actie: de omslag van onderkoeld naar verliefd komt niet goed uit de verf en dat maakt Van Koningsbrugge uiteindelijk een lastige romantische hoofdrol. Eigenlijk is het met De Surprise net zo: het is een film waarvan je heel graag wilt houden, maar die het je moeilijk maakt om er helemaal voor te vallen. Maar dan nog blijft het fijn melancholisch, bewonderenswaardig eigenzinnig en origineel.'

undefined

18 jaar na Karakter

Achttien jaar na zijn Oscarwinnende Karakter komt regisseur Mike van Diem (56) met zijn tweede speelfilm, De Surprise. 'Hollywood geeft je een Michelinster en nodigt je vervolgens uit hamburgers te komen bakken.' Lees hier het interview.

null

de Volkskrant

NRC geeft drie sterren en vindt de film tegenvallen. 'Op de een of andere manier ben je De Surprise een dag erna al weer bijna vergeten en dat kan niet de bedoeling zijn van een perfectionist die achttien jaar projecten afwees om vervolgens met deze teleurstellende, literaire variant op een romantische komedie zijn comeback te maken.'

Mislukt kunnen we De Surprise niet noemen; daarvoor is de film domweg te eigenzinnig en gewaagd, schrijft Cinema.nl (drie sterren). 'Het is allemaal wat al te ambitieus. Van Diem wil zijn publiek niet alleen vermaken en verrassen, maar ook ontroeren, laten nadenken, spanning bezorgen, en ook nog alles uitleggen.' 'Laten we het erop houden dat Mike van Diem weer even op gang moet komen. En hopen dat hij nu gewoon binnen een paar jaar met een nieuwe film komt.'

Trouw (vier sterren) is te spreken over het verrassende klassieke uiterlijk van de film, 'gedrenkt in frisse sixties-sferen'. En over de dynamiek tussen Van Koningsbrugge en Verbaan. Niet dat alles perfect is, schrijft Trouw: 'Je zou willen zeggen: 'less is more', al doet dat verder niets af aan de sprankelende indruk die De Surprise achterlaat.'

De Surprise. Regie: Mike van Diem. Met: Jeroen van Koningsbrugge, Georgina Verbaan. 111 min., in 81 zalen.
De tekst loopt door onder de trailer.

undefined

Still uit De Surprise. Beeld .
Still uit De Surprise.Beeld .

Poltergeist

Poltergeist is de door Steven Spielberg geschreven klassieker in het horrorgenre uit 1982. Producent en griezelkoning Sam Raimi durfde het aan een remake te maken, in regie van Gil Kenan. In deze nieuwe Poltergeist verhuist een familie naar een aangeharkte buitenwijk. Naar een spookhuis: de jongste dochter verdwijnt in een parallelle dimensie en moet worden teruggehaald met behulp van een medium.

'De schrikeffecten zijn talrijk en lekker eng - al lopen ze steeds uit op een anticlimax, zodat ook Amerikaanse pubers de film van de filmkeuring in een bioscoop mogen zien,' schrijft Floortje Smit in haar driesterrenrecensie van de film die ze 'prima griezelkost voor een nieuwe generatie' noemt. 'Poltergeist is een aardige horrorfilm, maar een echt geslaagde remake van een dergelijke klassieker vereist meer vernieuwing.'

null

de Volkskrant

NRC vindt aan deze Poltergeist vrijwel alles minder sterk: muziek, acteren, montage maar vooral de cameravoering. 'Film is hier amusement, meer niet. Jammer.' Twee sterren. Het Parool ziet dat de film in toon balanceert tussen horror en humor, en 'bij dat laatste gaat het mis'. 'Het geeft de beoogde hellevaart een jammerlijk zwabberend karakter, waarin kippenvel of huivering nooit lang stand houdt, omdat er weer een knipoog op volgt.' Drie sterren.

Trouw tenslotte, geeft twee sterren. 'Om te laten zien dat het om een update gaat, en een modern gezin, zijn er iPhones en iPads in het spel, maar die voegen aan de horror weinig toe. Ook de schrikeffecten zijn in 3D niet beter, eerder vermoeiender met dat wiebelende ding op je neus.'

undefined

Horrorspruiten

Kindmonsters op het witte doek zijn fascinerend. Hoeveel soorten zijn er?

Still uit Poltergeist. Beeld .
Still uit Poltergeist.Beeld .
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden