Wat vonden de critici deze week (46) van de bioscoopfilms?

Wekelijks selecteert de Volkskrant nieuwe films die u volgens de filmrecensenten niet mag missen. Deze week meningen van de critici op een rij over oorlogskomedie A Perfect Day, metaforische kunstgrepen in Corn Island en zeldzaam spannende cinema over schrijvers, in The End of the Tour.

Acteur Benicio del Toro in A Perfect World.

A Perfect Day

B is de cowboy met hoofddoek die al te lang in een conflictgebied verkeert; goedmoedig cynisch, ietwat roekeloos, het normale leven verleerd. Maatje Mambrú draait ook al lang mee bij het fictieve Aid Across Borders, maar overweegt eruit te stappen zodat hij zich - net als zijn echtgenote aan de andere kant van de wereld - druk kan maken om zaken als de kleur van het behang.

De Spaanse scenarist en regisseur Fernando Léon de Aranoa (bekend van Los lunes al sol uit 2002, met Javier Bardem als werkloze) baseerde zich op een Spaanse roman van voormalig missiechef van Artsen zonder Grenzen Paula Farias.

Volkskrant-recensent Bor Beekman geeft A Perfect Day drie sterren: 'Bij de roadtrip door de oorlogsellende valt op dat filmmaker Léon de Aranoa de complexiteit van het hulpverlenen niet relativeert; een kapot land krijg je niet zomaar weer heel. Wat ook goed uitpakt: de onderlinge, authentiek aandoende humor van routiniers B en Mambrú. Veel minder geslaagd zijn de vele clichématige bijrollen, die de door de oorlog getroffen bevolking plus alle vrouwelijke personages reduceren tot sjabloon.'

Dat het genre 'oorlogskomedie' een lastige is, blijkt uit de recensie van Cinema.nl: 'Regisseur León de Aronoa heeft wel wat moeite om te schakelen tussen het komische gekibbel van de hulpverleners en de oorlogsellende. Zijn muziekkeuzes zijn bijvoorbeeld weinig subtiel: luchtigheid wordt begeleid door vrolijke punk, drama door Marilyn Manson. En dat terwijl de humor meer van het onderkoelde soort is.' De filmwebsite geeft A Perfect Day drie sterren.

Ook NRC is niet onverdeeld enthousiast over de film en geeft eveneens drie sterren. 'A Perfect Day doet erg z'n best niet te politiek te zijn. Maar waarom juist nu en daar een satire op internationale hulpverlening? Omdat er een boek voorhanden was (van voormalig Arts zonder Grenzen Paula Farias)? Of is A Perfect Day een parodie op de films van Emir Kusturica, waarin altijd wel ergens een lijk in een put en een koe op de weg ligt, en het touw altijd op is?'

Lees ook

In dit filmoverzicht staan vrijwel alleen mannen in de schijnwerpers. Toch is er volgens filmredacteur Floortje Smit in Hollywood een revolutie gaande. 'Hoe vrouwen de macht grijpen in de filmwereld'(+)

The End of the Tour

Het is maart 1996, David Foster Wallace' experimentele, 1.079 pagina's tellende, tweede roman Infinite Jest is net een maand uit en de Amerikaanse schrijver, op dat moment 34 jaar oud, wordt onthaald als 's lands nieuwe literaire superster. Journalist/schrijver David Lipsky (destijds 30) volgde hem tijdens de laatste vijf dagen van zijn promotietour in de Amerikaanse Midwest, namens popcultuurtijdschrift Rolling Stone.

Volkskrant-recensent Berend Jan Bockting prijst de acteerprestaties van komedieacteur Jason Segel: 'Hij speelt de rol weergaloos: zijn Foster Wallace, met typerende bandana en sliertjeshaar, is zich voortdurend bewust van de interviewcontext, vindt het een hoererende bezigheid, gedraagt zich nerveus en wantrouwend, maar grijpt nooit naar tics of gebaartjes om zijn ongemak en eenzaamheid invoelbaar te maken.' Bockting geeft de film vier sterren.

Jason Segel in The End of the Tour.

Cinema.nl is onder de indruk van het werk van regisseur James Ponsoldt en geeft de film de maximale score van vijf sterren. 'The End of the Tour is, en dat is wat de film uiteindelijk zo fantastisch maakt, geen portret dat krampachtig in het hoofd van de schrijver probeert te kruipen. Het is een film die begrijpt dat het genie van Wallace niet in een roadtrip van 106 minuten te verklaren valt. Of in wat voor vorm dan ook.'

Dagblad Trouw prijst de acteurs in The End of the Tour: 'Films over schrijvers leverden zelden spannende cinema op omdat ze het anekdotische meestal niet overstijgen. Maar Jason Segel en Jesse Eisenberg brengen het psychologisch getouwtrek tussen de twee mannen weergaloos naar het scherm.' De film krijgt vier sterren.

Corn Island

Het is een bijzondere locatie, die van Corn Island: een brok eiland in de Georgische Engoeri-rivier, samengeklonterd uit rotsen en aarde. Elke lente, vertellen de begintitels, ontstaan zulke eilandjes wanneer het smeltwater van het Kaukasusgebergte naar de Zwarte Zee stroomt. Vervolgens verbouwen boeren er hun maïs, tot in de herfst alles weer wordt weggespoeld.

De Georgische regisseur-scenarist George Ovashvili heeft over dit gegeven een realistische én mythische film gemaakt. Een oude boer (Ilyas Salman) kiest zijn eilandje; aanvankelijk werkt hij alleen, later krijgt hij hulp van zijn kleindochter (Mariam Buturishvili).

Volkskrant-recensent Kevin Toma prijst de film van regisseur-scenarist George Ovashvili, maar heeft ook wat aan te merken: 'Een tikje belegen zijn de metaforische kunstgrepen in George Ovashvili's Corn Island. De ongepolijste schoonheid van de film heeft helemaal geen diepere betekenis nodig om indruk te maken.' Bockting geeft de film drie sterren.

Beeld uit Corn Island.

De recensent van Cinema.nl noemt Corn Island 'een film waar niks mis mee is, maar die toch iets mist. Misschien omdat het om een coproductie van zes landen gaat, waaraan mensen van dertien verschillende nationaliteiten meewerkten, voelt het allemaal een beetje als arthouse volgens het boekje. Geperfectioneerde arthouse dan wel, met precies het minimalisme en de verweerde gezichten die het publiek wil zien, getuige ook de festivalprijzen en jubelrecensies, maar je ziet het schema bijna op de tekentafel liggen. Episch shot van de natuur hier, veelbetekenende blik daar.' Het oordeel: drie sterren.

Corn Island is volgens NRC niet vrij van clichés. 'Het verhaal volgt al te voorspelbaar de vier seizoenen en is er wat potsierlijke symboliek, zoals het eerste menstruatiebloed van het meisje dat op de mais drupt en zowel het naderende onheil als haar volwassenwording aankondigt.' De recensenten zijn eensgezind, ook NRC geeft Corn Island drie sterren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden