Wat vonden de critici deze week (44) van de bioscoopfilms?

Wekelijks selecteert de Volkskrant nieuwe films die u volgens de filmrecensenten niet mag missen. Deze week meningen van de critici op een rij over de nieuwe James Bond, het zwart-komische De grote Zwaen en Youth, de nieuwe film van Paolo Sorrentino.

Michael Caine en Harvey Keitel in Youth. Beeld
Michael Caine en Harvey Keitel in Youth.Beeld

James Bond: Spectre

Aan het roer van Spectre, de langste en naar verluidt ook duurste Bondfilm ooit, vernoemd naar de misdaadorganisatie waar de geheim agent reeds sinds Bond nummer 1 Dr. No (1962) mee strijdt, heeft Mendes de creatieve touwtjes wederom nadrukkelijk in handen.

Een leuk detail aan deze miljoenenfilm: Sam Mendes maakte Spectre samen met de Nederlandse cameraregisseur Hoyte van Hoytema. Volkskrant-recensent Berend Jan Bockting over de makers: 'Mendes creëert in het hierboven beschreven moment virtuositeit in de stijl van films als Birdman en Gravity - het is een prestatie van formaat, binnen een filmfranchise met in beton gegoten regels en verwachtingen.'

Spectre is volgens Bockting 'zonder meer uiterst chic filmentertainment, dat voorzien van een stevige scheut bewustzijn van de Bondhistorie ook nog voelt als een fraaie afscheidsfilm, maar de frisse wind die opstak met Skyfall is weer wat gaan liggen. Bond is weer Bond.' De film krijgt van de Volkskrant vier sterren.

Daniel Craig als James Bond in Spectre. Beeld
Daniel Craig als James Bond in Spectre.Beeld

De recensent van Cinema.nl is niet onverdeeld enthousiast over Spectre en geeft drie sterren. 'Regisseur Mendes vervolgt zijn herwaardering van 007 als de stijlvolle en gevatte rokkenjager van weleer, maar zijn hang naar traditie schiet uiteindelijk te ver door. De film is te conservatief, te braaf en te doorsnee. Echter: de openingsscène in Mexico-Stad behoort tot de absolute hoogtepunten uit de franchise.'

The Guardian geeft jubelend vijf sterren aan de nieuwe film. 'Bond is terug en Daniel Craig speelt in een geweldig spannend, spectaculair 007-avontuur, dat bij vlagen net zo uitzinnig is als een opera.'

Geen hijgende Bond-girls meer

In Spectre laat regisseur Sam Mendes James Bond weer flamboyant, geestig en romantisch zijn. ‘Dat had ik allemaal nog niet verkend.’ Bor Beekman interviewde Daniel Craig en Sam Mendes. (+)

De grote Zwaen

Daar staat-ie, de tas met fout geld. In het vakantiehuisje van de boekhouder van de armlastige schrijver Gerard F. Zwaen, die binnenvalt voor een nachtelijke borrel. De mogelijke eigenaren, de levenloze boekhouder, geflankeerd door twee ongure en al even gewelddadig verscheiden types, zijn zichtbaar niet in staat zich nog om de tas te bekommeren. Wat te doen?

Zwaen heeft een inval. Mits hij niet té inhalig is, zal niemand hem ontdekken. Dat is de theorie in de film De grote Zwaen.

Volkskrant-recensent Bor Beekman prijst het acteerwerk van Peter van de Witte: 'Veel van de charme van De grote Zwaen zit in de vervlechting van het misdaad- en politiemilieu met dat van scribent Zwaen, een solide maar misschien nét wat te flegmatieke rol van cabaretier Peter van de Witte.' De film krijgt drie sterren.

null Beeld
Beeld

'Max Porcelijn (Plan C) weet het wankele evenwicht tussen thriller en komedie knap te bewaren, ook al heeft zijn De grote Zwaen thematisch niet zo veel om het lijf,' schrijft Cinema.nl en geeft drie sterren. 'Porcelijns film staat duidelijk in de traditie van het werk van Joel en Ethan Coen; die brengen ook graag brave burgers in aanraking met criminelen om dan te zien waar de kogels heen vliegen.'

Ook NRC maakt de vergelijking met de gebroeders Coen:
'Net als Plan C is De Grote Zwaen een zwart-komische film die het universum van de gebroeders Coen verplaatst naar Nederlandse lulligheid, met veel bruine interieurs en ontmoetingen in cafés met gekleurde lichtjes en dik tapijt op tafel. Er valt genoeg te gniffelen, maar toch beklijft De Grote Zwaen uiteindelijk minder dan Plan C. Het duurt lang voor het verhaal echt op gang komt en tegenover elke sterke scène staat een zwakkere, die de boel nodeloos ophoudt. Drie sterren.

Youth

In Youth, Sorrentino's tweede Engelstalige productie na This Must Be the Place (2011), verschijnt het vakantieoord als hel en hemel. De pensionado's trekken in zwijgende colonnes naar het bad; in de sauna lijken ze lamgeslagen te wachten op de dood. Tegelijkertijd blijven de weilanden onverwoestbaar groen en is de berglucht helder. Iedere gast, van een jonge, zoekende Hollywoodacteur (Paul Dano) tot een zwaarlijvige Maradona-kloon met Karl Marx-tatoeage op de rug, volgt hier zijn eigen tempo.

Volkskrant-recensent Kevin Toma is onder de indruk van de twee Hollywoodlegendes die Sorrentino heeft weten in te lijven. 'Caine en Keitel zijn puur goud in Youth. Virtuoos schakelen ze tussen jeugdige schalksheid en oude-dag-melancholie; terwijl Ballinger en Boyle herinneringen ophalen schittert in hun gezichten steeds iets van de jonge haantjes die ze ooit waren. Prachtig ook, hoe ze een seksend stel bespieden in het bos.'

Toch heeft Toma niet alleen maar lof: 'De film begint te wankelen zodra Sorrentino te veel zijn best doet het verlies en behoud van jeugd en onschuld tot overkoepelend thema te maken. De scènes rond Ballingers verwaarloosde dochter Lena - evenwel een mooie, subtiele rol van Rachel Weisz - zijn niet altijd even overtuigend.' Drie sterren.

Jane Fonda in Youth. Beeld
Jane Fonda in Youth.Beeld

Er valt veel te lachen in Youth, vindt de recensent van NRC. 'Vooral om de sarcastische bijrol van Paul Dano als een acteur die op zoek is naar zijn rol.

Sorrentino's kenmerkende manier van filmmaken is volgens diezelfde recensent terug te zien: 'Youth is schitterend in beeld gebracht en heeft opnieuw die kenmerkende Sorrentino-touch. Er zijn surrealistische terzijdes, zoals de prachtige sequentie waarin Fred in een groene alpenweide een concert geeft met de koeien en hun koebellen. Ook heeft Sorrentino weer veel aandacht voor de absurdistische kanten van het bestaan, hier prachtig belichaamd door een zeer corpulente (fictieve) Maradona met een tatoeage van Karl Marx op zijn rug.' Vier sterren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden