Wat vonden de critici deze week (41) van de bioscoopfilms?

Wekelijks selecteert de Volkskrant nieuwe films die u volgens de filmrecensenten niet mag missen. Deze week meningen van de critici op een rij over Anton Corbijns film over de totstandkoming van een iconische fotoserie, de laatste dagen van regisseur Pasolini en komedie Popoz slaat de plank mis.

Dane DeHaan en Robert Pattinson in Life.

Life

Life vertelt het waargebeurde verhaal van de totstandkoming van een iconische fotoserie. Stock was degene die James Dean portretteerde in de regen op Times Square, sigaret in de mondhoek, handen in de zakken, de kraag van zijn jas omhoog. Deze en andere foto's werden gepubliceerd in Life Magazine in 1955, een half jaar voor Dean bij een auto-ongeluk zou omkomen.

Dat verhaal past in het straatje van Anton Corbijn (+), die zelf als fotograaf het publieke imago van menig beroemdheid hielp vormgeven.

Volkskrant-recensent Pauline Kleijer noemt de film van Nederlands bekendste fotograaf 'visueel indrukwekkend, maar de prachtige aankleding, de stijlvolle decors en het zorgvuldige camerawerk zijn net niet krachtig genoeg om het drama tot leven te wekken.'

'In zijn vierde speelfilm demonstreert Corbijn opnieuw zijn beheerste, bedachtzame stijl, die zo goed werkte in Control, The American en A Most Wanted Man. Maar waar het gebrek aan adrenaline in die films werd gecompenseerd door een intrigerend scenario, kabbelt Life wel erg rustig en gesloten voort.' Drie sterren.

Dane DeHaan als James Dean en Robert Pattinson in Life.

NRC geeft Life ook drie sterren. Volgens het dagblad wil de film nergens echt tot leven komen. 'Het verhaal is teleurstellend conventioneel uitgewerkt en de stijl weinig opzienbarend. Dane DeHaan speelt James Dean als incoherent mompelaar, een overgevoelige ziel die nooit echt over de dood van zijn moeder gekomen is en daarom de emoties zo makkelijk te voorschijn tovert. Een prikkelende stellingname die te weinig uit de verf komt: Dean was geen charismatische rebel maar een moederskindje dat niet de tijd kreeg om zich als acteur echt te bewijzen.'

The Guardian is ook niet onverdeeld enthousiast over Anton Corbijns film. 'Het script zit vol met clichématige verwijzingen naar de dood 'je moet nú leven, alsof je geen tijd te verliezen hebt' en het zangerige, slaperige accent en perfecte kapsel van Dane DeHaan lijken meer op imitatie dan prestatie. Het oordeel van de Britse recensent: drie sterren.

Pasolini

Pasolini toont de laatste dagen van de de beroemde Italiaanse regisseur-provocateur Pier Paolo Pasolini, tussen de afronding van diens controversiële Saló o le 120 giornate di Sodoma en zijn vroege dood, en wisselt dat af met drie verfilmde scènes van Porno-Teo-Kolossal, het nooit voltooide project van Pasolini. Zijn gruwelijke dood is altijd omgeven geweest door vraagtekens: waren het maffialeden, Marx-haters, schandknapen of potenrammers? Het schandknaapje dat die avond bij hem was, zat de straf voor de moord uit, maar ontkent nu (+).

Volkskrant-recensent Floortje Smit geeft de film vier sterren. 'Met de vele verwijzingen en hommages aan de regisseur en zijn werk is de film vooral voor de fans en geïnteresseerden. Die krijgen een liefdevol portret voorgeschoteld, een ode aan de intellectueel, waardoor de lompheid van de moord nog harder aankomt.'

Cinema.nl geeft de film over Pier Paolo Pasolini drie sterren. 'Ondanks een wat rommelige opzet levert het een intrigerend portret op, waarbij de nodige voorkennis van Pasoloni en zijn werk wel vereist is.'

Willem Dafoe als Pier Paolo Pasolini.

NRC noemt de film 'soms wat slepend. De film is een associatieve collage van zaken waarmee Pasolini zijn leven lang bezig was.' De film zit vol referenties aan werk van Pasolini. Volgens de NRC-recensent is dit een zwakte. 'Om dit web aan verwijzingen op te pikken, moet je over veel kennis van Pasolini's leven en werk beschikken: Ferrara legt deze dwarsverbanden verder niet uit. De film krijgt drie sterren van NRC.

Popoz

Ze hebben te veel politiefilms gezien om nog normaal als Nederlandse doorsneeagenten te functioneren. Dus natuurlijk sturen rauwdouwers Ivo (Huub Smit) en Randy (Sergio Hasselbaink), gezworen broeders sinds de politieacademie, hun auto tijdens een achtervolging bewust dwars door het raam dat op dat moment, zoals dat gaat in die films, voorzichtig over straat wordt getild.

De speelfimversie van Popoz, gebaseerd op de gelijknamige kolderserie van Comedy Central, van Martijn Smits en Erwin van den Eshof (die eerder samen de 'zomedy' Zombibi maakten), rijgt vergelijkbare, zelfbewuste onzinsituaties en filmverwijzingen in 85 minuten moeiteloos aaneen.

Volkskrant-recensent Berend Jan Bockting noemt Popoz 'op geen enkele manier origineel en soms mag de lat wat dat betreft best wat hoger, maar wel hoogstvermakelijk.'

Hij prijst het samenspel van de hoofdrolspelers: 'Smit en Hasselbaink zijn merkbaar op elkaar ingespeeld, als cliché politieduo dat zó opzichtig buiten de regels opereert dat het in de gevangenis belandt.' De film krijgt drie sterren.

Yolanthe Sneijder-Cabau in Popoz.

Cinema.nl is minder te spreken over Popoz en geeft twee sterren. 'De vaste ingrediënten (veel blote tieten, zinloze schietpartijen en slap gelul) zijn ook in deze filmadaptatie ruimschoots aanwezig, maar echt leuk wordt het nooit. Daarvoor is de plot - de heren belanden zelf in de gevangenis - te futloos en de grapdichtheid veel te laag. Wel aardig: Pierre Bokma als monsterlijke bajesklant.'

Het Parool geeft de film ook twee sterren. 'De humor van Popoz treft in de losse sketches vaak doel, omdat het spel met Amerikaanse genreclichés geen enkele uitleg of context behoeft.'

De recensent vervolgt minder mild: 'Er kan af en toe worden gelachen, vooral om de goed op elkaar ingespeelde New Kids-veteraan Smit, Hasselbaink en Tol, maar met een iets te hoge regelmaat slaan de makers en het acteursensemble de plank mis. Dat is nooit leuk. In een komedie is het ronduit pijnlijk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden