Wat vonden de critici deze week (40) van de bioscoopfilms?

Wekelijks selecteert de Volkskrant nieuwe films die u volgens de filmrecensenten niet mag missen. Deze week meningen van de critici op een rij over humor en sciencefiction in The Martian, de zelfbewuste B-film J. Kessels en opbloeiende vrouwelijkheid in Mustang.

J. Kessels: een zelfbewuste B-film.

The Martian

In The Martian zijn we nog geen minuut op Mars of daar steekt de allesvernietigende storm op die het astronautenteam dwingt tot plotse evacuatie. Op één man na dan: Mark Watney (Matt Damon) ligt voor dood, half onder het rode stof. En zodra Houston eindelijk doorheeft dat de achterblijver nog leeft ('Surprise!', grapt/wanhoopt hij in zijn videologboek), is Watney allang doordrongen van de gruwelijke werkelijkheid. Gerekend naar de beschikbare zuurstof- en voedselvoorraad zal hij sterven ver voordat een volgende bemande vlucht ook maar in de buurt is.

Gelukkig beschikt de astronaut in ruime mate over die Amerikaanse can do-mentaliteit. En hij is botanicus. 'I'm gonna have to science the shit out of this', belooft hij zichzelf.

The Martian wordt nooit echt beklemmend, maar zit vol inventieve verwikkelingen en slimme wetenschappelijke terzijdes, vindt Volkskrantrecensent Bor Beekman. 'Damon, altijd eerste keus als filmstudio's een hoogbegaafde doch gewone held zoeken, kan zijn aangeboren jongensachtige charme kwijt in de rol.' Hij geeft de film 4 sterren.

Matt Damon in The Martian.

De film markeert volgens NRC een terugkeer naar een bijna vergeten traditie van wetenschapsoptimisme en 'harde' sciencefiction. 'Want sf-actie is tegenwoordig Hollywoods dominante filmgenre, maar dat betreft sprookjes uit de computer: veel fictie, weinig wetenschap.'

Trouw roemt de humor in de nieuwe film van coryfee Ridley Scott. 'Dat is meteen het meest verfrissende aan 'The Martian', omdat sciencefiction doorgaans niet wordt geassocieerd met komedie. De 77-jarige Ridley Scott, die zich met 'Alien' en 'Blade Runner' al bewees als een meester in het scifi-genre, pakt zijn survival-tocht duidelijk wat luchtiger aan.'

J. Kessels

J. Kessels gaat over een schrijver met writer's block en een jeugdtrauma, die een avontuur beleeft dat beide problemen belooft op te lossen. In Hamburg gaat hij op zoek naar een verdwenen frikadelhandelaar, maar eigenlijk voert de reis naar zijn jeugdliefde Brigitte, voor wie hij in zijn prepuberale jaren koortsig warmliep. Daarbij wordt hij in gelijke mate geholpen en in de weg gezeten door zijn vriend J. Kessels. Paffen, drinken en countrymuziek luisteren - dat zijn de grote geneugten van de twee bijna-vijftigers die zich nooit op burgerlijk gedrag laten betrappen.

Volkskrantrecensent Pauline Kleijer noemt J. Kessels een 'zelfbewuste B-film. Te slim gemaakt om plat te zijn, maar net ranzig genoeg. Weinig films hebben zulke groezelige hoofdpersonen en een zo dwarse plot. Lammers en Van Huêt vullen elkaar mooi aan.' Drie sterren.

NRC is enthousiast over de boekverfilming en geeft J. Kessels vier sterren. 'Het ziet er allemaal prachtig uit, en er wordt ook fantastisch geacteerd. Net als in het boek (J.Kessels: The Novel van P.F. Thomése) meandert de handeling vrolijk door, van de ene burleske scène naar de andere. De film had best een half uurtje korter gekund. Maar bij zoveel filmpret is dat misschien een luxeprobleem.'

Cinema.nl prijst de chemie tussen de hoofrolspelers en geeft de film drie sterren: 'De vrijheid en het vertrouwen op de set moeten groot geweest zijn, want de chemie tussen hoofdrolspelers Van Huêt en Lammers is onmiskenbaar. Daarmee wordt ook de ongewone vriendschap tussen Franske en Kessels geloofwaardig, en ontstaan er af en toe, bijna terloops, magische momenten.'

Mustang

Vijf Turkse zusjes beleven een onschuldige middag plezier met een aantal jongens. Terug van het strand horen de meisjes dat de buurvrouw over hun 'obscene' gedrag heeft geklaagd. De gevolgen zijn ernstig. De zusjes, die worden opgevoed door hun oom en grootmoeder, krijgen huisarrest. Alles wat ze verder nog kunnen bederven - make-up, computers, mobieltjes - gaat achter slot en grendel.

Volkskrant-recensent Kevin Toma is onder de indruk van het debuut van de Turkse, regisseur-scenarist Deniz Gamze Ergüven. 'Ze motiveert haar jonge cast tot fantastisch spel, en de band tussen de zusjes spettert springlevend en gloedvol van het doek. Met name Günes Nezihe Sensoy - alles opslorpende ogen, tomeloze energie - neemt je als Lale compleet voor zich in.' Vier sterren.

Cinema.nl noemt Mustang 'liefdevol gefilmd en met een mooie mix van drama en humor, is Mustang een subtiele schets van zusterlijke liefde en ontluikende vrouwelijkheid, in een maatschappij waar moderne ideeën botsen met eeuwenoude tradities.' De film krijgt vier sterren.

Mustang wil vooral laten zien dat de meisjes slachtoffer zijn van een achterhaald en geperverteerd systeem.

De Turkse Virgin Suicides, zo wordt Mustang door NRC genoemd in de drie-sterrenrecensie. En dat komt niet alleen door de veelvuldige topshots van de vijf weeszusjes om wie het verhaal draait, een en al lange haren en ledematen verstrikt tot een kluwen opbloeiende vrouwelijkheid die zo sterk aan het debuut van Sofia Coppola doet denken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.