Wat vonden de critici deze week (4) van de bioscoopfilms?

Wekelijks selecteert de Volkskrant nieuwe films die u volgens de filmrecensenten niet mag missen. En een aantal die u met gerust hart kunt overslaan. Deze week: de fladderende romantische komedie Brasserie Valentijn, het rauwe The Revenant en de archaïsche lokale krantencultuur in Spotlight.

Acteurs Géza Weisz en Sigrid ten Napel in de romantische komedie Brasserie Valentijn. Beeld Brasserie Valentijn

Brasserie Valentijn

Het is 14 februari en het belooft één van de drukste avonden van het jaar te worden voor Valentijn (Een neurotische Georgina Verbaan) en haar broer Angelo (Roeland Fernhout). Ze runnen samen het gerenommeerde restaurant Brasserie Valentijn en zijn op alles voorbereid. Althans, daar gaan ze vanuit. Elk koppel dat een tafel heeft weten te bemachtigen hoopt op een liefdevolle avond. Wanneer Valentijns oude lief Frank (Egbert Jan Weeber) op de stoep staat zal ze een keuze moeten maken. Kiest ze voor de liefde of blijft ze bij haar broer en haar dochtertje?

Brasserie Valentijn is na Hartenstraat (2014) de tweede speelfilm van regisseur-schrijver Sanne Vogel en coscenarist Judith Goudsmit. Wellicht klinkt de combinatie Georgina Verbaan, Roeland Fernhout en Sanne Vogel u bekend in de oren. Dit kan kloppen, het drietal speelden samen in de komische dramaserie Floor Faber (2009).

Volkskrant-recensent Kevin Toma benoemt de verschillende types in de romantische komedie. Van de constant bellende autodealer en zijn verwaarloosde vrouw naar de eenzame schoonheid tot aan een verliefd gebleven seniorenechtpaar: ze passeren allemaal de revue. 'Je zou verwachten dat zo'n licht karikaturaal gezelschap alles zegt over het etablissement en zijn uitbaters', schrijft Toma. 'Gelukkig valt dat mee, in deze vaardig van tafel naar tafel springende, soms naar buiten fladderende romantische komedie naar het Belgische kassucces Brasserie Romantiek (2012). Plezierig genoeg om anderhalf uur bij aan te schuiven.' Drie sterren.

Actrice Melody Klaver in Brasserie Valentijn.

De andere Nederlandse kranten zijn iets minder positief dan Toma. NRC Handelsblad bijvoorbeeld, geeft de romantische komedie twee sterren.
'Voor een valentijnsfilm heeft de tweede regie van schrijfster en actrice Sanne Vogel bovendien een wel erg apathische kijk op de liefde.'

Voor de recensent van Het Parool is het duidelijk dat Vogel met haar tweede speelfilm op een sprookje mikt. 'Dat lukt haar bij vlagen, maar soms schieten zowel het gestileerde ontwerp als het acteerwerk door naar cartoonesk. '

Weinig origineel zelfs, is te lezen in Trouw (twee sterren). 'De cast is goedgekozen, maar opgescheept met erbarmelijke dialogen verzanden de acteurs in een traag gemonteerde serie flauwe scènes.'

Brasserie Valentijn. Komedie. Regie: Sanne Vogel. Met Georgina Verbaan, Roeland Fernhout, Maarten Heijmans, Egbert Jan Weeber, Lies Visschedijk, Mark Rietman, Jim Deddes, Simone van Bennekom, Geza Weisz, Sigrid ten Napel, Melody Klaver, Jip van den Dool, Tom Jansen, Jamie Grant. 102 min., in 94 zalen.

The Revenant

In 1823 nam Amerikaan Hugh Glass deel aan een expeditie over de Missouri naar het westen. Hij werd aangevallen voor een grizzlybeer en werd door zijn expeditie-genoten voor dood aangehouden. Maar hij overleeft het.

De Mexicaanse regisseur Alejandro González Iñárritu, bekend van Babel (2006), Biutiful (2010) en het vorig jaar met vier Oscars bekroonde Birdman (2014) besloot deze barre overlevingstocht te verfilmen. Dit is de film die Leonardo DiCaprio zijn eerste Oscar zou moeten opleveren.

Als het aan Volkskrant-recensent Berend Jan Bockting ligt, wordt een deel van de twaalf Oscar-nominaties die de film kreeg verzilverd op 28 februari. Deze benadrukt de unieke, beweeglijke stijl van cameraman Emmanuel Lubezki. 'Deze 'zuigt je het scherm in', aldus Bockting. 'Dicht op de huid van de personages, in het ijskoude water, tussen de boomtoppen, tuimelend van een klif. The Revenant ademt de sfeer van rauwe, gewelddadige natuur-/overlevingsdrama's uit de jaren zeventig, van Werner Herzogs Aguirre, der Zorn Gottes tot John Boormans Deliverance, maar staat ook volledig op zichzelf.' Vier sterren.

Leonardo DiCaprio in The Revenant.

En dan zijn er nog de acteerprestaties van Leonardo DiCaprio. 'Het personage van Oscarfavoriet DiCaprio gromt, schreeuwt, spuugt, gilt, piept, sist en kreunt zó dat de geluiden een op zichzelf staande soundtrack lijken. Het is soms meer performancekunst dan acteren, maar het werkt. Ook DiCaprio maakt van The Revenant ervaringscinema in de zuiverste zin van het woord.' Chapeau.

DiCaprio's acteerwerk is bij de recensent van Het Parool ook blijven hangen en die noemt de acteur imponerend. Hij benadrukt tevens het camerawerk van de survivalthriller. 'De onontkoombaar in beeld gebrachte ontberingen worden doorsneden met raadselachtige flashbacks, (christelijke) symboliek en Indianenwijsheden, sentimentele overpeinzingen en andere kitscherige diepzinnigheid.'

Een epische film van tegenstellingen omschrijft de recensent van Trouw (vijf sterren) het drama. 'Tegenover blootliggende knokkels staan kleine plantjes die optimistisch door de sneeuw priemen. Tegenover de wreedheid van zijn hardvochtige tegenstander (de voortreffelijke Hardy) staat de geborgenheid van een dood paard. Tegenover bittere kou staan warme herinneringen aan familiegeluk. Anders dan die andere western in de sneeuw, Quentin Tarantino's 'The Hateful Eight', is deze film een ode aan het leven: het is al die moeite waard! De filmmaker verbeeldt dat schitterend.'

De recensent van The Guardian geeft 'het verhaal over wraak, vergelding en oergeweld' maar liefst vijf sterren. 'Wat deze Iñárritu-film zo onderscheidend maakt is de beheersbaar- en vlotheid ervan. Het maakt niet uit hoe uitgebreid het intense verhaal is, Iñárritu heeft het overzicht en de controle. The Revenant voelt net zo onbehaaglijk als ijs op de blote huid.'

The Revenant. Regie: Alejandro González Iñárritu. Met Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Forrest Goodluck, Will Poulter, Domhnall Gleeson. 156 min., in 120 zalen.

'We proberen je een ervaring te bieden in een wereld die niet meer bestaat'

'Een voyeuristisch cinematografische ervaring', omschrijft DiCaprio de scène, tijdens de persconferentie. 'Je kijkt naar een clash tussen man en beest, naar iets wat je eigenlijk niet zou moeten zien. Je vóélt de elementen op de lens van de camera. Het is tastbaar.' Lees hier het interview met Leonardo DiCaprio en regisseur Alejandro González Iñárritu. (+)

Spotlight

Een ode aan journalistiek speurwerk wordt Spotlight (Tom McCarthy) ook wel genoemd. Het is gebaseerd op Pulitzerprijs winnende onderzoekjournalisten (met rollen voor Mark Ruffalo, Rachel McAdams, Michael Keaton en Liev Schreiber) van The Boston Globe die in 2002 een grootschalig kindermisbruikschandaal binnen de Katholieke kerk aan het licht brachten.

'Spotlight vangt aan als clash tussen twee instituten - kerk en krant - maar krijgt een minder gepolariseerde, meer ambigue lading zodra duidelijk wordt dat het dagblad wellicht ook iets te verwijten valt' schrijft Volkskrant-recensent Bor Beekman. '53 procent van onze lezers is katholiek', sputtert de uitgever tegen als de nieuwe hoofdredacteur (Liev Schreiber), nota bene een buitenstaander en nog Joods ook, aankondigt de kerkelijke ontucht te zullen aankaarten. McCarthy idealiseert de journalistiek niet: die laat de slachtoffertjes subiet vallen zodra zich twee vliegtuigen in de WTC-torens in New York boren; de zedenzaak gaat (weer) in de koelkast.'

'Of Spotlight zich zal nestelen in het collectieve geheugen is afwachten, daarvoor zijn de personages in het ensemble - alhoewel aanstekelijk geacteerd - misschien net wat te dun uitgewerkt. Een pakkend drama is het wel, en McCarthy stelt actuele vragen. Die archaïsche lokale krantencultuur, cruciaal voor zo'n onthulling van formaat, is op veel plaatsen al een museumstuk. Dat wringt.' Vier sterren.

De recensent van Trouw geeft het drama ook vier sterren en legt de nadruk op de mate van zelfreflectie. 'Spotlight is meer dan een historische reconstructie en meer dan een hommage aan het doorzettingsvermogen van een groep journalisten. Al schreeuwt Tom McCarthy's foutloos geacteerde biografische drama het niet in hoofdletters van de pagina, het is een intens pleidooi voor zelfkritiek en onafhankelijke instituties. Bovenal voor professionaliteit. Niet alleen binnen de kerk. Het geldt ook voor de journalistiek zelf.'

'Een rake schets van het krantenmilieu' omschrijft Het Parool Spotlight.

Spotlight. Drama. Regie. Tom McCarthy. Met Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, Stanley Tucci, 128 min. In 41 zalen.

Presscode

Spotlight vangt het uniform van de Amerikaanse krantenjournalist precies, zeggen critici. Hoe doet de film dat? Lees het hier (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden