Wat vonden de critici deze week (35) van de bioscoopfilms?

Wekelijks selecteert de Volkskrant nieuwe films die u volgens de filmrecensenten niet mag missen. Deze week meningen van de critici op een rij over Trainwreck met Amy Shumer, seks in 3D in Love en het akelige, donkere en verwarrende Jauja met Viggo Mortensen.

Amy Schumer in Trainwreck.Beeld .

Trainwreck

Een verademing, noemt Volkskrant-recensent Berend Jan Bockting Trainwreck, de film van regisseur Judd Apatow (Knocked Up, Bridesmaids) en scenarist/hoofdrolspeelster Amy Schumer. Schumer speelt in de komedie de single tijdschriftjournaliste Amy die werkt voor een fout mannenblad en een liefdesleven heeft dat geregeerd wordt door bindingsangst. Tot ze sportdokter Aaron (een rol van Bill Hader) ontmoet.

Trainwreck is volgens Bockting (die de film vier sterren geeft) een verademing omdat het een film is die hardop zegt wat je stiekem dacht. Met acteurs die niet de opgepoetste versie van zichzelf uithangen, maar zich genadeloos laten lekprikken. 'Wat op papier wellicht klinkt als een ietwat afgezaagde, tikje platte romcom, wordt in handen van regisseur Judd Apatow en scenarist/hoofdrolspeelster Amy Schumer een innemende film vol echte, weerbarstige personages. Schumer spaart daarbij niemand, ook zichzelf niet.'

Topbasketballer LeBron James, die zichzelf speelt en in die hoedanigheid onder meer Kanye West citeert, is met zijn fijnzinnige komische timing volgens Bockting een ontdekking. 'Ook enkele mild-absurde zijpaadjes zijn sterk, met als hoogtepunt een rol voor de pretentieuze, niet-bestaande zwart-witarthousefilm The Dogwalker, met Daniel Radcliffe in een smakelijk artificiële rol als professioneel hondenuitlater.'

Maar het is Schumer zelf die de film draagt. 'Met een personage dat in al haar tegenstrijdige signalen richting de buitenwereld charmant, komisch en eerlijk is, maar ook neurotisch en onuitstaanbaar, met haar dwangmatige angst voor verliefdheid en eigenlijk alles wat met verantwoordelijkheid en volwassenwording te maken heeft. En juist die cocktail maakt haar - en haar film - zo levendig en herkenbaar.'

Genadeloze pussy

Met vlijmscherpe humor fileert Amy Schumer de dubbele standaarden en het seksisme in de entertainmentindustrie. Waarom we massaal van de Amerikaanse comédienne houden. Een profiel.

Trainwreck is een enigszins teleurstellend resultaat, vindt Trouw, dat de film twee sterren geeft. 'Misschien zijn de verwachtingen inmiddels te hoog, gezien de sterrenstatus van Schumer. Maar trage dialogen, een mager verhaal en een overdaad aan weinig boeiende personages zijn dodelijk voor iedere komedie - ongeacht het succes van de schepper.' Geef Amy Schumer een microfoon, liever geen filmdoek, aldus Trouw.

Ook NRC noemt de film teleurstellend. 'Wat begint als tegendraadse komedie over een drinkende, blowende, niet-monogame vrouw die haar moeizame seksleven met veel cynische humor weg lacht, eindigt als het tegenovergestelde.' Drie sterren.

Nog meer teleurstelling, dit keer bij Het Parool wanneer het over het 'eenvoudige, zelfs banale plot' gaat. Amy Shumer heeft simpelweg de genderrollen omgedraaid, is te lezen in de driesterrenrecensie. 'Normaal is het de man die een onbestendig leven leidt, nu is het een vrouw. Verder verloopt Trainwreck helemaal volgens het gekende stramien van de romcom.' Toch heeft Schumer daarbinnen volgens Het Parool overigens wel een aantal uitstekende scènes geschreven en toont ze zich een prima actrice, 'al is ze toch op haar best met een seksgrap onder handbereik'.

The Guardian geeft drie sterren en vindt dat de rol Amy Schumer perfect past omdat ze een extreme versie van zichzelf speelt. 'Schumer is een boeiende en indrukwekkende actrice, vol zelfvertrouwen, die zich omringt heeft met een even getalenteerde cast.' Terwijl de eerste helft van de film is doorspekt met grappige momenten en slimme inzichten, zakt de film volgens The Guardian tegen het einde wel wat in, en komen veel grappen niet meer aan. 'Wel is het Schumer gelukt ons te herinneren hoe fijn de romantische komedie, de laatste tijd toch een uitstervend genre, kan zijn.'

Trainwreck. Komedie. Regie: Judd Apatow. Met: Amy Schumer, Bill Hader, Colin Quinn, Tilda Swinton, LeBron James, Brie Larson, Vanessa Bayer. 125 min., in 67 zalen.

Still uit Trainwreck.Beeld .

Love

Een film over liefde met echte seks in 3D, dat is Love, de nieuwe film van regisseur Gaspar Noé. Een shockfilmer die vanaf zijn sterke speelfilmdebuut Seul contre tous (1998) altijd voor rumoer zorgt, schrijft Volkskrant-recensent Pauline Kleijer. 'Dus dat Love niet kinderachtig is in het tonen van geslachtsverkeer, viel te verwachten. Vanaf de openingsscène neukt Murphy erop los.' Murphy is een filmstudent in Parijs die in Love terugblikt op zijn grote liefde van twee jaar terug, Electra.

Het nadeel van al die seks is dat er verder zo weinig gebeurt, schrijft Kleijer, die Love twee sterren geeft. 'Noé probeert een tragisch liefdesverhaal te vertellen, maar in het tonen van liefde schiet hij tekort: de acteurs zijn te beperkt, het scenario te lomp. De bloedserieuze toon en het egoïstische gedrag van Murphy, die zwelgt in zelfmedelijden, maken het er niet beter op.'

Toch heeft Love ook zijn kwaliteiten. 'Noé weet als geen ander hoe hij met visuele bravoure het publiek kan hypnotiseren. Net als in de uitgerekte drugstrip Enter the Void leiden camerawerk, muziek en montage tot een bedwelmend geheel. Het maakt dat Love soms heel even over meer lijkt te gaan dan het liefdesleven van een niet bijster interessante jongen.'

'Pornografie verveelt me snel'

Love, de nieuwste film van shockfilmer Gaspar Noé, is een 3D-drama vol expliciete seks zoals we die volgens hem niet eerder in films zagen: behoorlijk alledaags. Bor Beekman sprak de maker.

Still uit Love.Beeld .

Het Parool is scheutiger en geeft vier sterren aan Love, 'een realistische seksfilm, geen vunzige freakshow'. 'Regisseur Gasper Noé slaagt er in het landerige en hitsige matrasleven van twee jonge geliefden op een herkenbare en geloofwaardige manier naar film te vertalen. Wie het melodrama op de koop toe neemt, ziet geen spektakel, maar Noés meest toegankelijke en persoonlijke film.'

Ook Trouw geeft vier sterren en vindt dat Noé een geduldige en liefdevolle film over emotionele seksualiteit, over intimiteit en overgave heeft gemaakt. 'De lichamelijke, extatische verslingering van deze twee verliefde mensen is ontroerend, fantastisch en ja, opwindend om naar te kijken. Bovenal is het een verbluffende, hartstochtelijke film over de fysieke kant van liefde, dat cruciale aspect in een mensenleven dat er in liefdesfilms doorgaans bekaaid vanaf komt. We zouden geen porno nodig moeten hebben om dat te zien.'

Volgens Cinema.nl zou het een vergissing zijn om Love als een pornofilm te bekijken. 'Er zijn erecties, trio's en een orgie, en er is een 3D-zaadlozing recht in de camera. Maar porno is het niet. Love is een komedie. Alleen wel een duistere.' Vier sterren krijgt de film van Cinema.nl die Love een zwartgallige film noemt over het menselijk vermogen lief te hebben. 'Want wat blijft er over na al die fantastische seks? Als je alle drugsroezen en vervoering weghaalt? Dat Murphy er een puinhoop van heeft gemaakt. Dat hij het geluk nog niet herkent al zwemt 'ie erin. Dat geldt voor alle hoofdpersonages uit de films van Gaspar Noé. Allemaal weten ze van liefde toch altijd weer pijn te maken.'

En die 3D? Die derde dimensie voegt aan de seks niks toe volgens Cinema.nl.

Love. Drama. Regie Gaspar Noé. Met Karl Glusman, Aomi Muyock, Klara Kristin 130 min., in 13 zalen.

Still uit Love.Beeld .

Jauja

Jauja, de vijfde film van de Argentijnse regisseur Lisandro Alonso, is volgens Berend Jan Bockting 'een mysterie in de zuiverste zin van het woord'. In Jauja (spreek uit: 'gauga') doolt steracteur Viggo Mortensen in een 108 minuten durende hallucinerende woestijntocht met een groep armzalige soldaten rond in Patagonië, op zoek naar zijn vijftienjarige dochter Ingeborg en het aardse paradijs Jauja. We leven ergens in de 19de eeuw, maar soms ook in de toekomst of in een verder verleden - hallucinatie, droom en werkelijkheid gaan in elkaar over. 'Als de film al ergens mee valt te vergelijken, dan is het met de mythische, uit de rails lopende natuurdwalingen van de hoofdpersonages in Werner Herzogs Aguirre en Fitzcarraldo. In een gestripte, minder flamboyante variant.'

De dialoog gedurende de eerste scènes van Jauja is opvallend aanwezig, maar houvast bieden de woorden volgens Bockting weinig, die de film vier sterren geeft. 'Dat heeft iets benauwends, zeker in combinatie met het afgebakende 4:3-beeldformaat en doet je snakken naar een plot met enige richting. Wanneer Ingeborg met een soldaat 's nachts richting horizon vlucht, neemt het mysterie niet af, maar komt Jauja wel met fabelachtig mooie, kleine stapjes van de grond.'

'Viggo Mortensen is als een machine'

Cineast Lisandro Alonso en zijn Nederlandse producent strikten steracteur Viggo Mortensen voor hun hallucinerende woestijnfilm Jauja. Bor Beekman sprak het duo eerder in Cannes.

Still uit Jauja.Beeld Everett Collection/REX

Jauja is een verhaal over verlies en rouwverwerking, schrijft NRC die vijf sterren geeft. 'Maar ook over landschappen, buitenaards mooi gefilmd in ouderwetse viewmasterkleuren. En over het gezicht van Mortensen zelf, dat ook als een landschap is, en als een spiegel, en een deur naar de mysterieuze andere dimensies die de film ons ook wil laten ervaren.'

Volgens Het Parool raakt niet alleen in de film iedereen die op zoek ging naar Jauja onderweg het spoor bijster. 'Dat kan de kijker ook makkelijk overkomen in zijn ondoorgrondelijke, maar fraai gefotografeerde kleinood, waarin de Deense Hollywoodster-tegen-wil-en-dank Viggo Mortensen (die de film ook produceerde en de muziek verzorgde) eindeloos over de pampa's van Patagonië doolt, in het spoor van een graatmagere hond.' Vier sterren.

Jauja. Drama. Regie Lisandro Alonso. Met Viggo Mortensen, Viilbjørk Malling Agger, Ghita Nørby, Adrián Fondari, Esteban Bigliardi. 108 min., in 3 zalen.

Viggo Mortensen als Gunnar Dinesen in Jauja.Beeld .
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden